Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gör man smartast backup på iTunes?


Gluttalainen

Rekommendera Poster

Gluttalainen

Närmar mig 15 000 låtar i iTunesbiblioteket nu, och det börjar bli minst sagt hög tid att göra en backup. Således har jag skaffat mig en LaCie på 1 TB för ändamålet.

 

Men jag är intresserad av att backa upp mer än bara filerna. Hela mitt bibliotek är minutiöst taggat och sorterat, och jag har massor av spellistor som inte får gå om intet.

 

Hur får jag med dessa saker till en extern hd? Är det iTunes xml-fil som gäller? Innehåller den all info?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta SuperDuper och ta backup på hela hårddisken så har du en startbar disk omgående

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gluttalainen

Men jag har mp3-filerna på en extern hårddisk och allt annat på den interna. Hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du kan ansluta bägge de externa diskarna samtidigt till din dator. Gör så.

Clona över din interna hårddisk till din nya 1 TB med hjälp av SuperDuper.

 

Starta upp från den externa, och låt iTunes hämta alla låtarna från din andra externa disk. Det är ett förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Men jag är intresserad av att backa upp mer än bara filerna. Hela mitt bibliotek är minutiöst taggat och sorterat, och jag har massor av spellistor som inte får gå om intet.

 

Hur får jag med dessa saker till en extern hd? Är det iTunes xml-fil som gäller? Innehåller den all info?

 

Finns funktion i iTunes för detta; Arkiv->Bibliotek->Säkerhetskopiera på skiva. De flesta Appleprogram verkar ha en sådan funktion inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mountainman

Du kan använda dig av iBackup.

Där kan du välja vilka mappar du vill göra backup på.

Då kan du välja att bara göra backup på iTunes mappen och den mapp där alla mp3:or ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Chronosync för att ta backup på mitt iTunes bibliotek. Bibioteket ligger på en egen extern disk och backas upp till en annan extern disk. För de itunesfiler som innehåller spellistor od backas upp av timemachine. Det funkar för mig och jag känner mig säker att mina filer är säkra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...