Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med MMS


Yoobenne

Rekommendera Poster

Hej jag har 2 problem .

1 är att jag kan inte skicka grupp-sms mobilen säger bara att jag ska försöka igen vet någon felet?

och sen kan jag inte skicka mms elle ta emot jag har fixat inställningarna för Tele2

 

APN: internet.tele2.se

MMSC: http://mmsc.tele2.se

MMS-proxy: 130.244.202.030:8080

 

men det funkar endå inte vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har 2 problem .

1 är att jag kan inte skicka grupp-sms mobilen säger bara att jag ska försöka igen vet någon felet?

och sen kan jag inte skicka mms elle ta emot jag har fixat inställningarna för Tele2

 

APN: internet.tele2.se

MMSC: http://mmsc.tele2.se

MMS-proxy: 130.244.202.030:8080

 

men det funkar endå inte vad ska jag göra?

 

Gruppsms:et blir automatiskt MMS och det är därför det inte skickas, hör ihop med problem två!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fixa problemet med grupp-SMS får du göra en återställning och sedan ladda in backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste jag göra en återställning ?

Hur kan jag fixa MMSen då? , behöver jag skicka något till tele2 att aktivera MMS elle vadå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste jag göra en återställning ?

Hur kan jag fixa MMSen då? , behöver jag skicka något till tele2 att aktivera MMS elle vadå?

 

Problemet är att det har funnits en liten bugg i 3.0 som gör att om man skickar sms till flera samtidigt så ändras det till grupp-MMS av nån anledning.

Om mms hade funkat för dig så hade dina grupp-sms skickats som grupp-mms och då hade det blivit dyrare

 

Det kan lösas med en återställning och sen inläggning av backup som Ero skrev !

Sen för att fixa MMS för dig så behöver du nog kanske aktivera det hos tele2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finner jag back-up:en någonstans eller kommer det upp per automatik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finner jag back-up:en någonstans eller kommer det upp per automatik?

 

Du kommer få en förfrågan i Itunes efter att telefonen är aktiverad om du vill använda en backup eller ställa in den som en ny telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finner jag back-up:en någonstans eller kommer det upp per automatik?

 

 

När du har anslutit din iphone till itunes och den kommer upp i listan till vänster så kan du högerklicka på den och välja "Backup"

 

Därefter gör du en restore och när den är klar och dyker upp igen så får du ett val om du vill ställa in den som en ny iphone eller återställa från backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man var inte nog snabb märkte jag :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar, ska testa detta sen, kanske lilla luren mår bra av i allmänhet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller MMS-funktionen. Jag testade att göra som ni sa (fast det står på svenska i iTunes). Säkerhetskopiera, och sedan återställ från säketerhetskopia eller vad det nu var. Men fortfarande samma. Har jag gjort fel? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller MMS-funktionen. Jag testade att göra som ni sa (fast det står på svenska i iTunes). Säkerhetskopiera, och sedan återställ från säketerhetskopia eller vad det nu var. Men fortfarande samma. Har jag gjort fel? :/

 

Antagligen, har du ställt in rätt MMS-inställningar? Vilken operatör o.s.v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2 som trådskapern och jag har inte gjort några speciella inställningar sen upplåsningen via redsn0w. Vilka inställningar behöver jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick till http://dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig med safari å installerade profilen. Kom dock inte ihåg om det va för att få mms eller tethering att fungera. Men testa skadar ju aldrig. Glöm bara inte starta om luren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer inget när jag försöker komma in på adressen via iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag dock fått till det så att jag kan "använda" MMS-funktionen, men jag verkar inte kunna ta emot MMS från andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det har funnits en liten bugg i 3.0 som gör att om man skickar sms till flera samtidigt så ändras det till grupp-MMS av nån anledning.

Om mms hade funkat för dig så hade dina grupp-sms skickats som grupp-mms och då hade det blivit dyrare

 

Det kan lösas med en återställning och sen inläggning av backup som Ero skrev !

Sen för att fixa MMS för dig så behöver du nog kanske aktivera det hos tele2.

 

Bugg är det väl knappast, finns flera tillverkare som gör samma sak. Det blir billigare så. Ett gruppSMS skickas 10 gånger (om du har 10 mottagare) medan ett gruppMMS skickas bara en gång och går ut till alla tio. Så det blir billigare så såvida du inte har något SMS-paket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bugg är det väl knappast, finns flera tillverkare som gör samma sak. Det blir billigare så. Ett gruppSMS skickas 10 gånger (om du har 10 mottagare) medan ett gruppMMS skickas bara en gång och går ut till alla tio. Så det blir billigare så såvida du inte har något SMS-paket...

 

Nja så funkar det då inte i det här fallet !

 

Har sett på samtalsspecifikationen och där har jag fått betala för 3st mms !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lösa problemet med att vissa sms skickas som mms gör följande.

Inställningar -> Meddelanden -> se till att bocka i "Visa Ämnesfält"

 

Testa nu att skriva ett meddelande.

Skriver man nu i raden under Ämne så skickar du ett sms.

Skriver du en text i Ämne så är det en rubrik till ett mms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lösa problemet med att vissa sms skickas som mms gör följande.

Inställningar -> Meddelanden -> se till att bocka i "Visa Ämnesfält"

 

Skriver man nu i raden under Ämne så skickar du ett sms.

Skriver du en text i Ämne så är det en rubrik till ett mms.

 

Då är frågan: Om man ställt in "visa ämnesrad" och försöker skicka ett sms till enbart en person, men råkar skriva texten i ämnesraden, blir det också ett mms?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan: Om man ställt in "visa ämnesrad" och försöker skicka ett sms till enbart en person, men råkar skriva texten i ämnesraden, blir det också ett mms?

 

Jag tror det.. dessvärre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lösa problemet med att vissa sms skickas som mms gör följande.

Inställningar -> Meddelanden -> se till att bocka i "Visa Ämnesfält"

 

Testa nu att skriva ett meddelande.

Skriver man nu i raden under Ämne så skickar du ett sms.

Skriver du en text i Ämne så är det en rubrik till ett mms.

 

Detta förutsattt att man satt på "visa ämnesfält" :) Jag hade inte det då mass-sms buggen infann sig :)

 

jag skulle hellre se att det var en slajder som man ställer in sms eller mms (som jag skrev i någon annan tråd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...