Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny på iTunes


Ahlcab

Rekommendera Poster

Hej på er alla =)

 

Har nyligen blivit lycklig iMac ägare och allt är toppen, Har gott från windows och Winamp till iTunes och har lite problem med just iTunes!

 

* Finns det något sätt man kan "förhindra" iTunes från att göra bibliotek av all musik, jag har redan min musik upplagd efter eget tyckte, Samt att iTunes verkar plocka in all media, både film och ljud vilket ja inteär helt förtjust, så skulle vilja ha tips på hur man kan lösa detta, musiken kan va OK men inte filmer mm :(

 

Tack på förhand

Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar med "gör bibliotek" av allt. Kan du försöka förklara så att en stackare förstår sä kanske vi kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så suger den inte in all media automagiskt, möjligt att det finns någon funktion för det vid första uppstarten, kommer inte ihåg.

 

Men i övrigt så är grundtipset att släppa windowstänk med eget meckande med filhantering. Om alla musikfiler är taggade ok så är det så enormt smidigt att bara importera allt i iTunes och sedan låta programmet hålla ordning på filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennylorentzon

Detta kan man ställa in om du som jag vill ha ditt egna musikbibliotek på HDn.. Kontrollera inställning så ska det finnas där.

 

Mvh

kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kenny!

 

Tack för hjälpen, skall prova och se =)

 

//Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan själv välja vad som ska importeras om du klickar på "Arkiv" och sen "Lägg till i biblioteket..." (eller commando+o).

post-14038-1245868441.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha oki =)

 

Jag installerade iTunes i windows tidigare och då fick ja en frågade när ja startade om jag ville att iTunes skulle ordna ett bibliotek, då tog den in precis alla media gällade mp3 och film, så det blev lite dubbelt av nästan alla album då låtarna kunde tillhöra flera album mm =)

 

Helst vill ja bara ha som det typ funkar med winamp, jag har mapparna på min HD och sen spelar jag bara upp dom i iTunes =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennylorentzon
Aha oki =)

 

Jag installerade iTunes i windows tidigare och då fick ja en frågade när ja startade om jag ville att iTunes skulle ordna ett bibliotek, då tog den in precis alla media gällade mp3 och film, så det blev lite dubbelt av nästan alla album då låtarna kunde tillhöra flera album mm =)

 

Helst vill ja bara ha som det typ funkar med winamp, jag har mapparna på min HD och sen spelar jag bara upp dom i iTunes =)

 

Det fungerar att ha det så, jag har det. Kommer inte ihåg exakt vart i inställningar du hittar det och kan inte kolla eftersom jag är på jobbet.

 

Mvh

Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes är ett biblioteksprogram för musik och tanken med det är att man når sin musik via iTunes. All hantering av musiken görs från iTunes. Och det finns därför ingen anledning att sköta musiken på annat sätt för det blir ju bara krångligare så. Vill man ha musiken externt så kan man ha det i iTunes, det är ju bar att peka om biblioteket under Arkiv / Inställningar / Avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar också på detta. Om man har all musik importerad i iTunes (och där med iTunes music) så kan man väl ta bort den andra musikmappen som man har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Finns det något sätt man kan "förhindra" iTunes från att göra bibliotek av all musik, jag har redan min musik upplagd efter eget tyckte, Samt att iTunes verkar plocka in all media, både film och ljud vilket ja inteär helt förtjust, så skulle vilja ha tips på hur man kan lösa detta, musiken kan va OK men inte filmer mm :(

 

Ja, i iTunes-inställningarna går du in under fliken Avancerat och kryssar ur rutorna "Ordna mappen iTunes Music" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music när de läggs till i biblioteket".

 

Placeringen av mappen iTunes Music fyller nu i princip endast funktionen att hysa biblioteksfilen (med skivomslag, betyg, etc.). Du kan alltså lugnt ha kvar den på default-platsen utan att iTunes lägger upp en massa mappar med musik i.

 

Den musiken du vill indexera i ditt iTunes-bibliotek för att ha möjlighet att göra spellistor, etc. lägger du nu enklast till genom att välja Arkiv->Lägg till i bibliotek. Nästa gång du öppnar iTunes slipper du "öppna" själva ljudfilen, utan du har en "genväg" till varje ljudfil i en lista som är sorterbar på alla tänkbara sätt. Du behöver egentligen aldrig mer besöka mappträdet med låtar, eftersom alla finns i en lista i iTunes!

 

Om du vill flytta låtar till minneskort, USB-minne, mp3-spelare eller någon annan stans, så markerar du bara de låtar du vill flytta, öppnar ett Finder-fönster och letar upp den mapp eller enhet du vill flytta låtar till, och drar låtarna från iTunes till Finder-fönstret. iTunes har koll på varje fils placering och du behöver inte bry dig om i vilken mapp varje låt ligger.

 

Detta sista steg förefaller MYCKET svårt för Windowsvana datoranvändare, som vill ha reda på allt själv så att det blir enkelt att leta upp en fil, som egentligen är helt ointressant när programbibliotek löser alla sådana frågor betydligt mer användarvänligt.

 

...i övrigt så är grundtipset att släppa windowstänk med eget meckande med filhantering. Om alla musikfiler är taggade ok så är det så enormt smidigt att bara importera allt i iTunes och sedan låta programmet hålla ordning på filerna.

 

... om man nu inte har (som de flesta WinAmp-brukare) en mycket välordnad mappstruktur som man är personligt fäst vid. Personligen föredrar jag, som johnalder, att tagga alla ljudfiler i iTunes och ha sorterade album i iPhoto, så att filplaceringen saknar betydelse.

 

iTunes är ett biblioteksprogram för musik och tanken med det är att man når sin musik via iTunes. All hantering av musiken görs från iTunes. Och det finns därför ingen anledning att sköta musiken på annat sätt för det blir ju bara krångligare så. Vill man ha musiken externt så kan man ha det i iTunes, det är ju bar att peka om biblioteket under Arkiv / Inställningar / Avancerat.

 

Det löser dock inte problemet med att iTunes gör om i Ahlcab:s mappstruktur, utan man måste välja bort att iTunes ska ordna iTunes Music-mappen.

 

 

Funderar också på detta. Om man har all musik importerad i iTunes (och där med iTunes music) så kan man väl ta bort den andra musikmappen som man har?

 

Innan man tar bort den andra musikmappen bör man försäkra sig om att det inte finns någon musik kvar där, som inte har någon kopia i iTunes Music-mappen. Enklaste sättet att lägga allt på samma ställe är att välja Arkiv->Bibliotek->Samla ihop bibliotek, så flyttas alla ljudfiler som iTunes pekar på i mappen iTunes Music (som du har ställt in under Avancerat i inställningarna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...