Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MobileMe värt pengarna?

TommyH

Recommended Posts

Jag har ett MobileMe provkonto som jag fick med min iMac. Det är 30 dagar gratis och jag hade från början för avsikt att förlänga det, men nu vet jag inte...

Problemet är att MobileMe verkar vara väldigt söligt. Jag har en hyfsat snabb internetuppkoppling (telia fiberlan) men när jag laddar upp till MobileMe så verkar det som om jag sitter på ett 33kbps moden igen. Just nu laddar jag upp ett antal filer och på fem minuter har 5,4 megabyte laddats upp (finder har dock inte låst sig, för det tickar på i långsam takt). Det har varit likadant tidigare när jag laddat upp.

Är det såhär för er andra som har MobileMe också? För mig är huvudsyftet att kunna använda tjänsten för att dela filer mellan de olika datorer jag arbetar vid, och om det ska vara såhär långsamt känns det ju inte värt pengarna.

Just att ladda upp/ner filer verkar gå extremt långsamt! Allt annat fubgerar väldigt bra tycker jag, synkar 2 datorer (en mac +en Win), inga problem där. Det konstiga är att på min jobb dator som kör XP så går det väldigt mycket snabbare att ladda upp och ner filer med MobileMe som en tillagd nätverksplats.

Den verkar öka takten gradvis. Nu är det 700 mb uppladdat en timme senare (det är mitt itunes-bibliotek jag försöker ladda upp). Mer acceptabelt men fortfarande långsamt.

Testa DropBox om det är dela filer mellan datorerna du är ute efter:

http://www.macworld.com/article/138810/200...wvodcast93.html

Jag har dropbox också :-). Det som är irriterande är att MobileMe går sjukt långsamt på min Macbook, och hyfsat fort som en nätverksplats på XP... :superirriterad:

Jag har dropbox också :-). Det som är irriterande är att MobileMe går sjukt långsamt på min Macbook, och hyfsat fort som en nätverksplats på XP... :superirriterad:

Sjukt om det går snabbare på XP... Måste testa det nästa gång jag är på jobbet. Dropbox är lite dyrare, och så är det ju inte Apple... ^_^ men det kanske blir dropbox ändå.

En annan irriterade sak är att MobileMe verkar klippa av överföringen efter 1 Gb. Detta är den största mängd data man kan överföra via webbgränssnittet och för mig avbröts överföringen via finder också vid 1 Gb. Det gick att återuppta överföringen, men detta är ytterligare en nackdel för MobileMe.

MobileMe är värt pengarna om det är synkroniseringen som du är ute efter.

MobileMe är inte värt pengarna som nätdisk eller som webhost.

Bältesclip

Jag har haft Mobile Me (tidigare .mac) i tre år ungefär. Tycker att det är värt det pga synkning, webhosting, mail mm

Köper tjänsten på ebay --> billigare.

Helt klart värt pengarna... Använder Mail, Synkfunktionaliteten och uppladdning av bilder via iPhoto... Själva iDisk funktionen använder jag inte så värst mycker, mest som arkiv, för typ kvitto å lönespecar.. Filer jag vill kunna accessa snabbt lagrar jag på Storegate eller Dropbox..

Jag har fått intrycket att MobileMe är lite onödigt om du inte har iPhone, men om du har en sådan så är MobileMe hur bra som helst..

Helt klart värt pengarna. Visserligen så beror det på om du använder hårdvararor som ipod, iphone mm vilket gör det mycket enklare att välja mobileme! :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...