Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro 13" och ArchiCad 11


kromatoze

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Som titeln lyder, jag står i den angenäma sitsen att köpa en ny dator. Jag har en budget till max 15000:-

 

Nu är det så att jag kommer att jobba en hel del i ArchiCad 11. Och om jag köper en Macbook Pro 13" så sitter det en Geforce 9400M krets i den. Min fråga till er experter är om jag kan räkna med att kunna modellera ganska stora och krävande modeller i ArchiCad med denna dator. En Macbook pro med bättre grafikkort tål inte min budget just nu för tillfället. Stöd för Open GL är det som speciellt krävs om man kollar på systemkraven för programmet.

 

Annars blir det en Sony Vaio.. Vilket jag egentligen inte gillar, då jag anser att Vista är en smärtsam börda att ha på sina axlar.

 

Tacksam för ett svar. Macotekets support kan nämligen inte hjälpa mig i frågan. Dom har förresten inte hjälpt mig i någon fråga jag haft hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Jag körde en del ArchiCAD på min nuvarande MacBook 2.0GHz C2D 2GB RAM, det funkade mkt bra, Men jag gjorde bara 2D-ritningar.

Mitt tips är att du kollar lite (utlänska) forum och se vad som sägs där.

 

Välkommen till forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Enligt http://www.graphisoft.com/support/archicad...archicad11.html så räcker det med en G4 processor på 1GHz för att köra ArchiCAD 11, det är nog ganska segt, men en ny MacBook Pro är en HELT annan dator så jag tror du kommer klara dig bra.

 

Men som sagt, kolla lite forum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Pappa kör det på en MacBook Pro 17" Late 07. 2,4 ghz, 2 gb ram och 8600m gt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Den klarar säkerligen jobbet dugligt, även om man bara köra mjukvaruaccelerat. Men man vill ju dra nytta av kraften i grafikkortet :)

 

Frågan är om 9400M kretsen klarar jobbet. Open GL verkar vara faktorn som styr.

 

Jag kollar runt lite på utländska forum, men om nån känner att dom kan svaret så uppskattar jag att få höra det. Snart dags för köp nämligen. :w00t:

 

Macoteket visste inte heller hur det låg till. Så det verkar vara en knivig fråga detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu följt rådet att titta vidare på internationella sidor. Jag fick rätt snabbt svar på frågan om någon är intresserad.

 

Det verkar som att det går alldeles utmärkt att köra normala modeller utan större komplexitet med en MBP 13". 2.4 Ghz varianten verkar vara att föredra. Akilleshälen verkar snarare ligga i att skärmen är för liten, och att det blir svårjobbat utan en extern skärm.

 

http://archicad-talk.graphisoft.com/viewto...8f788d405e25191

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Jag har nu följt rådet att titta vidare på internationella sidor. Jag fick rätt snabbt svar på frågan om någon är intresserad.

 

Det verkar som att det går alldeles utmärkt att köra normala modeller utan större komplexitet med en MBP 13". 2.4 Ghz varianten verkar vara att föredra. Akilleshälen verkar snarare ligga i att skärmen är för liten, och att det blir svårjobbat utan en extern skärm.

 

http://archicad-talk.graphisoft.com/viewto...8f788d405e25191

 

Tack för hjälpen!

Bra jobbat!

Ännu bättre att du talade om detta så nästa stackare slipper googla fingrarna blodiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...