Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket RAM-minne stödjer Snow Leopard?


Baloowozzy

Rekommendera Poster

Hej, jag har köp en macbook aluminium med 2 gb ram, jag har de nuvarande operativ systemet med 32-bit, rätt? och det är de 32-bitade operativ systemet som begränsar en ram uppdatering till 4 gb ram, rätt? med snow leopard blir det 64 bits, eller hur? med 64 bits kan man ha mer i ram då el. har jag fel... det kanske inte har något med 32 el. 64 bits system.

 

och en fråga till, hur mucket kommer en uppgradering till snow leopard att kosta om man köpte innan 8 juni el. juli?

 

svara plzz MVH// jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har köp en macbook aluminium med 2 gb ram, jag har de nuvarande operativ systemet med 32-bit, rätt? och det är de 32-bitade operativ systemet som begränsar en ram uppdatering till 4 gb ram, rätt? med snow leopard blir det 64 bits, eller hur? med 64 bits kan man ha mer i ram då el. har jag fel... det kanske inte har något med 32 el. 64 bits system.

 

och en fråga till, hur mucket kommer en uppgradering till snow leopard att kosta om man köpte innan 8 juni el. juli?

 

svara plzz MVH// jesper

 

Apple's operativsystem, både kommande och nuvarande, är 32-bit och 64-bit i ett. Du kan inte bara ha 32 eller 64.

 

Angående minne, ja. Men som sagt är nuvarande Leopard även 64-bit.

 

29$ för de som har leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, så snow leopard kommer inte ge möjlighet att har mer än 2 gb ram...:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, så snow leopard kommer inte ge möjlighet att har mer än 2 gb ram...:-(

 

Som Bo_H säger, om man har en Macbook Air så kan man inte uppgradera minnet då det sitter fast på moderkortet men har du en Macbook som du säger att du har så kan du ha 6GB minne...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, så snow leopard kommer inte ge möjlighet att har mer än 2 gb ram...:-(

 

Jo snow leopard är 64bitars och har stöd för rejält med minne. Har inga exakta siffror men 100GB+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo snow leopard är 64bitars och har stöd för rejält med minne. Har inga exakta siffror men 100GB+.

16 exabytes faktiskt, rätt mycket 100+ :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 exabytes faktiskt, rätt mycket 100+ :borstatanderna:

 

hehe ja ganska. Drog bara till med något, tror inte att trådskaparen kommer ha mer æn så ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hej, jag har köp en macbook aluminium med 2 gb ram, jag har de nuvarande operativ systemet med 32-bit, rätt?

 

Operativsystemet begränsar inte hur mycket minne du kan ha i datorn. Exempelvis kan en Mac Pro redan nu med Tiger eller Leopard hantera 32 GB minne. Där är det hårdvaran som sätter gränsen.

 

Vad som är sant för ett 32-bitarssystem är att varje program inte kan använda mer än 4 GB minne. I Snow Leopard kommer varje program att kunna använda enorma mängder minne, tack vare att det har 64-bitarsadressering. Det är till exempel trevligt om man arbetar med enorma bilder i Photoshop, eftersom man kan ladda in hela bilden i minnet samtidigt.

 

Snow Leopard kommer även stödja 16 Exabyte minnesrum som Tatari skriver, och 16 Terabyte fysiskt minne installerat i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tror förresten att Leopard hanterar maximalt 4 Terabyte fysiskt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror förresten att Leopard hanterar maximalt 4 Terabyte fysiskt minne.

 

Stämmer bra det du säger ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystemet begränsar inte hur mycket minne du kan ha i datorn. Exempelvis kan en Mac Pro redan nu med Tiger eller Leopard hantera 32 GB minne. Där är det hårdvaran som sätter gränsen.

 

Vad som är sant för ett 32-bitarssystem är att varje program inte kan använda mer än 4 GB minne. I Snow Leopard kommer varje program att kunna använda enorma mängder minne, tack vare att det har 64-bitarsadressering. Det är till exempel trevligt om man arbetar med enorma bilder i Photoshop, eftersom man kan ladda in hela bilden i minnet samtidigt.

 

Snow Leopard kommer även stödja 16 Exabyte minnesrum som Tatari skriver, och 16 Terabyte fysiskt minne installerat i datorn.

 

Det där stämmer inte riktigt, Photoshop i nuvarande inkarnation kommer inte stödja några större mängder minne då applikationen bara är 32 bitar. Det samma gäller för bl.a. Logic 8 som är skriven i Carbon och också bara 32 bitar. Inget av dessa program kommer kunna hantera mer än 4 gig minne oavsett hur mycket operativet klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystemet begränsar inte hur mycket minne du kan ha i datorn. Exempelvis kan en Mac Pro redan nu med Tiger eller Leopard hantera 32 GB minne. Där är det hårdvaran som sätter gränsen.

 

Vad som är sant för ett 32-bitarssystem är att varje program inte kan använda mer än 4 GB minne. I Snow Leopard kommer varje program att kunna använda enorma mängder minne, tack vare att det har 64-bitarsadressering. Det är till exempel trevligt om man arbetar med enorma bilder i Photoshop, eftersom man kan ladda in hela bilden i minnet samtidigt.

 

Snow Leopard kommer även stödja 16 Exabyte minnesrum som Tatari skriver, och 16 Terabyte fysiskt minne installerat i datorn.

 

Vad då varje program? dem måst så klart vara skrivna i 64-bitar.

 

 

Tyvärr ej möjligt för dem som investerar i CS4-Mac som ja tidigare skrev i detta eminenta forum.

 

Vad jag kan förstå blir minnesaddtrresseringen enorm i 64-bitars program.

Photoshop CS4 är 64-bitarsversion. Denna dock endast tillgänglig för Windows-användare

64-bitarsversionen kan addressera så mycket mer minne en vad som får plats i någon Mac

2 öpphöjt till 64. Runt 18 446 744 074GB

 

CS4 Mac-version är 32bitars kan addressera max 4GB av minnesadresser.

 

Som jag förstått det.

salakalle :crossfingers: hälsar er alla så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Snow Leopard kommer även stödja 16 Exabyte minnesrum som Tatari skriver, och 16 Terabyte fysiskt minne installerat i datorn.

Om jag fattat rätt.

I en Mac Pro med Snöleopard kommer varje program teoretiskt kunna hantera 16 Exabytre, men systemet hanterar "bara" 16 Terabyte installerat i datorn. Vad beror den lägre gränsen i datorn på? Det kan väl inte kosta mer för Apple att göra det möjligt att hantera 1 Exabytes minneskretsar (kommer nog bli ganska dyrt)? Känns ju ganska B att ha ett OS som fixar mycket mer minne än datorn från samma tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dyrare att göra hårdvara för kopiösa mängder minna än det är att göra mjukvara som kan adressera det.

Det är därför som hårdvaran släpar efter mjukvaran.

Frågan är om konsumenterna är beredda att betala den enorma merkostnad som kommer av att göra en dator som kan ha flera terrabyte minne, för att inte tala om kostnaderna för minneskretsarna som tillkommer... Och om man nu klarar sig utmärkt med 4 eller 6Gb minne så kan man ju fråga sig om man verkligen vill betala för en hårdvara som kan ha flera terrabyte... särskilt när dessa minneskretsar inte ens finns framtagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystemet begränsar inte hur mycket minne du kan ha i datorn. Exempelvis kan en Mac Pro redan nu med Tiger eller Leopard hantera 32 GB minne. Där är det hårdvaran som sätter gränsen.

 

Vad som är sant för ett 32-bitarssystem är att varje program inte kan använda mer än 4 GB minne. I Snow Leopard kommer varje program att kunna använda enorma mängder minne, tack vare att det har 64-bitarsadressering. Det är till exempel trevligt om man arbetar med enorma bilder i Photoshop, eftersom man kan ladda in hela bilden i minnet samtidigt.

 

Snow Leopard kommer även stödja 16 Exabyte minnesrum som Tatari skriver, och 16 Terabyte fysiskt minne installerat i datorn.

 

Kan du utveckla vad du menar med varje program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kan du utveckla vad du menar med varje program?

 

Varje process/program har alltid sitt eget lokala minnesrum, som det blivit tilldelat av operativssystemet. Startar du program A får det tillgång till en samling adresser som det kan använda. Startar du sedan ett program B kommer det få en annan samling adresser, som inte program A har tillgång till och tvärt om.

 

Mitt tidigare exempel med photoshop var olyckligt. Jag skulle sagt att det med Snow leopard blir möjligt för program att använda mer än 4GB, givet att de är skrivna i 64-bit Cocoa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje process/program har alltid sitt eget lokala minnesrum, som det blivit tilldelat av operativssystemet. Startar du program A får det tillgång till en samling adresser som det kan använda. Startar du sedan ett program B kommer det få en annan samling adresser, som inte program A har tillgång till och tvärt om.

 

Mitt tidigare exempel med photoshop var olyckligt. Jag skulle sagt att det med Snow leopard blir möjligt för program att använda mer än 4GB, givet att de är skrivna i 64-bit Cocoa.

 

Så du menar att ett 32-bitars operativsystem stödjer över 4gb ram men kan bara allokera 4gb per program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ja precis, systemet i sig kan utnyttja mer minne, men ett program kan inte använda mer än 4GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, systemet i sig kan utnyttja mer minne, men ett program kan inte använda mer än 4GB.

 

Jag har försökt efterforska det så gott det går.

 

10.5 är juh i grunden ett 64-bitars operativsystem. Frågan är då, om jag installerar det på en Core Duo som är 32-bitars så måste den installera sig själv i en "32-bitars version". Vad jag har fått lära mig så kan bara 32-bitars operativ system allokera 4096meg ram. Alltså borde det i teorin skillja sig beroende på om man installerar den på en Core 2 Duo eller en Core Duo. Sen samtidigt så påstås det att Power PC platformen inte använder PAE som x86 platformen gör som begränsar ramet på samma sett.

 

Personligen har jag inte kört Mac på något annat än 64-bitars Core2Duo saker så jag har inte installlerat 10.5 på ett 32-bitars system.

 

Iom att alla 32-bitars Intel processorer som Mac har använt har haft en hårdvaru gräns (PAE) på 4gb i vilket fall som helst. Och om du installerar 10.5 på Core2Duo så körs den i 64-bitars antar jag ? Vilket klart ger tillfälle att ha maassssaa ram =).

 

Försöker man googla max ram på 10.5 får man svaret "det är ett 64-bitars operativsystem som tar si o så mycket ram). Jo men hur funkar det me att köra det på 32-bitars platformar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så finns det två olika begränsningar till hur mycket RAM du kan adressera.

Det första är mjukvarumässigt och handlar om ditt OS, applikationerna du kör etc. stödjer 64-bit t.ex

 

Det andra är hårdvarumässigt och handlar om att en 64-bit processor kan adressera mer RAM än en 32-bit processor. Och jag har för mig att en 32-bit processor ändå kan adressera ganska mycket RAM och inte har en begränsning på 3,5 GB som ett 32-bit OS har som exempel.

 

Alltså klarar din 32-bit CPU att adressera mer än 4 GB RAM om du kör med Leopard (som är 64- och 32-bit).

Någon som kan bekräfta detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så finns det två olika begränsningar till hur mycket RAM du kan adressera.

Det första är mjukvarumässigt och handlar om ditt OS, applikationerna du kör etc. stödjer 64-bit t.ex

 

Det andra är hårdvarumässigt och handlar om att en 64-bit processor kan adressera mer RAM än en 32-bit processor. Och jag har för mig att en 32-bit processor ändå kan adressera ganska mycket RAM och inte har en begränsning på 3,5 GB som ett 32-bit OS har som exempel.

 

Alltså klarar din 32-bit CPU att adressera mer än 4 GB RAM om du kör med Leopard (som är 64- och 32-bit).

Någon som kan bekräfta detta?

 

"Popular Pentium processors since introduction of Physical Address Extensions (PAE) support 36-bit physical addresses, while generally having only a 32-bit word."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Memory_address

 

Detta är väll att tolka som att det är inte inte behöver stanna där. Då borde denna 32-bitars processorn addressera yttligare ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Det finns tyvärr även ett annat hinder. De äldre Macarna har ett äldre chipset som i sig begränsar minnesmängden. Macbook Core Duo t ex kan bara hantera 2 gig minne, medan de första Core 2 Duo-modellerna (innan Penryn kom) bara hanterar runt 3,2 (installerar du 4 gig så får du inte tillgång till allt).

 

Detta oavsett vilket operativsystem du kör alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag fatta rätt så kan jag ha upp till 6 gb i ram men programmen använder bara fyra... men macbook aluminium innan pro, kan väl bara ha högst fyra... JAG ÄR FÖRVIRRAD!!!! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag fatta rätt så kan jag ha upp till 6 gb i ram men programmen använder bara fyra... men macbook aluminium innan pro, kan väl bara ha högst fyra... JAG ÄR FÖRVIRRAD!!!! :stjarnsmall:

Din dator kan ha 6 GB ram, pron kan ha 8 GB. Leopard kan hantera båda med råge.

Varje enskilt program, som bara är 32-bitars (typexempel photoshop) kan enbart använda 4 GB ram till sig självt. säg att du har ett annat program, så kan det ta resterarande 2 GB. Om programmet däremot är skrivet för 64 bitar, kan det utnyttja allt ditt ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...