Jump to content
Just nu i M3-nätverket

CPU temperatur = 102 grader celcius

caze

Recommended Posts

Någonting måste vara fel med min Macbook Pro. CPU temperaturen går upp till nästan hundra grader hela tiden relativt snabbt, fläkten jobbar som satan men temperaturen ligger ändå högt. Just nu är den 102 grader varm, känns inte speciellt bra.

Någon som vet vad som kan vara fel eller om jag kan göra något för att förbättra situationen.

Tack!

Öppna Aktivitetskontroll och kolla vilken tjänst det är som använder mest CPU...

Har du något/några program som körs i bakgrunden?

I vilken enhet anges temperaturen?

De borde man också frågat, är det Celsius C° så är det nog inte så bra, är det däremot Fahrenheit F° så är det inte farligt för det motsvarar då 38.89 C° :)

står ju celsius i rubriken så det ar nog inte så bra....

stang av datorn NU

Oj, uppmärksammade inte det! De nog bäst att stänga av datorn som CandyKnas säger

102 C° :huh:

Nähä, för det står celcius... :P

jaja skrev lite fel dar.

ar inte så latt nar man ar Norsk :P

lite konstigt att den blir såå varm min har varit uppe i 82 grader celCius men det ar inte ofta

Öppna Aktivitetskontroll och kolla vilken tjänst det är som använder mest CPU...

Har du något/några program som körs i bakgrunden?

Det är iStat Pro som anger den här temperaturen. I skrivande stund är temperaturen på 85 grader celcius och jag har precis väckt datorn från viloläge och har endast Firefox och Quicksilver som tar upp en större del av CPU'n resten av programmen och sånt är under 0 %. Quicksilver var inställt på att indexera datorn var 10:e minut, kanske var det. Provar att stänga av det nu och avvakta lite.

Det är iStat Pro som anger den här temperaturen. I skrivande stund är temperaturen på 85 grader celcius och jag har precis väckt datorn från viloläge och har endast Firefox och Quicksilver som tar upp en större del av CPU'n resten av programmen och sånt är under 0 %. Quicksilver var inställt på att indexera datorn var 10:e minut, kanske var det. Provar att stänga av det nu och avvakta lite.

Har du Flashsidor uppe i webbläsaren kan det vara boven i dramat. Flash är en CPU-tjuv utan dess like.

Inget flash uppe. Det verkar som det var Quicksilver som indexerade min dator lite för ofta. Nu är temperaturen nere på normala nivåer igen. 51 grader är väl förhållandevis bra. Hur ofta kör ni på att quicksilver ska indexera datorn?

Inget flash uppe. Det verkar som det var Quicksilver som indexerade min dator lite för ofta. Nu är temperaturen nere på normala nivåer igen. 51 grader är väl förhållandevis bra. Hur ofta kör ni på att quicksilver ska indexera datorn?

Menar du att Quicksilver fördubblade processorns temperatur?

Menar du att Quicksilver fördubblade processorns temperatur?

Ja. Några minuter efter att jag startar quicksilver blir processorns temperatur mycket högre och fläktarna börjar låta ganska så snabbt. Sedan jag började skriva det här inlägget har temperaturen ökat 8 grader celcius och fläkten börjat låta!

Ja. Några minuter efter att jag startar quicksilver blir processorns temperatur mycket högre och fläktarna börjar låta ganska så snabbt. Sedan jag började skriva det här inlägget har temperaturen ökat 8 grader celcius och fläkten börjat låta!

Avinstallera Quiksilver och installera om det på nytt eller så struntar du helt enkelt i att använda det och ha det på datorn överhuvudtaget?

Säker på att du inte mixtrat något med några inställningar, exempel på att fläkten ska gå på minsta varvtal och därav att den överhettas och sedan så går fläkten igång för fullt?

En stationär dators CPU är ganska illa om de kommer upp i temperaturer runt 60-70 °C, dock har jag läst att bärbara CPU ska vara lite tåligare, men 102 °C låter väääldigt högt.

När jag har rippat DVD skivor så kommer jag upp i 98 °C som mest och jag tror att jag kan ha skadat min. Men då är det under 100% load, kollar jag på t.ex HD video på YouTube så kommer jag upp i 88 °C med 70 % load...

Det verkar vara normalt för MacBooks att komma upp i de temperaturen, frågan är hur hälsosamt det är...

En stationär dators CPU är ganska illa om de kommer upp i temperaturer runt 60-70 °C, dock har jag läst att bärbara CPU ska vara lite tåligare, men 102 °C låter väääldigt högt.

När jag har rippat DVD skivor så kommer jag upp i 98 °C som mest och jag tror att jag kan ha skadat min. Men då är det under 100% load, kollar jag på t.ex HD video på YouTube så kommer jag upp i 88 °C med 70 % load...

Det verkar vara normalt för MacBooks att komma upp i de temperaturen, frågan är hur hälsosamt det är...

Känns inte så jätte bra att den ska bli så varm... :armskeptisk:

Känns inte så jätte bra att den ska bli så varm... :armskeptisk:

OffTopic: Du är lite överallt v-studio och lägger inlägg =)

Känns som att du också försöker få över 1000 inlägg höhö :P

OffTopic: Du är lite överallt v-studio och lägger inlägg =)

Känns som att du också försöker få över 1000 inlägg höhö :P

Haha har inget att göra och kan inte sova så jag är lite här och där :)

Jag har lång väg kvar till 1000 inlägg så jag har ingen brådska därav men det hade varit nice, du är där snart ju :D

Edit: Du har precis gått förbi det, grattis :D

Haha har inget att göra och kan inte sova så jag är lite här och där :)

Jag har lång väg kvar till 1000 inlägg så jag har ingen brådska därav men det hade varit nice, du är där snart ju :D

Edit: Du har precis gått förbi det, grattis :D

Ja, har fan inget liv... tack =)

Var ändrar man inställningar för fläktarna?

Ladda ner SMC Fan Control

http://www.eidac.de/?p=134

Hur kan jag ha mixtrat med fläktarna om jag inte hade ett program för det tidigare?

Är det verkligen bra att pilla med fläktarna, är det inte bättre att låta dem jobba automatiskt?

SMC Fan Control mixtrar inte med de vanliga fläktinställningarna, det enda det gör är att höja minimi RPM för fläktarna. Och du kan alltid ställa tillbaka det till standard om du vill.

Hur kan jag ha mixtrat med fläktarna om jag inte hade ett program för det tidigare?

Är det verkligen bra att pilla med fläktarna, är det inte bättre att låta dem jobba automatiskt?

Hur skulle jag kunna veta att du inte haft ett sådant program? Det var bara ett påpekade vad felet kunde vara men då kan vi utesluta det :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...