Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Är mac en unix fullt ut?

TheMatrix

Recommended Posts

Hej alla macare!

Alla hackare använder Unix (kanske inte alla men många iallafall)?

Eftersom Leopard är en Unix (och snart kommer Snow Leopard :bultandehjarta: ) så skulle man vell lika gärna hacka från en Mac?

Och är det så att Darwin bygger på Unix eller hur hänger de ihop?

Undrar detta bara för att lära mej mer om det underbaraste operativsystemet!

M.v.h. nörden.

Hej alla macare!

Alla hackare använder Unix (kanske inte alla men många iallafall)?

Eftersom Leopard är en Unix (och snart kommer Snow Leopard :bultandehjarta: ) så skulle man vell lika gärna hacka från en Mac?

Och är det så att Darwin bygger på Unix eller hur hänger de ihop?

Undrar detta bara för att lära mej mer om det underbaraste operativsystemet!

M.v.h. nörden.

MacOS X Leopard är ett fullt certificerad UNIX; Vad det innebär att vara ett UNIX idag är enbart att det finns vissa kriterier som måste uppfyllas samt att den som är intresserad av att använda UNIX trademarket måste punga upp en heldel pengar.

Detta tilltrots... så bygger MacOS X _INTE_ på UNIX, det bygger på Mach kärnan som inte har något med UNIX att göra överhuvudtaget.

Men en komponent i (server) i kärnan är byggd på BSD 4.4 lite; som har historia från UNIX på väldigt långt avstånd.

Varför apple fortfarande håller vid Mach är också ett mysterium- det är generellt betraktat som ett misslyckat experiment i datorvärlden. Men saksamma. din fråga är besvarad.

Linux, *BSD osv är rent tekniskt lika mycket UNIX som MacOS X (om inte mer i vissa fall; ganska konstigt hur OS X lyckats bli UNIX certificerat); men det är ingen som är intresserad av att betala licensen, och ioch med att dessa platformar utvecklas väldigt fort så skulle man behöva licensiera om ganska ofta också, det är helt enkelt inte värt det.

Därför går dessa platformar under termen "UNIX like" och ibland kallas dom istället "UN*X".

Hm. Jag tror många använder någon variant av Linux som i kärnan ursprungligen är en Minix-klon. Linux är inte en Unix. BSD (som är Unix) är långt ifrån lika populärt bland de som gärna vill se sig som übergeeks. Det är inte särskilt smart att hacka btw, såvida du inte letar efter kicken att få bli åtalad, men det finns enklare sätt att uppnå det.

OS X är certifierad BSD Unix från 10.5

För det första så är jag absolute inte ute efter att "hacka" någon jag vill bara lära mej allt om hur datorer fungerar som de "rikiga" hackarna (för min definering av hackare klicka här).

Vilken Linux dist tror ni att de skulle använda?

MacOS X Leopard är ett fullt certificerad UNIX; Vad det innebär att vara ett UNIX idag är enbart att det finns vissa kriterier som måste uppfyllas samt att den som är intresserad av att använda UNIX trademarket måste punga upp en heldel pengar.

Detta tilltrots... så bygger MacOS X _INTE_ på UNIX, det bygger på Mach kärnan som inte har något med UNIX att göra överhuvudtaget.

Men en komponent i (server) i kärnan är byggd på BSD 4.4 lite; som har historia från UNIX på väldigt långt avstånd.

Varför apple fortfarande håller vid Mach är också ett mysterium- det är generellt betraktat som ett misslyckat experiment i datorvärlden. Men saksamma. din fråga är besvarad.

Linux, *BSD osv är rent tekniskt lika mycket UNIX som MacOS X (om inte mer i vissa fall; ganska konstigt hur OS X lyckats bli UNIX certificerat); men det är ingen som är intresserad av att betala licensen, och ioch med att dessa platformar utvecklas väldigt fort så skulle man behöva licensiera om ganska ofta också, det är helt enkelt inte värt det.

Därför går dessa platformar under termen "UNIX like" och ibland kallas dom istället "UN*X".

Det där övergick min kunskap.

När jag startar terminalen, så nog katten är det Unix-kommandon jag skriver och som utförs.

På sidan http://developer.apple.com/documentation/Darwin/index.html står det "Darwin is the UNIX technology-based foundation of Mac OS X."

Så varför bygger inte Mac OS X på Unix? (Och nu vill jag gärna veta i lekmannatermer och inte läsa några tekniska eller juridiska spetsfundigheter.)

marcushedenstrom

Kärnan i Mac OS X heter XNU, och är en sammansättning av Mach-kärnan (som Anvil skriver, och som inte är UNIX), komponenter från BSD (som är UNIX) och slutligen I/O-kit som kommunicerar med extern hårdvara.

För att ett operativsystem ska klassificeras som UNIX måste det uppfylla en rad krav, men det krävs inte att systemet ska använda kod från det ursprungliga UNIX.

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification

Nu råkar alltså Mac OS X använda sig av FreeBSD, medan Linux har skrivits från scratch som ett fritt alternativ till UNIX.

Ingen variant av Linux har kvalificerat sig som UNIX, men Apple har fått Mac OS X v10.5 på x86-plattformen kvalificerad som UNIX 03. Tekniskt sätt är det väl svårt att säga vad detta är bra för, men det kan bero på att myndigheter och liknande har som krav att deras system ska vara antingen Windows eller UNIX, vilket numera kan innebär Mac OS X.

Mer om kärnan i Mac OS X.

http://osxbook.com/book/bonus/ancient/what...x/arch_xnu.html

UNIX släktträd (som Linux som synes inte hänger ihop med).

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Unix_history-simple.png

marcushedenstrom
Varför apple fortfarande håller vid Mach är också ett mysterium- det är generellt betraktat som ett misslyckat experiment i datorvärlden.

Jag måste säga att min dator fungerar ovanligt bra för att vara ett misslyckat experiment. :D;)

marcushedenstrom

Oberoende av vad du ska göra för något, är jag rätt säker på att du kan göra det på en Mac.

Jag måste säga att min dator fungerar ovanligt bra för att vara ett misslyckat experiment. :D;)

Hahaha den var bra :tarskratt:

Och sammanfattningsviss så bygger alltså Mac OS X på Mach kärnan men har komponenter från BSD och kan därför klassificeras som Unix eftersom det uppfyller kraven...

Och man kan alltså säga att en hackare lika gärna skulle kunna använda Mac som någon Linux dist som t.ex. Debian (fast de föredrar det), jag kan ha sammanfattat detta fel och då får ni rätta mej ;)

Tack för alla svar!

Det är de misslyckade experimenten som generar de bästa resultaten...såsom glödlampan, penicillinet m.fl. :)

Det är de misslyckade experimenten som generar de bästa resultaten...såsom glödlampan, penicillinet m.fl. :)

I Machs fall så är det tyvärr mest en nackdel. men systemet rullar iallafall- men priset det betalar är att det har ett av marknadens långsammaste kontextbyten, rundtursrespons osv.

Apple har på senare år lagt mindre och mindre focus på Mach, personligen tror jag apple internt undersöker alternativa kärnor; Jag skulle gärna se något L4 baserat.

För det första så är jag absolute inte ute efter att "hacka" någon jag vill bara lära mej allt om hur datorer fungerar som de "rikiga" hackarna (för min definering av hackare klicka här).

Vilken Linux dist tror ni att de skulle använda?

haha, den där url:n var ju något av det mest underhållande jag läst på länge. Förgyllde verkligen min sömnlösa natt :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...