Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Navigon för iPhone har inget ljud

McFrippe

Recommended Posts

Ja, som topic säger, efter att ha köpt programvaran igår för 699:- och genomlidit den slöa installationen knallade jag ut på balkongen för att testa lite. Det första som slår mig som dessutom äger en Navigon 7310 är att denna version av programvaran är ganska strippad. Enbart det allra mest nödvändiga för att kunna kalla den "navigationsprogram" finns med, men få av de trevliga sakerna som min 7310 har, exempelvis TMC, ruttförslag, LJUD!, röststyrning, och en hög med inställningsmöjligheter osv.

När det gäller frånvaron av just ljud så är det enbart i Navigon som det inte funkar, handsfree funkar utmärkt i telefonen så det är inte smuts i några kontakter eller dyl. Kan tillläggas att iTunes hängde sig första gången jag försökte installera programvaran så jag fick göra en omstart och synka igen för att det skulle fungera.

Nån som har en kvalificerad idé om varför det är tyst och "Greta" eller vad hon nu heter inte hörs? :propellerbaver:

mycket märkligt, jag har denna app och jag har alltid haft ljud och har därmed kunnat höra "Gretas" ljuva stämma. prova att installera appen igen (jobbigt, jag vet...).

angående den "strippade" känslan så tror jag att navigon släppte denna app så fortde hade basics klara, för att hinna före tomtom och andra tillverkare. uppdateringar lär komma som möjliggör flera funktioner.

tmc tror jag inte kommer i första taget då denna funktion använder sig utav radio, men jag hoppas att jag har fel. rätta mig gärna.

Mest för kännedom, ljud finns! Det är en lady som talar om att man ska svänga osv. Jag installerade det igår och precis som för dig så hängde sig itunes först.

Det borde röra sig om någon inställning?

TMC funkar över GPRS också, har en kompis som har en Nokia av nåt slag (2145212332145, eller vad dom brukar heta, dom spottar ju ur sig modeller i samma takt som jag byter kalsonger). Hur som helst, denna Nokia har han nån Garmin-programvara installerad på, och den tar hem TMC-information via mobilnätet, så det borde komma till iPhone-apparna också.

TMC funkar över GPRS också, har en kompis som har en Nokia av nåt slag (2145212332145, eller vad dom brukar heta, dom spottar ju ur sig modeller i samma takt som jag byter kalsonger). Hur som helst, denna Nokia har han nån Garmin-programvara installerad på, och den tar hem TMC-information via mobilnätet, så det borde komma till iPhone-apparna också.

det är ju goda nyheter, om man befinner sig i sverige iaf. utomlands kan det nog bli dyrt...

Väldigt grundläggade visst, men det kan inte vara så att du bara råkat ha volymen inställt väldigt lågt? Det finns ju två volymer på iPhonen, dels "Ringsignal" och dels den andra som man ställer in när det är något som låter, typ ett spel. Försöker man höja volymen i Navigon när Greta inte säger något så får man upp "Ringsignal" istället för den andra, men när hon pratar så kan man höja.

det är ju goda nyheter, om man befinner sig i sverige iaf. utomlands kan det nog bli dyrt...

Jo, visst är det så, men eftersom TMC i vanliga fall sänds över FM-nätet (vanliga rundradion alltså) så lär det aldrig bli tal om någon sån TMC till iPhone, eftersom den saknar radio. Möjligtvis om nån sitter och snickrar ihop en TMC-mottagare som man sen ansluter till bottenkontakten på iPhonen.

Väldigt grundläggade visst, men det kan inte vara så att du bara råkat ha volymen inställt väldigt lågt? Det finns ju två volymer på iPhonen, dels "Ringsignal" och dels den andra som man ställer in när det är något som låter, typ ett spel. Försöker man höja volymen i Navigon när Greta inte säger något så får man upp "Ringsignal" istället för den andra, men när hon pratar så kan man höja.

Ha! Lysande! Precis så var det, fick bara upp ringsignalsvolymen och Navigons egen volym var ju i max... Jag startade en navigation i demoläge och pillade med volymen och vips så hördes hennes muntra stämma! Tackar så mycket! :galetglad:

Nu hörde jag dessutom att hon inte hade TTS (Text To Speech) heller, jag hoppas precis som lilleskutt på radikala uppdateringar i framtiden!

Nån som har en kvalificerad idé om varför det är tyst och "Greta" eller vad hon nu heter inte hörs? :propellerbaver:

Jag testar med en okvalificerad gissning.

Råkade själv ut för att Greta inte hördes, men upptäckte sen att hon frenetiskt tjatade från fickan där mitt BT-headset låg.

Råkade själv ut för att Greta inte hördes, men upptäckte sen att hon frenetiskt tjatade från fickan där mitt BT-headset låg.

:tarskratt:

• 2 weeks later...

Någon som vet om man kan tvångsstyra Greta till iPhone högtalarna och inte till handsfreen i bilen. (Hörs tyvärr inget).

/Göran

Tänk va bra om Navigonfrågorna kunna hålla sig till den andra Navigontråden. De frågor som nu ställs här finns redan avhandlade i den andra tråden.

Där får ni som orkar byta tråd, i stället för att upprepa allt igen, bl.a. svar och länk till vilka uppdateringar som är på G.

T.ex. TMS, POIs etc.

Kan en moderator eventuellt slå ihop denna tråd med den andra?

Tänk va bra om Navigonfrågorna kunna hålla sig till den andra Navigontråden. De frågor som nu ställs här finns redan avhandlade i den andra tråden.

Där får ni som orkar byta tråd, i stället för att upprepa allt igen, bl.a. svar och länk till vilka uppdateringar som är på G.

T.ex. TMS, POIs etc.

Kan en moderator eventuellt slå ihop denna tråd med den andra?

Nu ska du inte förvänta dig för mycket av moderatorerna :P

Det är standard på detta forum att svara på samma fråga minst 5ggr i olika trådar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...