Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extern Hdd matar ut sig själv

JwS

Recommended Posts

Jag har en extern WD hårddisk på 750 GB som jag haft sedan förra julen ungefär.

Nu har den börjat mata ut sig själv.

Väldigt störande, speciellt mitt under filöverföringar till andra diskar.

Särskillt störande är att man måste dra ur både strömmen och FW kabeln ett tag för att få den tillbaka.

Vad ska jag göra? Byta till USB-kontakt vill jag hellst slippa.

Skivverktyg hittar inget fel.

Lyckligtvis fungerar FW-seriekopplingen även när den matats ut.

Mvh,

/ JwS.

Eftersom det är en MyBook Premium edition, så finns det ingen nedladdbar ny firmware :(

Och den funkar ungefär lika dåligt med usb, kanske att den lättare förstår om den matas ut/pluggas in igen (där är man tvungen att stänga av den ett slag för att få den inmatad igen med FW)

/ JwS.

Nu har skrället börjat låsa sig när man ska titta vad som finns i den. Tidigare har det gått bra, det har varit trassel med att skriva på den. :(

Extra surt är att all musik liger på denna.

/ JwS.

Satans Jävlar Blixtar Dunder! Nu tror fanskapet att det är tomt! :chockadskeptisk:

hittar dock vissa småsaker när jag söker i den med spotlight.

Ett par gånger innan har den dykt upp och visat ett tomt ansikte men sagt att 2GB ledigt 678gb fullt...

Har endast reparerat skivan med skivverktyget (det savarar att rep. ej nar nödvändig).

Om den tror den är tom så borde det väl gå att återställa, jag har inte raderat eller fotrmaterat.

Till råga på allt rymmer den hela iTunes-biblioteket, vilket inte är helt litet.

Har stängt av den ett slag nu och hoppas på det bästa. Ska även tsta att koppla den till tjejens PC.

/ JwS.

• 1 month later...
gustavschon
Satans Jävlar Blixtar Dunder! Nu tror fanskapet att det är tomt! :chockadskeptisk:

hittar dock vissa småsaker när jag söker i den med spotlight.

Ett par gånger innan har den dykt upp och visat ett tomt ansikte men sagt att 2GB ledigt 678gb fullt...

Har endast reparerat skivan med skivverktyget (det savarar att rep. ej nar nödvändig).

Om den tror den är tom så borde det väl gå att återställa, jag har inte raderat eller fotrmaterat.

Till råga på allt rymmer den hela iTunes-biblioteket, vilket inte är helt litet.

Har stängt av den ett slag nu och hoppas på det bästa. Ska även tsta att koppla den till tjejens PC.

/ JwS.

Kanske är filsystemet som rasat. Detta hände mig en gång under PC-epoken i mitt liv. Då fanns det ett program med namnet Ontrack EasyRecovery som jag lyckades återställa hälften av 250 gb Extern Maxtor. Konstigt nog har jag fortfarande kvar programmet, på min externa hårddisk :o . Alla data skall ju finnas där, men om filsystemet är defekt så vet inte datorn på vilket sätt den skall läsa alla ettor och nollor.

Tillägg: Det var de filerna med minst antal fragment som gick att rädda. Dvs bilder och musik, Filmerna fick jag lov att "rippa in från mina lagligt inköpta dvd-skivor" även kallat The Pirate Bay.

Hade också problem med att en extern HD matade ut sig lite när den vill... Var också FAT32 formaterad men dock inkopplad med USB2 tillskillnad från din.

Hittade dock ingen lösning till problemet. Som tur var hade inte jätte mycket på den. Så jag backupade det som var via en Windows (XP) dator... Där funkade den alldeles utmärkt.

Sedan formaterade helt enkelt om disken, och den har fungerat sedan dess. :crossfingers:

Spekulerar lite: Jag hade EN mapp med över 11 000 filer i varierande storlek, från ca 20 kb till 30 mb. Själva mappen var strax över 4 gb stor.

Finns det några begränsningar i FAT32 annat än att det inte klara enskilda filer på över 4 gb?

Fast det känns ju konstigt att det fungerade utmärkt på Windows då...

Ska nämnas att nu när det fungerar så har jag inte någon mapp med så många filer på den externa HD:n.

Hoppas det löser sig för dig, och att du inte tappar några filer!

/Fredrik

• 2 weeks later...

Efter att ha testat lite mer verkar det som om OS X har problem med mappar som överskrider 4 GB på externa FAT32 formaterade hårddiskar.

Hade flera skivavbilder i en och samma mapp. Inga problem tills mappen blev större en 4 GB. Då började disken mata ut sig själv. Flyttade om filerna på disken (med hjälp av en Windows-dator) så att filerna i en ensam mapp inte överskred 4 GB. Då var det inga problem allas att använda den i Leopard...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...