Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu finns Navigon på Appstore.


iGerra

Rekommendera Poster

  • Svars 300
  • Created
  • Senaste svar
Kan du vrida den till horisontellt läge ?

 

Eftersom det är en kulled så kan du vrida den till upp och ner, men det senare rekommenderas ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där Brodit-hållaren verkar ju väldigt smart tycker jag... Är det någon som vet vilka butiker (fysiska) som säljer dessa? Jag skulle gärna vilja klämma lite på den först. Vad har ni som köpt den för erfarenheter?

 

Varför skall du klämma på den först? Litar du inte på mig?

 

Eftersom jag har en sådan kan jag med gott samvete säga att den inte har några nackdelar. Iom att den sitter mer diskret en svanhalsvarianterna på vindrutan, att den kan placeras inom räckhåll, att den kan vridas för att undvika reflexer, att den är lätt att sätta i och ta ur ....

 

Jag har valt den billigare varianten utan "automatisk" inkoppling av laddningskabel, men för den som är stadd vid kassa finns även sådana, s.k. aktiv hållare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan skriva under på att det är bra grejor, skulle inte rekommendera att man vrider den till vågrätt eftersom du riskerar att telefonen "sticker" om du gör en skarp sväng :)

Den finns (fanns till min HTC) på Kjell & Co om du nu vill klämma på den i alla fall (har en viss förståelse för motvilja att köpa enbart på rekommendationer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan skriva under på att det är bra grejor, skulle inte rekommendera att man vrider den till vågrätt eftersom du riskerar att telefonen "sticker" om du gör en skarp sväng :)

Den finns (fanns till min HTC) på Kjell & Co om du nu vill klämma på den i alla fall (har en viss förståelse för motvilja att köpa enbart på rekommendationer)

 

EDIT: Sorry att det blev dubbelt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det med kartorna? Laddar men ned dom en gång eller ingå uppdateringar?

 

 

Med en gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att ingen verkar ha nappat på nya funktionen för att köpa tillägg inuti programmen.

 

Hade ju varit smart annars, låg kostnad för själva mjukvaran och sedan köper man kartorna man behöver ifrån programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att ingen verkar ha nappat på nya funktionen för att köpa tillägg inuti programmen.

 

Hade ju varit smart annars, låg kostnad för själva mjukvaran och sedan köper man kartorna man behöver ifrån programmet.

 

Vi får hålla tummarna för TomTom på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med flightmode igång, fick ingen signal.Testade även att stänga av 3g, fick ingen signal då heller. Verkar som om man måste ha "data" igång för att det ska fungera. Är det så att A-gps:en på något sätt måste ha en signal från telenätet för att fungera?

 

har nu genomfört ett test då jag körde hem frå jobbet i danmark med data-roaming avstängt. fungerade hur bra som helst. om jag ska anmärka på något så var det att jag tyckte att det tog lite längre tid att hitta gps signal, men då är jag petig. har dock inte mätt tiden och jämfört så jag har vet faktiskt inte.

 

en bra sak var att när jag körde i tunneln efter öresundsbron (sett ifrån sverige) så räknade gps:en med att jag höll samma hastighet som innan tunneln och fortsatte således att visa min position trots att den inte hade signal. när den sedan fick signal så justerade den min position till den nuvarande, vilket inte var en så stor justering. detta är bra om man ska svänga av ganska snart efter en tunnel och vill ha vägbeskrivningen...

 

en sak som jag noterade var att programmet fungerade som det skulle då jag fick ett samtal. den återgick till att navigera efter samtalets slut. detta tog dock lite tid eftersom iPhonen måste starta om programmet igen. kommer förhoppningsvis att gå betydligt snabbare med en 3GS.

 

iPhonen blev inte heller speciellt varm, jag hade den i handen under hela resan då jag för närvarande inte har någon hållare.

 

jag måste säga att jag är nöjd med mitt köp, dock äger jag ingen annan gps att jämföra med så jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med eller om jag har för låga/höga krav. jag rekomenderar denna app iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Navign släppt en App med enbart nordiska kartor som dessutom enbart är på 322 MB. Dock så är inte priset så mycket mindre på 469 kr. Hur tänker Navigon här egentligen, det håller inte!

 

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore...268679&mt=8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Navign släppt en App med enbart nordiska kartor som dessutom enbart är på 322 MB. Dock så är inte priset så mycket mindre på 469 kr. Hur tänker Navigon här egentligen, det håller inte!

 

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore...268679&mt=8

 

 

Ja, det är lite synd att jag inte, som på min vanliga GPS, kan välja de områden som jag tänker resa inom. Mycket minne som ligger och blockerar i iPhone som aldrig kommer att utnyttjas.

Har också köpt ett sjönavigeringsprogram med massor med kort, och med min iPhone 3G 8G, blir det inte mycket över om det ens räcker till. För mig skulle Mälaren och Stockholms skärgård räcka till, men jag har ingen möjlighet att reglera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du klämma på den först? Litar du inte på mig?

 

Eftersom jag har en sådan kan jag med gott samvete säga att den inte har några nackdelar. Iom att den sitter mer diskret en svanhalsvarianterna på vindrutan, att den kan placeras inom räckhåll, att den kan vridas för att undvika reflexer, att den är lätt att sätta i och ta ur ....

 

Jag har valt den billigare varianten utan "automatisk" inkoppling av laddningskabel, men för den som är stadd vid kassa finns även sådana, s.k. aktiv hållare.

 

Hehe jodå det är absolut inte så jag menar. Jag föredrar bara rent allmänt att gå till en butik över att beställa på internet, då får man ju sin vara direkt.

 

Men det är alltså så att det inte går att vrida till horisontellt läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jodå det är absolut inte så jag menar. Jag föredrar bara rent allmänt att gå till en butik över att beställa på internet, då får man ju sin vara direkt.

 

Men det är alltså så att det inte går att vrida till horisontellt läge?

 

Jodå, du kan vrida den hur många varv som helst. Horisontellt läge är inga problem, då hållaren insida är plyschinklädd och ger en viss friktion. Lita på mig! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, du kan vrida den hur många varv som helst. Horisontellt läge är inga problem, då hållaren insida är plyschinklädd och ger en viss friktion. Lita på mig! ;)

 

Balooba: Jag har ett Griffin Clarifi på min 3G, passar den i hållaren med det på eller måste man ta av det tror du? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba: Jag har ett Griffin Clarifi på min 3G, passar den i hållaren med det på eller måste man ta av det tror du? :)

 

Är din Griffin smalare än iPhone är bred, med lite marginal så borde det gå, kanske, utifall att ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lite synd att jag inte, som på min vanliga GPS, kan välja de områden som jag tänker resa inom. Mycket minne som ligger och blockerar i iPhone som aldrig kommer att utnyttjas.

Har också köpt ett sjönavigeringsprogram med massor med kort, och med min iPhone 3G 8G, blir det inte mycket över om det ens räcker till. För mig skulle Mälaren och Stockholms skärgård räcka till, men jag har ingen möjlighet att reglera det.

 

Själv gjorde jag en backup på min .ipsw, öppnade den och tog bort kartorna jag inte behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv gjorde jag en backup på min .ipsw, öppnade den och tog bort kartorna jag inte behöver.

 

Åh tusan, kan du beskriva närmare hur du gjorde? Vilket verktyg, alltså inte skruvmejsel och hyvel, och hur du sen installerade det hela? Tar det punktvis, jag är ju trots allt pensionär, om nu inte äkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh tusan, kan du beskriva närmare hur du gjorde? Vilket verktyg, alltså inte skruvmejsel och hyvel, och hur du sen installerade det hela? Tar det punktvis, jag är ju trots allt pensionär, om nu inte äkta.

 

ok, hoppas jag inte glömmer något nu... :P

 

Ta en kopia på din .ipsw fil (i iTunes mappen/Mobile Applications), eller gör två kopior och lägg på tex skrivbordet. Sen tar du bort programmet i iTunes och från telefonen. Byt filändelse från ipsw till zip. Öppna zip filen med valfritt program som klarar det. I payload mappen inuti zip filen finns själva appen. Extrahera den (skrivbordet igen kanske), högerklicka och välj visa innehåll. Där i finns en massa filer, bla .map filerna som du är ute efter. Radera de kartor du inte vill ha (tex finland.map). När du tagit bort det du inte vill ha kvar så lägger du tillbaka app filen i zippen, var noga med att det blir likadant som från början. Spara zippen och byt filändelse till ipsw igen. Nu har du två navigon program på skrivbordet, en stor originalfil och en slimmad variant (var noga så du inte skriver över originalet!).

 

Jag är inte så bra på att skriva guider, men hoppas det hjälpte...

 

Finns ett enklare sätt om du är jailbreakad, bara att använda tex diskaid och gå rätt in i appen på telefonen och radera de kartor du inte vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, hoppas jag inte glömmer något nu... :P

 

Ta en kopia på din .ipsw fil (i iTunes mappen/Mobile Applications), eller gör två kopior och lägg på tex skrivbordet. Sen tar du bort programmet i iTunes och från telefonen. Byt filändelse från ipsw till zip. Öppna zip filen med valfritt program som klarar det. I payload mappen inuti zip filen finns själva appen. Extrahera den (skrivbordet igen kanske), högerklicka och välj visa innehåll. Där i finns en massa filer, bla .map filerna som du är ute efter. Radera de kartor du inte vill ha (tex finland.map). När du tagit bort det du inte vill ha kvar så lägger du tillbaka app filen i zippen, var noga med att det blir likadant som från början. Spara zippen och byt filändelse till ipsw igen. Nu har du två navigon program på skrivbordet, en stor originalfil och en slimmad variant (var noga så du inte skriver över originalet!).

 

Jag är inte så bra på att skriva guider, men hoppas det hjälpte...

 

Finns ett enklare sätt om du är jailbreakad, bara att använda tex diskaid och gå rätt in i appen på telefonen och radera de kartor du inte vill ha.

 

Tack för en utförlig guide! Skall nu ut och fiska abborre , så hackandet får bli till i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en utförlig guide! Skall nu ut och fiska abborre , så hackandet får bli till i kväll.

 

Lycka till med fisket, låter trevligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite bekymmer när jag ska ladda ner programmet. Har en pc med två partitioner, varav itunes är installerat på en partition med mycket utrymme.

 

Itunes klagar på att disken är full och att man kan frigöra utrymme genom att tömma papperskorgen etc.etc...

Är det windowspartitionen itunes syftar på eller? (windowspartitionen är nämligen inte lika stor)

 

Buffrar itunes 1,6gig (navigon) på windowspartitionen?

 

Eller är det någon inställning i telefonen som inte tillåter så stora program? Har ca 6gig ledigt på telefonen. (16gb)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Navign släppt en App med enbart nordiska kartor som dessutom enbart är på 322 MB. Dock så är inte priset så mycket mindre på 469 kr. Hur tänker Navigon här egentligen, det håller inte!

 

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore...268679&mt=8

 

Programvaran är såklart den stora kostnaden. Kartorna kostar inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det går att göra ruttplanering? Alltså med flera olika "viapunkter" innan slutdestination?

 

Går det att peka på ett ställe på kartan och navigera dit man pekat eller måste man skriva in adresser?

 

Är det med många POIs inlagda, typ hotell och bensinstationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...