Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finalcut med ny HD videokamera?


nagash303

Rekommendera Poster

Jag är lite sugen att skaffa en ny videokamera, läste på någon site att det kunde vara problem med formaten på vissa hårddisk kameror så man är tvungen att använda medföljande program för att redigera. Planen är att köra med FinalCut, så har ni några erfarenheter av detta? Skall man välja en med minne eller hd? Båda? Det jag är ute efter är en fullhd kamera upp till 10000:- Hur är det med olika märken, har de stöd i FC eller måste jag välja någon speciell?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl inte vara något problem såvida den inte spelar in i något obskyrt format. Jag skulle rekommendera att du kollar ut en kamera som du tycker ser trevlig ut och har de funktioner du vill ha, går hem och googlar på den och ser om det finns några vanliga problem som folk skriver om och bestämmer dig utefter det :)

 

I värsta fall om allt går käpprätt åt helvete skulle du säkert kunna konvertera filerna med MPEG Streamclip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj en kamera som spelar in i HDV, alt AVCHD så borde det inte vara några problem. Har själv en JVC HDD-kamera, iofs endast SD-inspelnig, som ej funkar tillsammans med FC, blir alltid tvungen att konvertera filerna innan redigering. Ett rätt så irriterande och tidsödande moment....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste nyss i Sept nummert av Macworld där de hade skrivit om videokamerer. Där stog iaf att köpte man kamera med AVCHD så var Sony den enda i deras test som fungerade direkt i iMovie. Och känns de igen där gör det ju de i Pro med.

 

Själv är jag sugen på en Sony HDR-TG7 som går på ca 9300:- eller någon Sanyo modell. Men det är för att jag vill kunna ha den med mig var jag än går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste nyss i Sept nummert av Macworld där de hade skrivit om videokamerer. Där stog iaf att köpte man kamera med AVCHD så var Sony den enda i deras test som fungerade direkt i iMovie. Och känns de igen där gör det ju de i Pro med.

 

Det stämmer inte. Jag har en Canon HF100 full HD (AVCHD) med minneskort som funkar ypperligt med både FCE och iMovie, och med ett gäng program för Windows (Sony Vegas, Adobe Premiere Elements, Pinnacle Studio, mfl).

 

Valet av minneskort och/eller HDD är mera en praktisk fråga. Hur mycket filmar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVCHD är inget problem om du har uppdaterat ditt redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...