Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig bygga det digitala Mac-hemmet.


Millard

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Efter ett par månader med mac är jag frälst. Nu vill jag överge allt av Windows heter och bygga det perfekta machemmet. Budgeten är på ca 40.000 och i slutet av månaden tänkte jag beställa. Några macprylar har jag redan som jag vill behålla. Bla en macbook alu och en iPod Touch (1G). Söker hjälp av Er macvänner på detta forum att hjälpa mig bygga det intelligenta hemmet.

 

Idag har jag flera tekniska leksaker hemma:

Macbook Alu

Ipod Touch 1G

Windowsdator (W7)

Linuxdator (Ubuntu)

D-Link router (DIR-855)

Xbox360

TV (http://www.dustin.se/pd_5010108023.aspx)

DVD spelare

Yamaha Reciver

5.0 surroundljud (noname)

 

Mitt mål är inte bara att få det digitala hemmet, utan även ett hem där de olika tekniska prylarna harmoniserar och förstår varandra. Efter ett par månader med Ipod Touch och macbook har jag helt bestämt mig för att lämna PC träsket. Budgeten är ca 40.000 SEK och för det vill jag ha en stationär all-in-one dator ska ska hålla ett par år framöver. En mediadator som ska kopplas till TVn och recievern för att kunna spela filmer, lyssna på musik och kolla på bilder. En STOR bonus är om denna dator samtidigt kan strömma film till en 24" skärm som står i sovrummet och fungerar som sovrums-TV. En router med intern eller extern backuplösning. Dessutom är det bra om en ny iPhone3GS ryms i budgeten. Ytterligare ett önskemål är en dockningsstation till ipoden/iphonen med högtalare som ska stå i sovrummet. Gärna med väckarklocka.

 

Hur skulle Ni göra?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Efter ett par månader med mac är jag frälst. Nu vill jag överge allt av Windows heter och bygga det perfekta machemmet. Budgeten är på ca 40.000 och i slutet av månaden tänkte jag beställa. Några macprylar har jag redan som jag vill behålla. Bla en macbook alu och en iPod Touch (1G). Söker hjälp av Er macvänner på detta forum att hjälpa mig bygga det intelligenta hemmet.

 

Idag har jag flera tekniska leksaker hemma:

Macbook Alu

Ipod Touch 1G

Windowsdator (W7)

Linuxdator (Ubuntu)

D-Link router (DIR-855)

Xbox360

TV (http://www.dustin.se/pd_5010108023.aspx)

DVD spelare

Yamaha Reciver

5.0 surroundljud (noname)

 

Mitt mål är inte bara att få det digitala hemmet, utan även ett hem där de olika tekniska prylarna harmoniserar och förstår varandra. Efter ett par månader med Ipod Touch och macbook har jag helt bestämt mig för att lämna PC träsket. Budgeten är ca 40.000 SEK och för det vill jag ha en stationär all-in-one dator ska ska hålla ett par år framöver. En mediadator som ska kopplas till TVn och recievern för att kunna spela filmer, lyssna på musik och kolla på bilder. En STOR bonus är om denna dator samtidigt kan strömma film till en 24" skärm som står i sovrummet och fungerar som sovrums-TV. En router med intern eller extern backuplösning. Dessutom är det bra om en ny iPhone3GS ryms i budgeten. Ytterligare ett önskemål är en dockningsstation till ipoden/iphonen med högtalare som ska stå i sovrummet. Gärna med väckarklocka.

 

Hur skulle Ni göra?

 

Tack på förhand!

Just nu skulle jag drömma ihop detta bygge:

iMac 20'' 2,66 ghz Allt-i-allo dator, borde fungera som utmärkt ''vardags dator''. Går att trycka i mer minne om det skulle behövas. Pris: 12 995 kr

Mac Mini 2.0 ghz Media dator som passar perfekt i tv bänken. Dock är bara hårddisken på 120 gb, vilket går att uppgradera till 320 gb (+1620 kr, om du beställer via apllestore) Här kan det även vara värt att trycka i mer minne, men det blir mycket billigare (nästan hälften) än om du beställer via applestore. Dock vet jag inte hur det är med möjligheterna att streama film till tv,n i sovrummet. Pris: 6 895 kr

Time Capsule 1TB Backup lösning som synkar automatiskt med Time Machine. Den är även en Wi-Fi station med hastigheten 802.11n. Finns även i 500 GB om behovet av data är mindre. Pris: 5 294 kr.

Högtalare till iPod med väckarklocka Som det låter, är dock osäker på om iPhone också kan kopplas in. Borde vara samma storlek på dockningsstationen på iPod Touch och iPhone, kan vara värt att kolla upp. Pris: 1995 kr.

iPhone 3gs Världens bästa telefon. Punkt. Pris: ca 5 000 kr + abbonemang.

Eye TV Tänkte bara nämna den här produkten (eller liknande, finns ett antal) som gör att du kan titta på live tv direkt i datorn. Kanske skulle passa att ha till Mac Minin i tv bänken och slänga ut den stora fula (stygga :P) boxern och dvd spelaren och ersätta dem med en Mac Mini. Har själv inte testat, men hört positiv kritik om den. Kan vara värt att titta på. Pris: Ingen aning, skulle väll tippa på ett par tusenlappar beroende på modell osv.

 

Pris sammanlagt: Ca 35 000 kr, men då finns det några tusenlappar att spendera på extra minne och uppgraderingar. Nu har jag inte räknat exakt men cirka.

 

Nu har jag dock inte tagit hänsyn till någon av prylarna du redan har, utan satte mest själv och drömde ihopp ett bygge såhär på lördagskvällen. Och jävlar vad skönt det skulle vara om gud slängde ner den uppsättningen i huset ;) Tack för den underhållande tråden, alltid kul att sitta och fantisera om prylar :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som något jag också kunde leva med. Skulle dock ej välja Time Capsule utan istället en Airport Extreme,

Det som skiljer dessa åt är att i Time Capsule finns inbyggd hårddisk 500 GB (3295:-) eller 1 TB (5295:-)

Airport Extreme (1895 :-) Väljer man TC med 1 TB disken så är med andra ord kostnaden för disken 3400:-

Nej, ta en Airport och satsa på en extern hårddisk istället så sparar du några kronor.

Time Machine funkar alldeles utmärkt ihop med Airport med inkopplad hårddisk också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack från mig också för något som skulle kunna bli en mycket underhållande tråd om vi får se lite mer önsketänkande.

Så kom igen alla och dröm på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supertack för den ultrasnabba responsen :) Och tack för tipsen. Sitter och drömmer mig bort redan nu. När allt godis levereras blir det som julafton gånger 1 000 000 eller nått. Vet inte hur det är med Er, men att känna barnslig lycka när man är runt sina 30 verkar oftast höra ihop med ny teknik.

 

Det enda jag direkt känner är att jag nog vill ha en 24" imac då mina Windowsdatorer (ber om ursäkt för det dåliga språket) alltid haft 24" skärmar sedan ca fem år.

 

Fortsätt brainstorma med tips och idéer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erbjudande just nu på Mediamarkt:

 

iMac 24"

2,66 Ghz

4 GB Ram

640 GB Hårddisk

Nvidia GeForce 9400M

 

15990:-

 

Kostar 16495:- på Apple Store.

 

Om du inte kör för tunga spel eller annat mycket grafikkrävande är detta ett bra val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tråkigt tips är att inte köpa allt nytt på en gång, det kommer en massa nya roliga leksaker varje halvår så det roligaste enligt mig är att sprida ut inköpen lite.

 

Jag läste en artikel som jämförde trådlöst från apple, och airport express hade då inte samma möjligheter som time capsule vad gäller att koppla in grejer via kabel. Artikeln var säkert i Macworld, så kanske den finns här om du letar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Till att börja med skulle jag köpa:

En MacMini.

En AirPort Express för musik.

En AirPort Extreme med extern disk för internet, lagring och back up.

Ett BT tangentbord att styra minin med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du bör köpa, men jag skulle vilja be om massor bilder på drömhemmet när allt är klart!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du bör köpa, men jag skulle vilja be om massor bilder på drömhemmet när allt är klart!!!

 

Bilder utlovas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer även att inköpas en ny TV då min nuvarande modell har fått HDMI-ingångarna brända. Vill ha en storlek på 40-46" och som kan leverera full-HD. En bonus, men inte ett måste är om den har Video-in (Övervakningskamera). Några rekommendationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer även att inköpas en ny TV då min nuvarande modell har fått HDMI-ingångarna brända. Vill ha en storlek på 40-46" och som kan leverera full-HD. En bonus, men inte ett måste är om den har Video-in (Övervakningskamera). Några rekommendationer?

 

 

Nu har alla prylar kommit. De är inkopplade lite provisoriskt. Passade även på att köpa ny TV. Min gamla får agera sovrumstv. En fråga dock. Hur ska jag koppla mellan min mac mini och recievern för att få surroundljud?

 

PS

Bilder kommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...