Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteri till MacBook från eBay


lime90

Rekommendera Poster

Har haft min macbook i 27 månader nu o batteriet börjar gå ner lite nu. :( Har inte tagit hand om batteriet så jättebra kanske, laddat det när jag behövt o så. Så nu är batteriet nere på 75% vilket gör att jag får rätt kort batteritid. Så jag började kolla runt lite på ett nytt batteri. På appleaffärer i sverige såg jag att man var tvungen att betala upp mot 1000:- medands jag på eBay hittade för under 500:-.

Har någon här erfarenhet av batterier därifrån? Är de verklingen orginal och hur kan det vara en sådan Enorm prisskillnad?

 

Jag såg även att dom i annonsen radade upp en list med vilka modeller batteriet passade i. Hur hittar jag modellnumret på min MB? Är det inte samma batteri till alla Macbook?

 

Länk till annonsen på eBay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det handlar om batterier så skulle jag aldrig våga köpa ett begagnat! Man vet aldrig hur begagnade batterier presterar eller om det är original överhuvudtaget och för mig är det ganska viktigt att allt är original och inte från en tredjepartstillverkare!

 

De inte ofta man köper ett nytt batteri så ≈ 1300:- kan man lägga ut på det och då VET man dessutom att det är helt nytt, original och att det fungerar som det ska när det gäller batteritid om det inte visar sig att man har otur och får ett fabriksfel fast det är sällan det händer... :)

 

Köp nytt batteri, det kan jag rekommendera starkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ja, batterierna på eBay är ju alla nya också. Fast ja, det är ju ingen garanti. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ja, batterierna på eBay är ju alla nya också. Fast ja, det är ju ingen garanti. :P

 

Då må vara nya men var inte så säker på att dem är original ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ja, batterierna på eBay är ju alla nya också. Fast ja, det är ju ingen garanti. :P

 

Efter att under två år avverkat två Apple orginalbatterier till min MacBook Pro ger jag inte mycket för Apples batterier. Har dock ingen erfarenhet av andra batterier men tar gärna del av andras erfarenheter eftersom jag behöver skaffa ett nytt.

 

Bosse - laddad inför semetern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att under två år avverkat två Apple orginalbatterier till min MacBook Pro ger jag inte mycket för Apples batterier. Har dock ingen erfarenhet av andra batterier men tar gärna del av andras erfarenheter eftersom jag behöver skaffa ett nytt.

 

Bosse - laddad inför semetern

 

Har köpt ett "orginalbatteri" på ebay och nej det var inte orginal såklart. Det gav visserligen kräm men MacBooken kan inte läsa av hur mycket kapacitet som är kvar och dioden på magsafe lyser grönt även när batteriet laddas. Jag skulle hellre köpa ett begagnat orginalbatteri än hongkongbatteri igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt ett "orginalbatteri" på ebay och nej det var inte orginal såklart. Det gav visserligen kräm men MacBooken kan inte läsa av hur mycket kapacitet som är kvar och dioden på magsafe lyser grönt även när batteriet laddas. Jag skulle hellre köpa ett begagnat orginalbatteri än hongkongbatteri igen.

 

Misstänkte det ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Handla hos Batterikungen, garanti, bytesrätt osv

 

http://www.batterikungen.se/batteri/laptop...rier/apple.html

Tack för tipset! 900 kr är mindre än 1400 kr... :)

 

Det jag funderar på är hur de två varianterna står sig mot varandra. Jag har lusläst trådarna om Macbook-batterier och får ingen riktigt bra bild om läget. Visst, Batterikungen är 500 spänn billigare, men om de är mycket sämre så betalar jag hellre 1400 kr. Men å andra sidan är ju Apple lite inkonsekvent i sin prissättning (jämför priserna på RAM), så jag har inte så stort förtroende för dem (längre...).

 

Tydligen kan det här med batteri-indikation och info vara lite svajigt på icke-original, men det stör mig inte. Det som är viktigt är hur länge det håller på en laddning samt total livslängd.

 

Någon som kan lysa upp mörkret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ABSOLUT köpa original.

Sök på forumet så hittar du inlägg från besvikna användare som varit dumsnåla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ABSOLUT köpa original.

Sök på forumet så hittar du inlägg från besvikna användare som varit dumsnåla.

OK, tack för din synpunkt. Men jag är lite nyfiken på vilket sätt Apples batterier skulle vara bättre.

 

Tidigare skulle jag säga att Apple-logan skulle garantera bättre kvalité, men min erfarenhet är att Apple inte längre är bättre än någon annan. Jag vet inte om jag haft otur, men det senaste året har många av mina Apple-prylar bråkat och Apple har varit allt annat än tillmötesgående. Så jag ser ingen anledning att lägga ut de extrapengar Apple brukar kosta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag chansade och köpte ett ful-batteri på eBay för 300 kronor. Det är definitivt inte original - tunnare plast, annorlunda gummifot, lite sämre passform (just den delen kan jag ha lite fel om eftersom mitt förra batteri hade svällt såpass att jag fick bruka våld för att sätta fast det och det definitivt inte fanns någon endaste millimeters rörelsemarginal som det finns med det nya).

 

Eftersom mitt original-batteri dog för mig så känns det inte som att jag litar så värst på dem. Köpte av en säljare med 10000+ positiva poäng och batteriet funkar som förväntat.

 

Jag har inte hårdtestat det, men det verkar kunna ge minst tre timmars kraft vid normalt användande, indikatorn funkar (visar både procent och tid) och magsafe-kontakten visar rätt färg vid laddning. Hittills är jag alltså nöjd. Är det en fjärdedel så bra som original (som alltså växte ifrån datorn på knappt tre år) så har jag gjort en bra affär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag chansade och köpte ett ful-batteri på eBay för 300 kronor. Det är definitivt inte original - tunnare plast, annorlunda gummifot, lite sämre passform (just den delen kan jag ha lite fel om eftersom mitt förra batteri hade svällt såpass att jag fick bruka våld för att sätta fast det och det definitivt inte fanns någon endaste millimeters rörelsemarginal som det finns med det nya).

 

Eftersom mitt original-batteri dog för mig så känns det inte som att jag litar så värst på dem. Köpte av en säljare med 10000+ positiva poäng och batteriet funkar som förväntat.

 

Jag har inte hårdtestat det, men det verkar kunna ge minst tre timmars kraft vid normalt användande, indikatorn funkar (visar både procent och tid) och magsafe-kontakten visar rätt färg vid laddning. Hittills är jag alltså nöjd. Är det en fjärdedel så bra som original (som alltså växte ifrån datorn på knappt tre år) så har jag gjort en bra affär.

 

Grattis till bra affär!

 

Men vänta du att testa batteriet. Klart att det fungerar fint när det är nytt. Motionera batteriet som vanligt och återkom om 3-4 veckor så får vi se hur det står sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Grattis till bra affär!

 

Men vänta du att testa batteriet. Klart att det fungerar fint när det är nytt. Motionera batteriet som vanligt och återkom om 3-4 veckor så får vi se hur det står sig.

 

Nu har det gått några veckor, med oförändrad kapacitet.

 

Jag är helt införstådd med att det här batteriet inte är tillverkat under samma kontrollerade former som originalvarianten och att jag inte har någon support på det om jag skulle behöva. Kanske hade jag också valt en annan lösning om jag varit beroende av "kräm" i batteriet och ofta använder datorn på språng. Min MacBook är oftast placerad på skrivbord, med sladd och jag klarade mig utan problem på mitt förra (original-)batteri som gav en timmes tid om jag hade tur (dock stod det att det var 50% kvar på indikatorn när datorn utan förvarning somnade). Det här håller kring tre timmar och det är helt okej, för mina behov. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Håller det efter sex månader har det gett mer kraft för pengarna än originalbatteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...