Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto dubletter


viktorpersson

Rekommendera Poster

viktorpersson

Hur blir jag av med alla mina dubletter i iPhoto?

 

De ligger både i mappen "Bilder>iPhoto>Data>2009>Namn på händelse>filnamn.jpg" samt "Bilder>iPhoto>Modified>2009>Namn på händelse>filnamn.jpg".

 

Vad jag vet så har jag inte "redigerat dem" möjligtvis har jag roterat dem i iPhoto, samt lagt dem i ett Album i programmet.

 

Hur får jag rätt på det här i iPhoto, så jag slipper ha dubletter på samma bild på olika ställen på hårddisken?

 

Tack,

 

//Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto har så kallad icke-destruktiv redigering av bilderna. Dvs iPhoto sparar alltid ett original som du kan gå tillbaka till när du vill. Att rotera en bild i iPhoto räknas som redigering. Vill du undvika det, rotera INNAN du importerar till iPhoto.

 

Om du är RIKTIGT säker på att du vill ta bort originalen så finns det ett program som heter iPhoto Diet.

 

Men jag tycker att du ska låta bilderna ligga kvar. Hårddiskar är ruskigt billiga idag och du kan råka ta bort ett original du vill ha kvar.

 

Tips: Du ska inte rota runt i iPhoto-biblioteket i Finder alls. Om du TROR att du ska det gör du förmodligen på fel sätt. Fråga då i forumet. Det vanligaste är att man missat "Export"-valet i "Arkiv"-menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man roterar en JPEG redigeras den, dvs sparas om till sämre kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man roterar en JPEG redigeras den, dvs sparas om till sämre kvalitet.

Är du helt säker på det? Det brukar bara vara en flagga som ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...