Jump to content
Just nu i M3-nätverket

InDesign, photoshop cs4, m.fl

Ockeponken

Recommended Posts

Gott folk!

Skulle verkligen uppskatta lite åsikter och råd.

Har en syster som kommer att använda en hel del InDesign, Photoshop och Dreamweaver i skolan.

Hon vill (iaf som det ser ut nu) jobba med webdesign, design av omslag, posters, etc, etc, etc.

Som student kan hon köpa Creative Suite 4 till väldigt bra pris.

Problemet är att hennes nuvaranda (bärbara) dator inte fyller prestandakraven - eventuellt vill/måste hon köpa en ny.

Min fråga är om dessa program gör sig bäst på en PC eller Mac?

Det enda jag vet är att Mac traditionellt har lämpat sig bäst föra den typen av program, men hur ser det ut idag?

Tror inte att hon skulle ha nåt emot att byta till Mac, om det inte vore för prisskillnad jämfört med PC (även om man på ett eller annat sätt får ut mer/annorlunda saker av en Mac).

Men vad säger ni? PC eller Mac?

Tack på förhand!

EDIT: Kanske en konstig fråga att ställa på ett Mac-forum, men iaf :)

Är det inte sånt här Mac är bäst på? :P

EDIT: Kanske en konstig fråga att ställa på ett Mac-forum, men iaf :)

Hehe... :borstatanderna:

Programmen lär vara i stort sett likvärdiga på Mac eller Windows. Prestandan för dessa program (inte spel) är likvärdig om du jämför likvärdiga datorer (inte budget-PC för 5.000 kr). Skillnaden är enligt mig (och många andra) OSX. Mycket trevligare att jobba i än Windows. Och min erfarenhet är att Windows kräver mycket mer underhåll för att funka bra. Med OSX rullar det mesta bara på.

Adobe-programmen fungerar bra under Windows - men Windows slukar onödigt mycket av RAM-minnet.

Så kör på en Mac och låt RAM-minnet fyllas av stora dokument och högupplösta bilder istället för Windows bakgrundsprocesser... :whistling:

Är det inte sånt här Mac är bäst på? :P

Det må så vara, men av vilka skäl? Jag kan ingenting om såna program :)

Hehe... :borstatanderna:

Programmen lär vara i stort sett likvärdiga på Mac eller Windows. Prestandan för dessa program (inte spel) är likvärdig om du jämför likvärdiga datorer (inte budget-PC för 5.000 kr). Skillnaden är enligt mig (och många andra) OSX. Mycket trevligare att jobba i än Windows. Och min erfarenhet är att Windows kräver mycket mer underhåll för att funka bra. Med OSX rullar det mesta bara på.

Vad tror du att det skulle krävas av datorn (i prestanda) för att programmen skulle rulla smärtfritt?

Skulle PC-prestanda kosta så mycket att man "lika gärna" kan köpa Mac?

Vilken prestanda krävs på Mac? Bör man ha dedikerat grafikkort?

Jag håller absolut med om OSX - det är suveränt att arbeta med, mycket trevligare än Windows.

Men frågan är om det "räcker" som motivering för syrran om datorn kostar (mycket) mer.

Suveränt snabba svar - tack!

Vill man göra ett bra jobb är det viktigare att hantera programmen bra än att sitta på en mac. Tycker att cs4 är mycket skönare på mac, men så gillar jag os x mycket bättre än windows. Välj en bra dator, mac om hon vill använda en mac, annars pc.....cs4 blir inte bättre lr sämre för att man har en mac.

Du kan nog köra cs4 på dom flesta nya datorerna, kör photoshop både på en macbook air och en imac 24", ju större skärm desto bättre.

Det är färdigheterna som räknas, det är samma sak med en fotbollsspelare, oavsett hur dyra skor spelaren har så är det inte det som gör honom bättre, det är hans "skills" ^_^

Som webbdesigner så föredrar jag Mac som många andra gör, givetvis finns det de som inte gillar Mac men jobbar som webbdesigner, det finns en hel del smaksak i det hela men man blir mer motiverad av att hålla på med webbdesign och interaktiva medier när man använder sig utav en Mac dator, samma sak gäller utveckling men det är kanske bara jag som tycker så :D

Stort tack för era svar!

Ska ta åt mig av era tips och diskutera dem med henne - kul att ha nåt vettigt att bidra med.

Väljer hon Mac så är det självklart extra kul :)

Vill man göra ett bra jobb är det viktigare att hantera programmen bra än att sitta på en mac. Tycker att cs4 är mycket skönare på mac, men så gillar jag os x mycket bättre än windows. Välj en bra dator, mac om hon vill använda en mac, annars pc.....cs4 blir inte bättre lr sämre för att man har en mac.

Du kan nog köra cs4 på dom flesta nya datorerna, kör photoshop både på en macbook air och en imac 24", ju större skärm desto bättre.

[/quote

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Menar du verkligendet det du skriver: .cs4 blir inte bättre lr sämre för att man har en mac.

Photoshop CS4 är 64-bitarsversion. Denna dock endast tillgänglig för Windows-användare

64-bitarsversionen kan addressera så mycket mer minne en vad som får plats i någon Mac

2 öpphöjt till 64. Runt 18 446 744 074GB

CS4 Mac-version är 32bitars kan addressera max 4GB av minnesadresser. Bättre lr sämre?

Vad tror du läsare. Undrar salakalle :crossfingers: Ha det så gott i sommar.

Men om du ska dra nytta av CS4 i 64-bitarsversion så måste du ha en PC och en version av Windows som också gör det. Eller är jag ute och cyklar nu?

De billigare versionerna av Windows hanterar mig veterligen inte 64 bitar... skulle inte tro att en PC för 5 loppor gör det heller.

Följdfråga:

Nån som känner till om Mac-CS4 och PC-CS4 är kompatibla med varandra?

Kan syrran ex. jobba med InDesign hemma på en Mac och exportera och fortsätta i skolan, där de kör PC?

Tackar!

Men om du ska dra nytta av CS4 i 64-bitarsversion så måste du ha en PC och en version av Windows som också gör det. Eller är jag ute och cyklar nu?

De billigare versionerna av Windows hanterar mig veterligen inte 64 bitar... skulle inte tro att en PC för 5 loppor gör det heller.

......................................................................

......................................................................

.

...................

AMMData Gaming: AMD Athlon X2 Dual-Core, 2.6 GHz, / 8GB / 160GB / DVDRW 5.700:-

Seagate Desktop 500GB / USB2.0 / 7200rpm (ST305004EXD101-RK) Extern 580:-

Windows OS 64-bitar beg. ca. 500:-

Ett exempel.

salakalle :crossfingers: Hälsar så gott.

5 692 - 5 692 kr

Följdfråga:

Nån som känner till om Mac-CS4 och PC-CS4 är kompatibla med varandra?

Kan syrran ex. jobba med InDesign hemma på en Mac och exportera och fortsätta i skolan, där de kör PC?

Tackar!

Ja det är inga problem (bör inte vara ialla fall) bara att se till att alla länkade filer är med så att hon slipper strul med sådant. Men det får hon nog lära sig i skolan. Och se till att filändelserna är korrekta .indd .psd osv.

Hej hej

Ja det är inga problem (bör inte vara ialla fall) bara att se till att alla länkade filer är med så att hon slipper strul med sådant. Men det får hon nog lära sig i skolan. Och se till att filändelserna är korrekta .indd .psd osv.

Hej hej

Finfint, tack för svar!

Jag tycker att Mac är det bättre alternativet, då jag själv bytte för inte så länge sen.

För mig är det så att jag har turen att jobba med Mac både i skolan/hemma, men vad jag vet så ska det inte vara nån fara att växla mellan PC/Mac-versioner av Adobes program.

Hursomhelst, det är väl en smaksak, men om hon har tillfälle att pröva på en mac så tyckar jag definitivt att hon bör göra det.

Angående prestandan så tycker jag inte det ska vara några som helst problem att köra Adobes program på nån av de macar som säljs just nu. Jag har Själv en vit MacBook från julen 2007 med 4 gb minne, och där flyter det på bra:)

Men som sagt, i slutändan så är det bara hon själv som kan bestämma sig för vad hon ska ha. :)

Hare gott!

Mac är det bästa valet.

Programmen kommer att vara likadana och likadana att arbeta i. Men Macen har fördelen att vara betydligt mer effektiv än vilken PC i vilken prisklass som helst. För att få en PC att lira någorlunda gott måste du hela tiden lägga tid för underhåll. Antivirusprogrammen måste vara ständigt uppdateras och göra sina genomsökningar, detta tar tid och kraft. Samma program måste även söka igenom alla dina nya filer, detta tar också tid. Sedan måste du se till att hålla ditt RAM minnet fritt för ny data. Vi som tidigare använde PC vet hur smärtsamt det kan bli efter en stund utav hårt arbete om man vill göra någonting annat. Ofta krävs det en omstart om man vill gå från Photoshop till något spel eller liknande.

En annan uppenbar nackel med PCn är att den kräver så mycket mer, du måste köpa en svindyr PC för att den ska ha samma prestanda som en Mac. Du kan köpa en PC som är på pappret betydligt grymmare än den dyraste iMac, dock blir du snabbt besviken då den enbart är grymm på pappret.

Ska hon ha en bärbar så är det dessutom viktigt med byggkvalitén på datorn, här slår Macen i princip alla konkurenterna, med god marginal. De flesta Windowsbärbara är byggd i billig plast och är sammansatta utav en hel uppsjö utav småbitar. I egen erfarenhet kan jag lova dig att det inte kommer att hålla för vardagligt användande.

PCn har ju som Salakalle pekade ut fördelen med 64-bitar. Men nackdelarna får denna guldkant att blekna och flagna bort i den starka vinden från den ständigt arbetande chassifläkten. En PC med 64-bit är bara ett litet teg närmre en Mac med 32...

Goda nyheter, vänner!

Syrran har bestämt sig för en MacBook - jag blir tårögd av stolthet :)

Frågan är dock om hon ska köpa en dator med 9400- eller 9600-kortet - funkar CS4-sviten bra på en dator med 9400, är kortet kraftfullt nog för programmen?

Goda nyheter, vänner!

Syrran har bestämt sig för en MacBook - jag blir tårögd av stolthet :)

Frågan är dock om hon ska köpa en dator med 9400- eller 9600-kortet - funkar CS4-sviten bra på en dator med 9400, är kortet kraftfullt nog för programmen?

Hon kommer klara sig gott och väl med ett 9400-grafikkort ... 9600-grafikkortet kommer hon bara märka av vid avancerad 3D teknik så som spel! :)

Värt att nämna är att jag själv använder mig utav dessa program dagligen, ibland 6 timmar om dagen när jag har mycket att göra!

- Photoshop CS4

- Flash CS4

- Illustrator CS4

- InDesign CS4

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...