Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu finns Navigon på Appstore.


iGerra

Rekommendera Poster

Halleluja!

 

Det är ju så man blir religiös... För alla er som följt denna tråd och vet att jag haft megaproblem med denna app, så kommer nu en ganska konstig historia:

 

igår kväll såg jag att det fanns en uppdatering till Navigon, så jag installerade den, men det blev ingen skillnad: fortfarande ingen gps-signal. Idag gjorde jag följande:

Raderade programmet

Stängde av och startade telefonen

Installerade programmet igen från Appstore

Stängde av och startade telefonen igen

Startade Navigon och fick direkt gps-signal

 

Jag tänkte "jaha, så bra, men det här har jag sett förut", så jag stängde av Navigon och startade det igen. Fick återigen gps-signal! "Wow, bäst hittills! Två gånger på rad minsann!" tänkte jag, så jag stängde av Navigon igen och startade en annan app. Sedan stängde jag av den appen och startade Navigon igen, helt övertygad om att aldrig mer få gps-signal, men där sket jag en lök! Jag fick åter gps-signal! Det ser inte bättre ut än att det verkar funka! Jag fattar inte hur, men det verkar varit något magiskt med den där uppdateringen av Navigon...

 

Får väl se om det fortfarande funkar efter att jag skrivit detta inlägg! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 300
  • Created
  • Senaste svar
Halleluja!

 

Det är ju så man blir religiös... För alla er som följt denna tråd och vet att jag haft megaproblem med denna app, så kommer nu en ganska konstig historia:

 

igår kväll såg jag att det fanns en uppdatering till Navigon, så jag installerade den, men det blev ingen skillnad: fortfarande ingen gps-signal. Idag gjorde jag följande:

Raderade programmet

Stängde av och startade telefonen

Installerade programmet igen från Appstore

Stängde av och startade telefonen igen

Startade Navigon och fick direkt gps-signal

 

Jag tänkte "jaha, så bra, men det här har jag sett förut", så jag stängde av Navigon och startade det igen. Fick återigen gps-signal! "Wow, bäst hittills! Två gånger på rad minsann!" tänkte jag, så jag stängde av Navigon igen och startade en annan app. Sedan stängde jag av den appen och startade Navigon igen, helt övertygad om att aldrig mer få gps-signal, men där sket jag en lök! Jag fick åter gps-signal! Det ser inte bättre ut än att det verkar funka! Jag fattar inte hur, men det verkar varit något magiskt med den där uppdateringen av Navigon...

 

Får väl se om det fortfarande funkar efter att jag skrivit detta inlägg! ;)

 

Ja, har man dålig eller seg kontakt med GPSen så ska man återställa sin telefon och installera om alla program, så brukar det fungera mycket snabbare. (Du får en renare filstruktur då) Står så bla. på Navigons FAQ lista.

 

/Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har gjort allt som står i den FAQ:n och lite till, men fram till idag har jag bara lyckats få gps-mottagning endast första gången jag startat navigon, men idag har det funkat mycket bättre. Har dock fått göra en del "soft resets", bland annat efter att en person ringde när jag var ute och testkörde och efter samtalet fortsatte navigon där det var, men utan att få gps-signal... I skrivande stund så har det blivit som vanligt igen, dvs jag lyckas inte få någon gps-signal mer. Håller på att uppdatera programvaran i telefonen till 3.1 och aka sedan göra en toknollsrällning och bara installera navigon. Får hålla tummarna att det funkar inför morgondagens Göteborgstripp... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga, jag tänkte ha iphonen i rutan med en hållare till gps:en, men när jag ska ladda den, måste jag köra en "kort" ciggkabel till den eller har nån någon annan bra lösning? Om jag kör med en billaddare så lär den ligga över växelspaken?

Va tror ni på för lösning ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej fan, nu är det samma skit igen, fast värre. Har nollställt hela telefonen och bara installerat navigon, men nu är det stört omöjligt att få gps-signal! Finns det verkligen ingen som läser denna tråd som haft något som helst problem och fått trixa lite för att få det att fungera?! Är det bara så enkelt att ni laddar ner och installerar via AppStore och sen funkar det?

Tänk om det vore så enkelt... :/

det konstiga är ju att det funkade flera gånger under dagen, men sen var det bara tvärdött vad gäller gps-mottagning... Vill ju gärna få det att fungera, eftersom jag sett att det faktiskt fungerar ibland....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara så enkelt att ni laddar ner och installerar via AppStore och sen funkar det?

 

Ledsen att behöva säga det men så har det varit för mig, har inte haft några som helst problem varken med 1:a versionen eller dem efterföljande versionerna det bara fungerar.

 

// H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej fan, nu är det samma skit igen, fast värre. Har nollställt hela telefonen och bara installerat navigon, men nu är det stört omöjligt att få gps-signal! Finns det verkligen ingen som läser denna tråd som haft något som helst problem och fått trixa lite för att få det att fungera?! Är det bara så enkelt att ni laddar ner och installerar via AppStore och sen funkar det?

Tänk om det vore så enkelt... :/

det konstiga är ju att det funkade flera gånger under dagen, men sen var det bara tvärdött vad gäller gps-mottagning... Vill ju gärna få det att fungera, eftersom jag sett att det faktiskt fungerar ibland....

 

Jag har en iphone 3G och det har funkat perfekt för mig. Bara att ladda ner och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är till största delen mycket nöjd med Navigon, men jag har faktiskt råkat ut för en skum incident.

Jag skulle från Västerås till Salem (Södertälje) och matade in adressen. Navigon valde att ta vägen via Kvicksund till E20.

Jag påbörjade resan och färden gick längs E18 mot Oslo, men när jag förväntade mig att den skulle svänga av mot Kvicksund pekade den rakt fram. Grunnade inte så mycket på det utan fortsatte färden i "fel" riktning.

Efter några mil så vid en avfart mot Munktorp, visar, utan att säga något, Navigon att jag skall göra en u-sväng och köra tillbaka på E18. En nätt omväg på ca 4 mil!

Gjorde så och fick rätt vägledning över Kvicksund, men sen hängde skärmen. Iphonen var totallåst och jag fick göra en tvingande omstart. Efter omstarten gick Navigon igång och fortsatte där den slutade, och allt funkade igen.

 

Även jag har varit med om lite skumma vägval, men efter att jag bytade inställning från "bästa vägen" till "snabbaste vägen" har jag inte varit med om det.

 

Någon som förresten vet vad "bästa vägen" innebär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

papptallrik >> Jag brukar ha problem med GPS-signal de första minuterna när jag startat programmet. Men om jag lugnar mig några minuter och börjar köra, så verkar den kunna plocka upp tillräckligt med GPS-signaler för att starta navigeringen. Kan det inte vara så även för dig, att du får avvakta några minuter och köra runt, för att ge den chansen att så att säga hitta satelliterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, så enkelt är det tyvärr inte, för när det funkar så får jag gps-mottagning "på en gång", dvs inom ca 1-2 minuter. Jag åkte till och från Göteborg igår, en tur på ca 2 timmar enkel resa, och lyckades inte få signal på hela ditresan, trots omstarter och soft resets och att programmet fick bra med tid på sig att klura ut var det finns satelliter. Vädret var bra med sol och nästan helt blå himmel. Lagom när jag började köra vilse i centrala Göteborg så gjorde jag ett sista desperat försök och startade om telefonen och lyckades få gps-signal! Bra tajming att börja funka, säger jag bara! ;) Lyckades därför också hitt dit jag skulle. Sen när jag började köra hem så var det lika igen -> ingen signal... Men det var ju snällt av den att börja funka när det verkligen behövdes iaf! Och programmet är ju suveränt att använda (när det vill fungera förstås ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplevde detta när jag precis uppdaterat till 3.1 och återställt Navigon från en 3.0.1-backup. Enklaste sättet att tvinga fram en GPS-signal var då att starta Google Maps, låta det hitta telefonens position, stänga ner det och starta Navigon. Funkade varje gång.

 

Nu har jag återställt telefonen som ny, och installerat alla program "på riktigt". Dessutom har det kommit en uppdatering tull Navigon. Ska bli spännande imorgon att se om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga ang uppdatering av Navigons programvara till version 1.2.0. Jag har 4Gb ledigt på mig Iphone 3G men den säger att det inte finns utrymme att uppdatera. Hur stor är uppdateringen egentligen? Och vad göra? Kan jag ta bort min gamla version helt och ladda ner den igen eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså så jädra irriterande att man aldrig kan stänga av ljudet helt. även fast man sänker ljudet max så sänks ändå musiken när köranvisningarna skulle ha varit. och om man pratar i telefonen med blåtand så hör man köranvisningarna i blåtanden, jädrigt irriterande. annars är allt skitbra med gpsen, lätt den bästa jag har provat provat, använder den dagligen i lastbilen. lite seg att starta bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga ang uppdatering av Navigons programvara till version 1.2.0. Jag har 4Gb ledigt på mig Iphone 3G men den säger att det inte finns utrymme att uppdatera. Hur stor är uppdateringen egentligen? Och vad göra? Kan jag ta bort min gamla version helt och ladda ner den igen eller vad?

 

Det står i anvisningarna att Navigon behöver dubbla utrymmet vid själva installationen.

Det är bättre om du kan friställa minne genom att ta bort något annat, sen uppdatera Navigon och sen lägga tillbaka det du tog bort.

Tar du bort Navigon så tar du även bort alla förinställningar och sparade POIs etc!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det står 1,79Gb på själva programmet. Hur stor själva uppdateringen är ser jag inte, men kan ju inte vara större än huvuprogrammet, även om det kanske är det man laddar ner.... då har jag ju mer än dubbelt så mycket utrymme ledigt. Hmmm, jaja, får testa att ta bort lite gratis-appar och se om det blir nån skillnad. Kanske dags att ta bort lite bilder med =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lanserar Navigon en uppdatering till sin Iphoneapplikation MobileNavigator. Uppdateringen heter Traffic Live Service och ger användaren realtidsinformation kring köbildningar i trafiken så att han eller hon kan välja en annan väg vid behov.

 

Enligt Navigon är funktionen bättre än TMC eftersom den både får professionell trafikinformation och samtidigt samlar information om trafikflödet direkt från andra Navigonanvändares pågående rutter. När flera bilar exempelvis håller en låg genomsnittshastighet så antar systemet att trafiken på den vägsträckan ökat.

 

Den nya funktionen kostar 199 kronor, men det priset gäller bara de första fyra veckorna, därefter ökar det till 249 kronor. Du hittar den i App Store.

 

 

/Göran :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar nu på Navigon AG nordic kostar 469kr på applestore! kan det stämma och har någon erfarenhet av den ? är den ok och har den fartkameror varnare ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar nu på Navigon AG nordic kostar 469kr på applestore! kan det stämma och har någon erfarenhet av den ? är den ok och har den fartkameror varnare ??

 

Ja den kostar 469:- och den varnar för fart kameror.

 

/Göran :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Navigon announces Traffic Live Service for MobileNavigator

• US news • Europe news • Apps • Car integration

Brussels, Robin Bollen // Sept 17, 2009.

 

Navigon AG has just announced the Traffic Live Service for the iPhone. They claim to be the first vendor who brings live accidents to the platform, although ALK’s CoPilot Live has published in iTunes that they offer this service this month already.

 

MobileNavigator Trafiic Live Service works like this: When planning a route or during your journey, the software takes the current traffic reports into account and will compute an alternative route for you, so you can reach you destination faster. The traffic reports are updated every few minutes so you can be guided correctly very fast.

 

 

image courtesy of coal-is-dirty.com

 

The intelligent Navigon Live Traffic Service is comprised of real time information plus data from Navigon Live users and from fleet car partners, so it can calculate the average speed in a certain track. Congestion is spotted early like this and can give better routing advise to the driver.

 

In case of a traffic jam, the driver is prompted with a warning on the screen and gets a clear overview in real time, now you can decide to take an alternative route, or stay on your current route if the line is short or the obstacle only temporary.

 

 

 

Navigon Live Traffic will be available in 14 European countries and as well in North America. The countries are: A, B, CH, D, DK, E, F, FIN, I, L, N, NL, S and UK. That is good news for me because my country is supported!

 

The costs are 19.99 euros for the first month as an introduction price and 24.99 euros afterwards.Note that the service uses your data network, so if you have a flat fee contract, there is no extra cost. The data transmission is however minimal.

 

 

 

It goes live the second half of October. This brings extra pressure for the other GPS app vendors like TomTom, iGO My way and Sygic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya funktionen kostar 199 kronor, men det priset gäller bara de första fyra veckorna, därefter ökar det till 249 kronor. Du hittar den i App Store.

 

 

/Göran :galetglad:

 

Inte hittar jag den på App Store!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya funktionen kostar 199 kronor, men det priset gäller bara de första fyra veckorna, därefter ökar det till 249 kronor. Du hittar den i App Store.

 

Och vi som betalade 659 för Norden-versionen när den kostade det, får vi den gratis? Känns lite surt att få betala ytterligare 200 kr bara för att man var tidigt ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hittar jag den på App Store!

 

It goes live the second half of October.

Vet inte när den kommer på App Store.

 

/Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lanserar Navigon en uppdatering till sin Iphoneapplikation MobileNavigator. Uppdateringen heter Traffic Live Service och ger användaren realtidsinformation kring köbildningar i trafiken så att han eller hon kan välja en annan väg vid behov.

 

Grymt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It goes live the second half of October.

Vet inte när den kommer på App Store.

 

/Göran

 

Av det jag nu kunnat utläsa så bygger den funktionen på att många omgivande trafikanter också kör Navigon med denna funktion?

CoPilot har tydligen samma funktion, men sitt eget system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu finns Navigon 1.3 ute men än så länge bara för Nordic-versionen. Väntar fortfarande på Europe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...