Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bränna 700MB i OSx.3 - går det?


alfred.pi

Rekommendera Poster

jag sätter i en skiva som skall klara av att bränna 700MB - men när jag öppnar den temporära katalogen som skall brännas (klickar på skivan) så rymmer den mappen endast 660Mb - Vad är det som är fel? Jag vet att en skiva med kapacitet på 700MB inte alltid rymmer 700MB exact, 660 är väll lite lite.

 

På PC vet jag att man i vissa program behöver ställa in detta, hur e det med mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

700MB skivor skall rymma minst detta om man håller sig till standarden ISO 9660. Bränner du video eller musik så får du på en 700MB skiva plats med 80 minuter VCD(800MB) eller AIFF/WAV(800MB) eller 800MB SVCD som bränns utan felkorrigering i Mode 2. På PC går det dessutom att klämma in lite extra upp till 830MB med lite Overburn i Nero(kräver en nyare brännare som stödjer detta). På Mac finns dock inte den möjligheten tyvärr!.

 

Vad avser ditt problem så tycker jag att det verkar märkligt.

 

Hur mycket HD utrymme har du?

 

Kanske du har under 2GB ledigt som kan ge sådana här problem på PC om man inte har tillräckligt mycket plats för Scratchdisken+Imagen som skapas temporärt under bränningen. Huruvida det är samma sak på Mac vet jag ej men det kan det ju vara!.

 

Vilket brännarprogram anvädner du? I Nero på PC var man tidigare tvungen att ange storleken på skivan som låg i dvs om det var en 650MB eller 700MB skiva men nu sedan version 5.X och framåt så känner Nero av det själv och man behöver inte ställa in det. Är du säker på att du verkligen har en 700MB CD i?

 

Kanske du har fått en 650MB skiva så prova att byt ut skivan och se om du har samma problem då!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Joakim, men det gav ingenting...tyvärr

 

Jag har en skiva som det är "infasat" 700MB på ovansidan från Fuji. Jag använder Mac OS x egna system. Sätter i skivan och säger att jag vill få en katalog som skall brännas. Jag har ca. 22 Gb ledigt, så det är inte problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är precis som hårddiskar... 700MB är exakt 700 000 000 Byte så 700MB omräknat blir ca 667 MiB i datorlagringskapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...