Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går det att lägga in Metadata eller skydda en vektorfil?


Matador2003

Rekommendera Poster

Matador2003

Hej! Jag har två frågor som jag hoppas få svar på.

 

1 .Jag undrar angående vektorillustrationer, går det att lägga in meta data el. stämpel i dessa? Så om jag lägger upp dessa gratis el. säljer dessa och inte vill att ngn skall använda detta och skydda filerna. Går det överhuvudtaget? Om ja, vad händer exempelvis om ngn tar ett element från mitt ursprungsdokument in i ett annat, kommer även meta data att följa med? Går det överhuvudtaget att spåra?

 

 

2. Om man vill använda text, skriver detta med ex. Helvetica, måste man då ha licens för det typsnittet i så fall eller är Helvetica gratis om det finns inkluderat i programinstallationer?

 

Lite konstiga frågor kanke Hoppas dock någon kan svara på detta.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har två frågor som jag hoppas få svar på.

 

1 .Jag undrar angående vektorillustrationer, går det att lägga in meta data el. stämpel i dessa? Så om jag lägger upp dessa gratis el. säljer dessa och inte vill att ngn skall använda detta och skydda filerna. Går det överhuvudtaget? Om ja, vad händer exempelvis om ngn tar ett element från mitt ursprungsdokument in i ett annat, kommer även meta data att följa med? Går det överhuvudtaget att spåra?

 

 

2. Om man vill använda text, skriver detta med ex. Helvetica, måste man då ha licens för det typsnittet i så fall eller är Helvetica gratis om det finns inkluderat i programinstallationer?

 

Lite konstiga frågor kanke Hoppas dock någon kan svara på detta.

 

Tack på förhand!

 

 

1) Med stämpel, menar du då en sådan stämpel som syns på bilden, exempel i nedre högra kanten med din logga osv eller något i den stilen?

 

2) Du får använda Helvetica eftersom det är inkluderat i programmet men om du exempel laddar ner en font från någon sida i form av torrenter och i verkliga fallet kostar den fonten, då kan du bli stämd för du inte köpt dig en licens att använda just den fonten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003
1) Med stämpel, menar du då en sådan stämpel som syns på bilden, exempel i nedre högra kanten med din logga osv eller något i den stilen?

 

2) Du får använda Helvetica eftersom det är inkluderat i programmet men om du exempel laddar ner en font från någon sida i form av torrenter och i verkliga fallet kostar den fonten, då kan du bli stämd för du inte köpt dig en licens att använda just den fonten!

 

 

 

Nej jag menar om det går att lägga in metadata i en illustrator eps överhuvudtaget?

 

Då det gäller fonten så antar jag att den kommit med ett program, det borde väl till och med komma med os x? Jag har åtmindstånde fonten, jag vet inte från vilket program den kommit så då antar jag att jag har licensen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Okej då hänger jag med nu och svaret är ja, det går!

Om du använder Adobe illustrator så går du in på följande för att lägga till meta data:

 

Go -> File Info

 

2) Det är bara köra på med Helvetica fonten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003
1) Okej då hänger jag med nu och svaret är ja, det går!

Om du använder Adobe illustrator så går du in på följande för att lägga till meta data:

 

Go -> File Info

 

2) Det är bara köra på med Helvetica fonten :)

 

Tusen tack! Fårgan är: om ngn tar grafik från mitt dokument med metadata, då följer väl inte metan med grafiken (om den kopieras över till annat dokument?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Fårgan är: om ngn tar grafik från mitt dokument med metadata, då följer väl inte metan med grafiken (om den kopieras över till annat dokument?).

 

 

Vaseggoo :)

 

Nix, tror inte den följer med men undrar om man inte kan låsa meta datan på något sätt.... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska lägga upp dom gratis lr sälja dom, vart hade du tänkt göra det? Ska du lägga upp dom på webben så lär du inte göra som .ai fil, så även om någon skulle få för sig att ta nån illustration så kommer dom inte få den i vector. Är någon duktig med illustrator finns det nog inte mycket du kan göra, du kan kasta upp en jpeg av din illustration i mindre upplösning, bara att lägga in den i illustrator och rita den igen eller kanske bara använda sig av trace funktionen och snygga till sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Fårgan är: om ngn tar grafik från mitt dokument med metadata, då följer väl inte metan med grafiken (om den kopieras över till annat dokument?).

 

Har kollat upp detta lite om metadatan följer med och det gör den om du sparar det som exempel jpeg...

 

Spara ner en bild på skrivbordet som exempel och glöm inte att fylla i metadatan och sedan så högerklickar du på bilden och tar "Visa info", då kommer det komma fram :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast sparar man som jpg då är det inte längre en vektoriserad fil...och således ingen lösning heller.

 

Det kanske går att lösa med pdf-filer via Acrobat eller liknande. Eller om du sparar en ai-fil som Pdf så finns fortfarande redigeringsmöjligheterna kvar som en vektoriserad fil.

Det kanske kan gå att lösa om du sparar en ai-fil som en PDF enlig nedan;

Välj Spara som och välj Pdf-format, då får du upp en ruta med alternativ för Pdf-dokumentet. Markera Säkerhet och bocka för "Använd ett lösenord för att begränsa redigering...." fyll i ditt lösenord i rutan, och ändra sedan i menyn "Ändringar tillåtet" till Ingen. Längst ner finns en ruta som du kan bocka i; möjliggör oformaterade metadata. Då är nog dokumentet både skyddat och med metadata (kanske)

 

Jag har inte testat men det verkar kunna vara en möjlig lösning på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...