Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Var har ni armbågen?

Semmelman

Recommended Posts

När ni sitter framför datorn alltså. :)

Hänger den fritt i luften ovan armstödet eller vilar den på armstödet eller vilar den på bordet eller vilar på nåt annat?

marcushedenstrom

Oftast vilar jag underarmarna på bordskanten. Sitter vid ett "hörnbord" med svängd kant som är konkav från mitt håll sett.

Armbågarna hänger därmed fritt utanför bordet.

Känns det bra för dig då marcus, inga problem med armbågen?

Tänker lite att armen glider dåligt mot bordet om hela ligger på och man vill röra musen med armen, men du kanske bara rör den med handen?

marcushedenstrom

Inga problem här. Musen flyttar jag med hjälp av enbart handledsrörelser.

Oki.

Själv tycker jag att om jag drar musen upp-ner riktning får jag lyfta armen något och använda armen mer men använder handleden till större delen av bredden.

Sen så när jag använder pennan rör jag armen mera men med armbågen mot armstödet, inte helt lyckat tycker jag. Ska nån dag investera i rörlig underarmsstöd eller vad det heter.

Alltid dessa glamorösa och intressanta diskussioner på MacWorlds forum =)

Det är lite olika faktiskt.

Ibland har jag båda armbågarna på armstöden och sitter i en ergonomiskt korrekt position med övre skärmkanten i ögonhöjd. Men efter några minuter så har jag säckat ihop lite och har bara den ena armbågen mot armstödet och lutar mig mot den, den andra armen är då utsträckt för att sköta musen. Handen på "stödarmen" vilar antingen på tangentbordet, redo för att skriva eller utför skäggsmekarterapi (vid extra hårt tänkande).

Inga problem här. Musen flyttar jag med hjälp av enbart handledsrörelser.

Kör samma stil jag också :)

Armbågen hänger i luften och handleden vilar på bordet.

Jjag använder i stort sett bara fingrarna för att förflytta musen.

Det skulle antagligen vara nyttigare för kroppen med lite mer rörelse.

Men den stora frågan är väl vart har ni den andra handen :whistling:

Med den skriver vi avhandlingar med kulspetspenna simultant då vi inte vispar pannkakssmet, broderar korsstygn eller bygger kretskort. Naturligtvis också simultant.

själv har jag underarmarna vilandes på skrivbordet (även armbågarna vilar på skrivbordet). Sköter datormusen med handledsrörelser. och den andra handen har jag på tangentbordet tryckandes cmd+w och dylika kortkommandon.

...redo för att skriva eller utför skäggsmekarterapi (vid extra hårt tänkande).

Använder jag inte vänsternäven till att skriva eller trycka på alt/cmd håller jag pekfingret mellan läpparna och håller tummen under hakan, växelvis drar mig i skägget och kliar mig högst upp på huvet. :)

Vänster armbåge vilar på den mot mig kurvsvängda delen av skrivbordets kant. Höger armbåge är till största delen i luften eller mycket lätt vilande nånstans på höger höft. Annars på stolens armbågsstöd.

Med böjd arm vilar armbågen på armstödet på stolen.

I de fall jag rullar bak stolen lite från skrivbordet sitter jag med rak arm utan något stöd förutom vid handleden precis bakom musen (vill inte säga att armbågen då hänger eftersom hela armen är "spänd" så jag skulle mer påstå att jag håller armbågen i luften)

Finns det inget material som har samma eller mindre friktion än is? Skulle vilja ha en platta med lite mjukt på man kan vila underarmen på och som sen glider mot detta material på en lite större platta som ligger på bordet, ni förstår? Tycker det är lite jobbigt att lyfta armen varje gång man ska röra musen/pennan nånstans.

Skulle oxå kunna tänka mig ha ett svettarmband med denna glidande yta på under och som då kan glida mot en platta av samma material.

Finns det inget material som har samma eller mindre friktion än is? Skulle vilja ha en platta med lite mjukt på man kan vila underarmen på och som sen glider mot detta material på en lite större platta som ligger på bordet, ni förstår? Tycker det är lite jobbigt att lyfta armen varje gång man ska röra musen/pennan nånstans.

Skulle oxå kunna tänka mig ha ett svettarmband med denna glidande yta på under och som då kan glida mot en platta av samma material.

Jag tror jag förstår vad du menar med plattor och friktion. Undrar om inte det enklase skulle vara en liten handduk eller trasa under underarmen. Då kan underarmen glida mot skrivbordet utan problem och du slipper lyfta den för att röra musen. Jag tror nästan själv jag skall testa detta...

(P.S. Du vet väl att ju närmare kroppen man har armarna, desto mindre risk för musarm eller ont i axlarna. Ha alltså inte musen för långt ifrån kroppen.)

För nåt år sen gjorde jag så med trasa faktiskt, men sen har jag köpt en läderskiva på IKEA och då glider inte armen lika bra längre, så jag har armbågen på armstödet istället, för jag vill samtidigt kunnna skifta mellan att skriva på tangentbordet, använda pennan rakt framför mig och använda musen lite till höger, för ombyte är bra, men å andra sidan är ställningen kanske inte optimal...

Köp teflontejp ;)

Vad är bra underlag för teflon? Tejpa bordskivan full med teflontejp förstås. :)

Kan oxå tänka mig två skivor med små kullagerkulor emellan som möjliggör fria rörelser.

Vad är bra underlag för teflon? Tejpa bordskivan full med teflontejp förstås. :)

Kan oxå tänka mig två skivor med små kullagerkulor emellan som möjliggör fria rörelser.

Jag har teflontejp under min mus, glider fint mot glasmusmattan :)

Min mus glider bra mot clasohlsons äppelmusmatta oxå. Kunde lägga två såna ovan och nedanför varann och sätta teflontejp på handledsbandet, har flera band som jag kan ha runt armen oxå så hela armen glider lätt. :D

Varför jag oxå fråga om armbågen är att jag tycker att när jag vilar armen mot bordet men har armbågen utanför kanten så blir det ju viss press nedåt på armbågen av kroppstyngden, å vilar jag armbågsspetsen mot armstödet får jag ont i spetsen... inget bra nånting...

Vänster armbåge i sängen, vänster hand ger stöd åt huvudet, höger armbåge i luften, höger hand sköter all inmatning.

Ligger på vänster sida i sängen, datorn står vid sidan på en jämnhög stol.

(Ingen hand på täcket, tänk på det Jarting!)

Finns ingen teflontejp i denna stad där jag bor. :(

Funderar på att jag skulle vilja ha ett underarmsstöd som följer med och som är motviktsarbetande så man kan höja armen någon centimeter när man griper pennan, hmm...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...