Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMovie 09

calsk

Recommended Posts

Har lite funderingar på hur ni lägger upp era "filmbibliotek". Jag sitter med en Macbook Pro med 120 Gb HDD och en AVCHD-kamera, Panasonic SD9.

En timmes film med SD9:an tar nästan 30 Gb när man importerar den till iMovie och jag vill helst spara alla "iMovie-händelser" för senare redigering.

Jag har provat att importera filmen direkt till en extern HDD (USB 2.0) men det går bedrövligt långsamt med importen. Jag är alltså i nuläget tvungen att först importera filmen direkt till datorns hdd, vilket nästan blir 60 gb vid två timmars filmande, för att sedan flytta över filerna till extern hdd. Problemet är att redigering från extern hdd går väldigt seeegt och hackigt.

Det hade varit smidigt om man bara hade kunnat spara källmaterialet från kameran (.mts) på extern hdd för att sedan lägga över dom på datorn och importera dom i iMovie. Då sparar man i alla fall halva hdd-utrymmet på den externa disken. Tyvärr kan inte iMovie läsa in .mts-filen direkt från datorn utan endast direkt från kameran.

Känns segt att importera till datorn, flytta över till extern, för att sedan flytta tillbaka till datorn för redigering.

Hur gör ni? Tror ni man kan redigera direkt från en Firewire-disk utan hack och eftersläp? Har ingen erfarenhet från Firewire.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...