Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

brandvägg/router problem


muffins

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan hjälpa mig med det här. Vi har för några veckor sen skaffat telia 8000. Innan det hade 500. Det funkade bra till för några dagar sen. Då hände en sak som hände för något år sen för mig. Och detta antar jag inte har med själva telia bredbandet att göra. Utan vår brandvägg/router. Det är nämligen så att när jag chattar på t ex msn och icq så loggas jag ut automatiskt efter några minuter. Jättejobbigt. En annan jobbig grej är att när jag laddar ner en fil från internet så avbryts nedladdningen helt plötsligt. Det verkar som att brandväggen inte vill släppa igenom något. Vi har en Farrallon Netgear Broadband Gateway 8511. (Numera verkar farrallon heta Proxim). För något år sen hade jag samma problem. Men då laddade jag ner en firmwareuppdatering från proxims hemsida. Och då löste sig problemet. Men för några dagar sen började de igen. Och jag förstår inte varför. det finns ingen ny uppdatering att hämta heller. Det finns ju lite softwaruinställingar man kan göra om man startar en webläsare och går till brandväggens/routerns sida. Men jag vet inte vad jag ska ställa in. jag har prövat lite olika. Folk säger att man ska öppna portar och sådant. Men jag tycker inte jag hittar något sådant.

 

Snälla, hjälp mig någon, jag bli galen..

 

ps. en annan konstigt sak som jag också antar har med vår brandvägg att göra är att när jag ska upploada en fil till någons ftp, så går det jättelångsamt. mellan 5-10 kb/s. jag trodde att jag hade 1MBit i upploadhastighet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Jag tycker att du ska kolla vilka portar dina chatprogram går via.

Kontrollera att dessa är öppna utan restriktioner.

Du säger att du inte hittar några portar, men de finns i mjukvaruinställningarna någonstans.

Jag har inte likadan router så närmare än så kan jag inte förklara.

 

Stay cool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm..ok. jag får försöka kolla det..men det löser fortfarande inte mina problem med att nedladdningar bara avbryts helt plötsligt...vart 5e minut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar lite som folk hade problem med ISDN förut... någon inställning som kopplar ner internet om det har varit 'IDLE' i 5 min.

 

Ett sätt å testa om det är något sådan är att sätta igång en ping imot en server som alltid är på t ex 'ping ftp.sunet.se' i lite mer än 5 min å samtidigt ha ditt IM program igång å se om problemet fortfarande händer.

 

OBS att det inte e något alternativ att ha en ping igång hela tiden utan bara ett sätt att felsöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...zero..jag e inte jättehaj på datorer..så jag vet inte riktigt hur du menar...med ping och så...och om det nu är så som du säger..vad ska jag göra åt det då? tror fortfarande det har med brandväggen att göra...verkar itne vara någon annan som har en sådan brandvägg ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipset balooba..ska testa..får väl se om det händer något....

 

en kompis sa till mig att det kanske inte alls berodde på brandväggen..utan att det var dålig telefonlinje eller nåt...kan det va så kankse..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nehe..det verkade inte vara någon skillnad på t ex icq och msn...o nedladdngar går också segt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa linan med tptest som du hittar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Sätt din dator som DMZ om det går då blir den "synlig" mot internet o skippar brandväggen för din dator (som jag fattat det) kör själv på det viset.

 

Eller 2) fixa en switch istället förmodar att du inte har en statisk (fast ip) hos Telia?, en som jag känner har dhcp ip o den gick in o byttes i tid o otid så att deras msn bröts lika ofta.

 

Dom köpte en switch o nu fungerar det.

 

 

//inte säkert att det är lösningen för dej, men kanske :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du chop....jag testar..men vad är det för fel jag kan hitta...

 

 

och du znozny...vad är DMZ..hur ställer man in datorn så?

 

det är sant att telias ip byts ut hela tiden. det kan ju vara det. men detta har ju fungerat innan..det var ju för en vecka sen som det helt plötsligt blev så här bara..skumt......ok..får väl kolla in switchar med..

 

tack för tipsen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och du znozny...vad är DMZ..hur ställer man in datorn så?

Jag har en D-Link router (sitter en pc o en mac på min fasta ip) och i inställningarna för routern finns en inställning DMZ där du fyller i din dators ip så den "slipper" brandväggen. Men en router skapar "dhcp" adresser till fler datorer om du har fast ip, en switch fungerar inte till fasta ip adresser, men med dhcp fungerar dom o bör nog användas för stt slippa onödigt bök, då får alla datorer en egen adress al'a dhcp :)

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaså..allt detta låter krångligt...Förra gågen det var så här så laddade jag ju bara ner en firmwareuppdatering till brandväggen, och så löste sig problemen. Men det finns ju ingen ny uppdatering nu. Fattar inte detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...