Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu finns Navigon på Appstore.


iGerra

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

 

Jag skulle bara vilja kasta in en åsikt angående fartkameror som det snackats om en hel del i denna tråd.

 

Jag kör en hel del och har en lite annan syn på VARFÖR det är så jäkla bra med varningen i GPS'en att det snart kommer en fartkamera.

När jag får en varning om att nu kommer snart en kamera så VET jag att bilarna framför mig kommer att tvärnita då de ser kameran. Detta har räddat min bil många gånger.

 

Till alla viktigpettrar: Jag vet att man ska hålla avståndet.

 

Ber om ursäkt om jag missat något inlägg som sagt samma sak.

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 300
  • Created
  • Senaste svar
Jag kan inte hitta någon logisk ordning på vad jag gjort för att få det att funka, eftersom när jag gör om exakt samma moment igen så funkar det inte... Den här gången när jag fick signal gjorde jag följande:

 

installerade om programmet genom att ladda hem det igen direkt i telefonen via App Store

startade programmet - ingen signal

gick till bilen och började åka, fortfarande ingen signal

stängde ner programmet och startade kartor

kartor räknade ut min position som var flera kvarter fel

körde ca 5 minuter, den blåa pluppen i kartor flyttade sig inte

med programmet kartor igång gjorde jag en reset, dvs höll in bägge knapparna tills äpplet visade sig igen

startade navigon och fick ganska direkt signal

körde runt en stund och allting funkade klockrent

gick in och handlade och när jag kom ut startade jag navigon igen och fick då ingen mer signal

 

har provat göra samma sak igen utan resultat...

 

Nog ska väl den blåa pluppen i kartor flytta sig när man kör eller?

 

Låter ju som något är riktigt fel - om du inte gjort så gör en total återställning av din Iphone, funkar inte det så hade jag lämnat in om jag var i ditt läge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla viktigpettrar: Jag vet att man ska hålla avståndet.

 

Till alla oviktiga pettrar: Om man vet att man ska hålla avståndet och samtidigt vet att om man inte gör det så är man (tillsammans med alla andra oviktiga pettrar) orsaken till den vanligaste typen av trafikolycka med personskador, så kan det ju inte tolkas annorlunda än att man har tämligen dålig respekt för andras liv och hälsa när man inte håller lagstadgat avstånd. Det kan tolkas som att du vet att du utsätter mig för olaglig och onödig fara, men att du skiter i det.

Därmed skulle man hamna i samma bag som många tungt kriminella typer. Eller oxå är man bara en barnrumpa som inte har fått ihop tåtarna ännu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag får en varning om att nu kommer snart en kamera så VET jag att bilarna framför mig kommer att tvärnita då de ser kameran. Detta har räddat min bil många gånger.

Och vad händer när bilen framför bromsar för något annat än en fartkamera - ett djur som springer upp på vägen exempelvis. Dom syns ju inte på GPS:en... Bara att hoppas att det inte är jag som sitter i bilen framför dig då... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad händer när bilen framför bromsar för något annat än en fartkamera - ett djur som springer upp på vägen exempelvis. Dom syns ju inte på GPS:en... Bara att hoppas att det inte är jag som sitter i bilen framför dig då... :chockadskeptisk:

 

Eller så kan man se det som att han som inte gillar viktigpettrar vill hålla en jämn trafikrytm och därför inför fartkameror ökar avståndet till framförvarande så att det då räcker med att släppa lite ytterligare på gasen om de tvärnitar?

Han kanske normalt t.o.m håller ett icke lagstadgat avstånd som är större än det lagstadgade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man se det som att han som inte gillar viktigpettrar vill hålla en jämn trafikrytm och därför inför fartkameror ökar avståndet till framförvarande så att det då räcker med att släppa lite ytterligare på gasen om de tvärnitar?

Han kanske normalt t.o.m håller ett icke lagstadgat avstånd som är större än det lagstadgade?

Nu är du väl ändå lite för naiv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är lagstadgat avstånd?

 

Tillämpningen av förordningen är väl att du måste hålla minst tre sekunders avstånd till bilen framför. Om du ertappas med att ligga närmare kan du förlora körkortet.

 

Om man sen lät bli att ge tillbaka körkortet till såna idioter, så skulle trafikmiljön bli betydligt säkrare och trevligare att vistas i. Det daltas för mycket med folk som låter sina obehandlade neuroser gå ut genom gaspedalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du väl ändå lite för naiv?

 

Nä, jag visar bara på att han som inte gillar viktigpettrar inte i det han uttrycker påstått att han normalt ligger för nära.

Han kanske, precis som jag, håller avstånd med stor marginal och reglerar detta avstånd, efter rådande förhållanden, med gasen, inte med fotbromsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillämpningen av förordningen är väl att du måste hålla minst tre sekunders avstånd till bilen framför. Om du ertappas med att ligga närmare kan du förlora körkortet.

 

Om man sen lät bli att ge tillbaka körkortet till såna idioter, så skulle trafikmiljön bli betydligt säkrare och trevligare att vistas i. Det daltas för mycket med folk som låter sina obehandlade neuroser gå ut genom gaspedalen.

 

Det är väl inte något lagstadgat, utan det är väl en tumregel som man i trafiksäkerhetsarbetet gått ut med.

Tre sekunder när man kör i sjuttio vill jag minnas?

 

Tre sekunder i motorvägsfart tycker jag verkar litet?

 

En annan tumregel är att man i sjuttio inte skall ligga så nära att man kan läsa framförvarandes registreringsskylt, innebärande att de med dålig syn kan ligga närmare framförvarande än de med god?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag visar bara på att han som inte gillar viktigpettrar inte i det han uttrycker påstått att han normalt ligger för nära.

Han kanske, precis som jag, håller avstånd med stor marginal och reglerar detta avstånd, efter rådande förhållanden, med gasen, inte med fotbromsen.

Med tanke på det ursprungliga inlägget vi diskuterar, så vidhåller jag min åsikt. Du är lite väl naiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem senaste 2 sidorna känns hyfsat off-topic.

Jag vet inte hur många gånger jag klickat in på denna i hopp om att någon skulle skrivit något vettigt ang NAVIGON.

Men varenda gång så är de dehär tjötet om om det är moraliskt rätt att ha varningar för fartkameror.

 

Snälla rara, lägg ner den diskussionen eller starta en annan tråd om enbart fartkameror..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lägger jag ner det här med navigon tror jag. Har testat att nollställa allt i telefonen och endast ha navigon installerat, men det blir samma sak igen! Funkar först, men vid nästa start av programmet: ingen gps-signal. Lär väl inte gå att få de där hundralapparna tillbaka heller... Bra köp, herr papptallrik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på det ursprungliga inlägget vi diskuterar, så vidhåller jag min åsikt. Du är lite väl naiv.

 

Kanske det, och så är jag barnslig för min ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur många gånger jag klickat in på denna i hopp om att någon skulle skrivit något vettigt ang NAVIGON.

 

Jaha, då får jag väl komplettera med erfarenheterna från en tripp Västerås - bushen någonstans nära Askersund t.o.r.

 

Pga att en olycka som stängde av E18 mellan Halllstahammar och Köping blev man dirigerad ut i bushen.

Plötsligt tar vägen slut enligt Navigon och hon ber mig göra en u-sväng. Verkligheten var en annan, även om vägen var dålig och lappad så fanns den faktiskt där. Alltså följde jag vägen som polisen tidigare riktat in mig på, och snart var jag i Kolbäck och fröken Navigon vaknade till och kunde lotsa mig via en genväg genom Köping mot Örebro på E18.

Jag köpte en båtmotor mitt ute i ingenmansland, men hon hittade faktiskt till rätt kåk trots att huset inte försett med gatunummersiffra. Kanske hon gissade, men rätt blev det.

 

Jag irriterar mig fortfarande på att alla siffror, ikoner och knappar är ytterst små, trots att det finns got om utrymme över. Fattar inte hur Navigon resonerar där.

 

Men, fortfarande på det stora hela är jag nöjd, det är ju trots allt ett komplement till en mobil, inte en fullfjättrad navigator, så sex  av tio ger jag.

 

Och efter att ha köat på motorvägen, för det mesta helt stillastående i mer än en timme, så saknar jag verkligen TMC!

 

Sen borde det finnas nån form av varning mot BMW-bilar, deras ägare måste lida stora komplex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lägger jag ner det här med navigon tror jag. Har testat att nollställa allt i telefonen och endast ha navigon installerat, men det blir samma sak igen! Funkar först, men vid nästa start av programmet: ingen gps-signal. Lär väl inte gå att få de där hundralapparna tillbaka heller... Bra köp, herr papptallrik!

 

Har du återställt som ny telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, faktiskt inte just som "ny telefon", utan "radera allt innehåll och inställningar", men varför skulle det göra någon skillnad?? Hittills har ju alla försök slutat likadant, dvs först får man gps-mottagning och nästa gång man startar programmet är det kört...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du hunnit besöka en "Apple Premium Reseller" eller liknande? De borde kunna hjälpa dig, alternativt vänder du dig till dem där du köpte telefonen för att få en ny telefon.

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha!

 

Ni är ju för sköna.

 

Balooba hade ett inlägg där han exakt fattade hela grejjen, men resten av er har nog aldrig kört bil på svenska vägar.

 

Att jag råkade skriva lagstadgat avstånd flög nog bara ur mig. Såvitt jag vet ska man hålla ett sådant avstånd som säkerställer att man inte kör in i fordonet framför. Detta är dock med tanke på hastighet och vad man får anse som RIMLIGT. Att bilen framför helt plötsligt, efter att länge ha hållt en jämn hastighet runt 100 km/h, bara tvärnitar så att det ryker om däcken (nej, alla har tydligen inte ABS) anser inte jag som RIMLIG hastighetsförändring.

 

Så var det med det.

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba hade ett inlägg där han exakt fattade hela grejjen, men resten av er har nog aldrig kört bil på svenska vägar.

 

Jajamen, men det gäller ju inte bara denna tråd och detta ämne! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba >> Word!

 

 

 

- Slice -

 

 

PS. Nu ska jag lämna denna tråd till snack om Navigon, sorry att jag bara crashade in i ett annat ärende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba hade ett inlägg där han exakt fattade hela grejjen, men resten av er har nog aldrig kört bil på svenska vägar.

Det må vara hur det vill med den saken... Personligen har jag aldrig behövt tvärnita för att framförvarande bil tvärbromsar för fartkamera. Dels för att jag håller ett avstånd som gör att jag inte tvingas till tvärnitar och dels för att jag faktiskt aldrig sett någon som tvärbromsat framför mig av just den anlednigen. Och då passerar jag iaf fyra kameror dagligen + alla mil man kört på andra vägar. Tycker det luktar efterhandskonstruktion lång väg...

 

Också sorry för OT, lämnar detta nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, faktiskt inte just som "ny telefon", utan "radera allt innehåll och inställningar", men varför skulle det göra någon skillnad?? Hittills har ju alla försök slutat likadant, dvs först får man gps-mottagning och nästa gång man startar programmet är det kört...

 

Att den blåa pricken inte flyttar sig korrekt i programmet "Kartor" tycker jag är lite skumt.

Detta skall den göra.

 

Det finns en liten cirkel kring denna blåa prick som är olika stor beroende på GPS täckning samt inzoomning i kartan.

 

Har du ingen kontakt med GPS så är denna cirkel rätt stor då den endast baserar sig på GSM triangulering.

 

Tror du skall kontakta stället du köpte den på då det eventuellt kan vara hårdvarufel på din telefon.

 

På min iPhone 3G så fungerar Navigon och GPS kalas!

 

Lycka till, hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett litet problem ..

En polare har oxå navigon installerat på sin telefon, fast på hans telefon så finns en liten skylt uppe i högra hörnet där det står vilken hastighet som gäller på vägen.. men för mig finns ingen sån skylt, har letat igenom inställningar och hittar ingenstans där man kan he på det :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett litet problem ..

En polare har oxå navigon installerat på sin telefon, fast på hans telefon så finns en liten skylt uppe i högra hörnet där det står vilken hastighet som gäller på vägen.. men för mig finns ingen sån skylt, har letat igenom inställningar och hittar ingenstans där man kan he på det :S

 

Hastigheten visas bara på större eller vissa vägar. Runt där jag bor är det bara riksvägarna och E4:an som får hastigheter hos Navigon (var likadant i min numera stulna "riktiga" Navigon).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...