Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Macbook Pro ska jag välja?


sodeberg.marcus

Rekommendera Poster

sodeberg.marcus

Hej! Jag är en PC användare som nu ska börja använda Mac. Tänkte köpa den nya Macbook Pro 15-tum. Dock är jag lite osäker på vilken jag ska köpa. Jag kommer använda den mycket med Creative Suite för att göra grafiska jobb samt ibland även videoredigeringsjobb och Cubase för att spela in lite demos m.m. i musikstudion. Har tittat på datorn nedan men undrar framförallt vilken hårddisk jag ska ha. Förstått att 500GB 5400rpm räcker men att 7200rpm blir lite snabbare, dock sämre batteritid och varmare dator.

 

Stämmer det? Några andra nack eller fördelar med de olika hårddiskarna?

Tror ni man behöver 500GB eller räcker det med 320GB?

Har ni några andra idéer på hur datorn ska se ut?

Kommer datorn nedan att fungerara med mina behov?

 

MacBook Pro 15-inch Glossy Widescreen Display

 

2,66GHz Intel Core 2 Duo

 

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

 

500GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/minut)

 

NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 256MB

 

SD card slot

 

Tack på förhand!

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen kan jag inte få nog med HDD utrymme i min dator, så jag skulle välja 500 GB över 320 GB alla dagar i veckan. Och jag skulle köra med 7200 rpm, eftersom jag märker skillnad och HDD är nästan alltid flaskhalsen i en dator...

 

7200 RPM kommer att bli varmare (i load) och den kommer att låta mer än 5400 rpm (som är nästan ljudlös). Men den kommer att ge dig bättre prestanda.

 

Hoppas att detta underlättar ditt val, i övrigt ser det ut som en riktigt fin maskin!

och välkommen till Mac-världen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser helt klart att det är värt att gå upp till 2,8ghz.

 

3000kr är prisskillnaden, lite mindre för dig iom att du tänker uppgradera till 500gb vilket ingår i 2,8ghz.

 

Förutom den uppenbara hastighetesskillnaden så har du dubbla mängd processor cache på 2,8ghz vs 2,66ghz.

 

Och som bonus får du dubbla mängden video minne på 9600GT

 

 

Förövrigt önskar jag dig lycka till och jag påstår att du blir nog nöjd med vilken som, det är juh trotts allt en Macbook Pro vi pratar om. Jag fick min i förrgår, en MBP 13" och jag är så nöjd att jag blir tårögd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag sitter själv med en äldre Macbook Pro, och jag uppgraderade

hårddisken i den från en 5400 varvare till en 7200 varvare på 320GB och

skillanden är i mitt tycke enorm! Grymt mkt snabbare vid uppstart och

vissa program är märktbart kvickare överlag...priset är väl en fråga

iofs, jag köpte min hårdisk på mediamarkt och de stoppade in den åt

mig. Den gamla har jag satt i ett chassi så nu funkar den som en extern

hårddisk :) Har inte märkt någon skillnad alls på batteritiden sen bytet, och värmen är tyvärr lika olidlig nu som den var förut...de nya unibody modellerna kanske är bättre på värmefronten?

 

Men jag hade iaf gått på en snabbare hårddisk utan tvekan, men å andra sidan så

tar väl videomaterial en massa mer plats? Ajja du blir nog sjukt nöjd

ändå :-) Datorn i sig har ju nog med prestanda åt det du ska pyssla med :)

 

Have a good one!

 

//Source

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag gör ett försök att återuppliva den här tråden.

 

Har själv levt med PC i alla mina år men är nu rätt övertygad om att jag vill "konvertera" till Mac, och speciellt till en MacBook. Jag står i valet mellan de olika MacBook-modellerna och önskar lite hjälp med min obeslutsamhet. Jag är övertygad om att MacBooken kommer uppfylla alla mina krav på vardagligt användande. Men däremot är jag lite mer tveksam till hur den hanterar spelandet. Jag tycker att jag ser olika svar på olika forum/tester. Vissa säger att man klarar sig på 13-tummaren utan det dedikerade grafikkortet, medans andra tester uppvisar rätt låga FPS på även G9600M-kortet.

 

Vad har folk för erfarenheter av spel på MacBook Pro:arna, både vad det gäller MacOSX samt Windows via Boot Camp? Jag har inga orealistiska krav. Men mitt långtidsmål är att kunna spela StarCraft II och Diablo III med hyfsad grafik (inser att Diablo III i och för sig kan dröja rätt rejält).

 

Behöver jag G9600M? Någon som märkt någon skillnad på 256MB jämfört med 512MB? Snabbar en 7200 rpm-hårddisk upp spelandet något avsevärt? Är det stor skillnad i FPS mellan de olika GHz-hastigheterna? De större modellerna är rätt dyra och man betalar ju inte gärna 2000:- extra för 2 FPS mer.

 

All input är tacksam och kan förhoppningsvis hjälpa mig tillrätta med att äntligen bli en stolt Mac-ägare! Tack på förhand! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett försök att återuppliva den här tråden.

 

Har själv levt med PC i alla mina år men är nu rätt övertygad om att jag vill "konvertera" till Mac, och speciellt till en MacBook. Jag står i valet mellan de olika MacBook-modellerna och önskar lite hjälp med min obeslutsamhet. Jag är övertygad om att MacBooken kommer uppfylla alla mina krav på vardagligt användande. Men däremot är jag lite mer tveksam till hur den hanterar spelandet. Jag tycker att jag ser olika svar på olika forum/tester. Vissa säger att man klarar sig på 13-tummaren utan det dedikerade grafikkortet, medans andra tester uppvisar rätt låga FPS på även G9600M-kortet.

 

Vad har folk för erfarenheter av spel på MacBook Pro:arna, både vad det gäller MacOSX samt Windows via Boot Camp? Jag har inga orealistiska krav. Men mitt långtidsmål är att kunna spela StarCraft II och Diablo III med hyfsad grafik (inser att Diablo III i och för sig kan dröja rätt rejält).

 

Behöver jag G9600M? Någon som märkt någon skillnad på 256MB jämfört med 512MB? Snabbar en 7200 rpm-hårddisk upp spelandet något avsevärt? Är det stor skillnad i FPS mellan de olika GHz-hastigheterna? De större modellerna är rätt dyra och man betalar ju inte gärna 2000:- extra för 2 FPS mer.

 

All input är tacksam och kan förhoppningsvis hjälpa mig tillrätta med att äntligen bli en stolt Mac-ägare! Tack på förhand! :skondans:

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av hur de olika modellerna står sig på spelfronten.

Men när jag köpte min senaste blev det en modell med 9600-kortet, 256 mb.

Att jag inte valde en modell med 9400-grafik berodde på att jag vill ha en dator som klarar sig bra om några år oxå, inte "bara" i dagsläget (oavsett spelande eller inte).

Nåt att tänka på kanske...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...