Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Varför blir inte Textredigerarens .rtf-filer...

Axelman

Recommended Posts

Skickade en krönika i .rtf och fick en sur kommentar om att "du har Mac va?". Åäö fungerar inte och lite annat strul..... någon sade att .rtf fungerar fint.... inte här då..... <_<

Björn Nordström

Jag gjorde precis ett test med programmet Textredigerare med en kort text som bland annat innehåller Å Ä Ö. Sparade både som RTF och TXT. Suffixet lägger programmet själv till. I Pc:n öppnades RTF-filen direkt i Word medan TXT filen inte associerades med något särskilt program (öppnade ändå i Word).

RTF-filen öppnades korrekt utom där jag valt teckensnitt som saknades i PC:n, där tex Futura ersattes med annan linjär. Färg och grad samt teckensnitten Helvetica och Times visades korrekt samt Å Ä Ö.

TXT-filen krachade Å Ä Ö.

Mitt tips är att använda RTF-formatet (eller Word) när man skickar till PC, men undvika TAB-tangenten vid textformatering samt teckensnitt som mottagaren saknar. Varför det inte fungerade för dig förstår jag inte…

Jag gjorde precis ett test med programmet Textredigerare med en kort text som bland annat innehåller Å Ä Ö. Sparade både som RTF och TXT. Suffixet lägger programmet själv till. I Pc:n öppnades RTF-filen direkt i Word medan TXT filen inte associerades med något särskilt program (öppnade ändå i Word).

RTF-filen öppnades korrekt utom där jag valt teckensnitt som saknades i PC:n, där tex Futura ersattes med annan linjär. Färg och grad samt teckensnitten Helvetica och Times visades korrekt samt Å Ä Ö.

TXT-filen krachade Å Ä Ö.

Mitt tips är att använda RTF-formatet (eller Word) när man skickar till PC, men undvika TAB-tangenten vid textformatering samt teckensnitt som mottagaren saknar. Varför det inte fungerade för dig förstår jag inte…

Hmmmmmm....... det kanske är så enkelt att jag använder ett typsnitt som inte finns på PC-n... tänkte inte på det. Man är ju så van att Macen fixar allt.... Ska prova senare att byta typsnitt till nästa krönika! (w00t) (w00t) (w00t)

Mitt tips är att vill du att det ska se exakt rätt ut så skicka dem en pdf.

Går det att hantera pdf vidare om man inte har den fulla versionen av Acrobat?

Nja... inte jag... jag tänkte på dem som tar emot den... Vad jag vet (har inte kollat) är väl pdf skyddat... om man inte har Acrobat Full Tjosan...eller!?!? :blink:

Mjae, alltså om de vill redigera i dina texter så måste de ha Acrobat (fullversionen dårå), men du kan ju kopiera texten i Adobe Reader och klistra in i ett dokument om de bara vill använda texten. Vet inte om Textredigeraren även den kan kopiera text, men Adobe Reader är ju gratis och där funkar det.

OK. Sist slutade det med att jag kopierade texten och klistrade in den i ett mail.................... man är inte riktigt hemma på detta....... :blush:

Men kör du Panther borde du kunna spara som .doc också i Texredigeraren. Men då är det nog samma sak med fonterna. Kör med Arial eller Times New Roman så funkar det nog på PC:n.

Tassar tyvvärr runt i jaguartofflorna och spar uppgraderingspengar för att kunna köpa fler BigPac.... (w00t) (w00t) (w00t)

Tassar tyvvärr runt i jaguartofflorna och spar uppgraderingspengar för att kunna köpa fler BigPac.... (w00t)  (w00t)  (w00t)

Har en extra licens för Panther om du är intresserad. Helt laglig. PM:a så kommer vi överrens om nåt!

Vill du ha betalt i glass? (w00t) (w00t)

Vill du ha betalt i  glass? (w00t)  (w00t)

Om du och frun kommer och levererar.... som hemglass fast från Falun. (w00t)

Som den där dåliga historien:

I kill for money, but you are my friend, I will kill you for nothing.

Priset blir bra, det lovar jag... fast glassen smälter nog. :rolleyes:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...