Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa macbook pro genom kompis som är student = problem?


Johanneso

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska byta från pc till mac tänkte jag.

Eftersom det finns lite pengar att spara genom att köpa som student (vilket jag inte är) så tänkte jag att man kanske kan utnyttja en kompis rabatt. Någon som kan se några direkta problem med detta? Vid eventuella serviceärenden eller liknande?

 

Tacksam för svar!!

 

Johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte några jag kan komma på, men för säkerhets skull fortsätt att vara vän med din kompis ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ska byta från pc till mac tänkte jag.

Eftersom det finns lite pengar att spara genom att köpa som student (vilket jag inte är) så tänkte jag att man kanske kan utnyttja en kompis rabatt. Någon som kan se några direkta problem med detta? Vid eventuella serviceärenden eller liknande?

 

Tacksam för svar!!

 

Johannes

 

Ser faktiskt inga problem med detta, inte ens när det gäller serviceärenden!

 

Vi säger att du köper en Macbook på blocket som exempel och det finns garanti och alla papper på den! Efter 3 månader går den sönder och du går till återförsäljaren och vill få den lagad, visst säger dem, har du kvitto & garanti på den? Yes det har jag och vips så skriver dom in det i sin dator och skickar iväg den?

 

Men vänta på ett par till svar på dina frågor så får vi se vad de andra säger :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Jag har köpt två datorer med min studentrabatt till en polare, inga problem.

För enkelhetens skull valde jag hans adress som leveransadress, inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska fin rabbat man får, man tackar ju inte nej till den direkt ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här går det undan med svaren!!

Det låter ju som att det bara är att köra på!

Tack så mycket!

 

Kommer säkert skriva här igen när jag fått min dator och sitter här som ett frågetecken och inte hittar ett skit :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här går det undan med svaren!!

Det låter ju som att det bara är att köra på!

Tack så mycket!

 

Kommer säkert skriva här igen när jag fått min dator och sitter här som ett frågetecken och inte hittar ett skit :rolleyes:

 

Välkommen till forumet!

 

Du får ta och söka först istället för skapa nya trådar när du kommer tillbaks, hittar du inte svar när du sökt så får du skapa en ny tråd :finder::borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm "får" man göra så?

 

Hur då? Rabatten menar du?

 

Ingen får reda på det, om du inte tänkt skvallra? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm "får" man göra så?

 

Egentligen inte, men Apple har god vinst marginal på sina prylar det vi nog alla om. Tror inte Apple tar allt för stor skada, speciellt med tanke på hur mycket Apple prylar det här forumets medlemmar köper.

 

Inte några jag kan komma på, men för säkerhets skull fortsätt att vara vän med din kompis ;)

 

Hahaha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att din kompis loggar in på applestore oxå.

 

Min polare berättade om en tjomme som beställde via en kompis med studentrabatt.

Kompisen loggade in med sitt csn-kort och klickade på "läs mer"-knappen eller vad den hette.

Därifrån slussades de vidare till applestore och kunde lägga en dator i kundvagnen, rabatten dragen och allt.

Tjommen gjorde då "missen" att logga in med sitt eget konto på applestore, angav sin leveransadress, etc.

 

Det blev en rolig uppgift att förklara hur tjommen själv hade fått studentrabatt utan att kunna visa upp csn-kort :)

Fråga mig inte hur apple kollade tjiten dock - det kan lika gärna vara en skröna (???).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anmäl dig till någon kurs vid något universitet. Registrera dig vid kursstarten. Kåravgiften ska ju tas bort så det torde vara helt gratis. Utnyttja alla studentförmåner och eventuellt läs kursen du anmält dig till. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att Apple ger så stora rabatter att de säljer med förlust! :whistling:

 

Fast det är klart att de inte tjänar lika mycket på affären, men samtidigt ökar kundbasen med allt vad det innebär. Kommande versioner av iLife, iWork, OS X osv kan man tänka sig att "studentkunden" köper på sig senare. Det finns nog en strategi för detta hos moderbolaget, var så säker. Gungor och karuseller brukar man kalla det för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man nu inte "får" göra det så kan väl din kompis köpa datorn och sen inse att han/hon inte har råd att ha en så dyr dator att han/hon måste sälja den till dig - för inköpspriset. Man borde ju ändå få sälja sin dator....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Det är inga problem alls att handla åt en polare.

Apple har dessutom begränsningen att man bara får köpa en dator per år med sin studentrabatt.

 

I betalningsfältet fyller du i dina uppgifter, i leveransadressfältet din polares uppgifter. Enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som ursäkt ifall de frågar kan man väl helt enkelt säga att din kompis köpte den, ångrade sig och att du köpte den av honom. Det är väl en helt acceptabel anledning ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Och som ursäkt ifall de frågar kan man väl helt enkelt säga att din kompis köpte den, ångrade sig och att du köpte den av honom. Det är väl en helt acceptabel anledning ^_^

VEM ska fråga? Vi bor inte i Östberlin på 60-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu köper en iPod Touch samtidigt och säljer för nästan nypris då? Då skulle man kunna tjäna ihop åtminstone en 500 lapp? Hur blir det med garantin isf? Funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har dessutom begränsningen att man bara får köpa en dator per år med sin studentrabatt.

Jaså, det hade jag ingen aning om?

Vilka fulingar som håller koll på det :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som ursäkt ifall de frågar kan man väl helt enkelt säga att din kompis köpte den, ångrade sig och att du köpte den av honom. Det är väl en helt acceptabel anledning ^_^

 

Låter som en helt okej anledning enligt mig ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det hade jag ingen aning om?

Vilka fulingar som håller koll på det :angry:

Fulingar? Är det nån som är "ful" är det väl de som köper med studentrabatt utan att vara studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de sänkt till totalt enbart en dator nu? Har för mig att förr så kunde man köpa en stationär, en eller två laptops, X antal ipods osv... Hur ser det ut nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fulingar? Är det nån som är "ful" är det väl de som köper med studentrabatt utan att vara studenter.

 

Jo, det kan man ju tycka :)

Men det var inte så jag menade, utan snarare att studenter "bara" får köpa en dator med rabatt per år.

Sen kan man ju fråga sig vad nån ska med mer än en bärbar dator till...? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan man ju tycka :)

Men det var inte så jag menade, utan snarare att studenter "bara" får köpa en dator med rabatt per år.

Sen kan man ju fråga sig vad nån ska med mer än en bärbar dator till...? :)

Jag tycker det är schysst att erbjuda studentrabatt över huvud taget. (Och om för många fuskar lär de ta bort möjligheten helt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...