Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Powerbook G4 låser sig i viloläge några sekunder efter uppvaknande


lgba

Rekommendera Poster

Om jag stänger locket så att datorn går i viloläge och öppnar locket igen så vaknar den ur viloläget men går automatiskt in i viloläge efter några sekunder. Den är då helt låst. Jag måste ta ur batteriet och nätadaptern och därefter trycka på strömbrytaren tills lampan i öppningsknappen slocknar.

 

Jag håller inne strömbrytaren i 10 sekunder så att PMU återställs men det hjälper inte.

 

Tidigare fungerade det att använda viloläget, men nu måste vara noga med att inte stänga locket.

 

Någon som har några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nu även återställt PRAM men det hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en lång lång artikel hos Macfixit (krävs dock att man är medlem där)

 

Men jag saxade denna idé där..

 

post-113-1245608682.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat, men ett sömnproblem löstes på en iBook G4 om man resettade NVRAM

Översättningen Google gjorde är lite underlig, men du fattar nog ändå

 

post-113-1245609823.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att radera dessa filer:

  • /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist
  • ~/Library/Preferences/com.apple.systemuiserver.plist

Filen Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.AutoWake.plist fanns inte.

 

Jag har provat att återställa PRAM i openFirmware (reset-nvram och reset-all).

 

Jag har provat att sätta datorn i viloläge på andra sätt än att stänga locket samt att försöka väcka den med USB-enhet (både i och ur) men inget hjälper. När den väl somnat automatiskt efter uppvaknande så är det bara återställning av PMU som kan väcka den.

 

En tanke som slog mig är att det kanske kan bero på att batteriet är dåligt. Datorn sätts ju i viloläge automatiskt när batteriladdningen sjunker under ett viss nivå. Datorn gick ner i viloläge en gång när batteriet gick ner till 60%. Efter omstart körde jag coconutBattery. Kapaciteten var då cirka 800mAh. Just nu är batterikapaciteten 1867 mAh.

 

Det som talar emot batteriet är att jag har provat både med och utan batteri. Datornlåser sig oavsett om batteriet sitter i eller ej. Jag har tänkt att köpa ett nytt batteri men det känns onödigt om det är hårdvarufel på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat runt en stund på MacFixit, finns mycket om trilskande Powerbooks G4 och sömn.

 

Fick dock inga bra lösningar

post-113-1245704517.jpg

 

post-113-1245704523.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kom på att man ska läsa loggarna när något går fel. Jag hittade följande i system.log:

 

Aug 3 22:44:40 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: System Sleep

Aug 3 22:44:58 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: System Wake

Aug 3 22:44:58 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: Wake event 0008

Aug 3 22:44:58 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: PowerManagement emergency overtemp signal. Going to sleep!PowerManagement emergency overtemp signal. Going to sleep!PowerManagement emergency overtemp signal. Going to sleep!

 

Jag har kört Temperature Monitor 4.7. Den visar 48,0 grader på TrackPad. Den visade även 48 grader mellan System Wake och Going to sleep.

 

Jag hittade ett inlägg på MacFixIt: http://www.macfixitforums.com/ubbthreads.p...30859/site_id/1

 

Jag kör "diskutil repairPermissions /" nu. Får se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längre tillbaka på iMacG3-tiden kunde ett dåligt backupbatteri orsaka konstiga beteenden. Huruvida det gäller G4 kan jag inte svara på. Kernelproblem kan orsakas av felaktiga minnesmoduler. Testa minnena med Remember. Var det länge sedan du installerade OS-et på den bärbara ( läs +3 år ) så tappar magnetismen sin laddning vilket kan ge läsfel och orskaka konstigt beteende. Är det + 3 år sedan OS X installerades så rensa hårddisken och gör en nyinstallation. Det är nyttigt av många anledningar. Skador på hårddisken kan ge läsfel. Kör Skivverktyget flera gånger och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att man ska läsa loggarna när något går fel. Jag hittade följande i system.log:

 

Aug 3 22:44:40 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: System Sleep

Aug 3 22:44:58 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: System Wake

Aug 3 22:44:58 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: Wake event 0008

Aug 3 22:44:58 xxx-powerbook-g4-15 kernel[0]: PowerManagement emergency overtemp signal. Going to sleep!PowerManagement emergency overtemp signal. Going to sleep!PowerManagement emergency overtemp signal. Going to sleep!

 

Jag har kört Temperature Monitor 4.7. Den visar 48,0 grader på TrackPad. Den visade även 48 grader mellan System Wake och Going to sleep.

 

Jag hittade ett inlägg på MacFixIt: http://www.macfixitforums.com/ubbthreads.p...30859/site_id/1

 

Jag kör "diskutil repairPermissions /" nu. Får se om det hjälper.

 

Låter ju onekligen som en dålig fläkt eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...