Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn fryser efter inloggning


Goldfinger

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett ganska stort problem med OS X på min iMac eftersom det vägrar starta efter jag loggat in. Datorn fryser och visar bara en bild (använder programmet Loginox för att ha en bakgrundsbild då man skriver in lösenordet). Det senaste jag gjorde på datorn var att ladda ner programuppdateringen och starta om datorn.

 

Är mycket tacksam för svar.

 

/Goldfinger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det att start i säkert läge? Håll nere shift en stund vid uppstart vid uppstart.

 

Kan säkert vara så att eventuellt ditt program för bakgrunden inte fungerar tillsammans med uppdateringen. Kanske finns en ny version att ladda ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat göra en säker omstart? hålla nere shift tills två pling hörts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inget av ovanstående är det dags att börja kolla hårdvara. Plocka ur minneskretsar och annat som eventuellt är tillkopplat till datorn och starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju göra en arkivera/installera innan man börjar rota i hårdvaran för att se om det var själva updateringen av mjukvara som ställde till det. Men innan det kan man sätta i installations skivan och kontrollera och reparera skivbehörigheter och se om det löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat göra en säker omstart? hålla nere shift tills två pling hörts?

 

Det du tänkter på är återställning av PRAM som innehåller info för batteri, strömspar mm... då håller man ner cmd p r vid uppstart tills två pling har hörts

 

Vissa uppgifter som lagras i PRAM omfattar:

 

Display och videoinställningar såsom uppdateringsintervallet, skärmupplösning, antal färger

Startup volym val

Högtalarvolymen

Senaste kernel panic information om någon

Status för AppleTalk

Serial Port Configuration and Port definition

Alarm inställning

Ansökan font

Seriell skrivare plats

Autokey kurs

Autokey dröjsmål

Högtalarvolymen

Attention (pip) ljud

Dubbelklicka på temne

MARKÖR blinkkod Temne (insättningspunkten rate)

Mouse scaling (mus hastighet)

Startdiskett

Meny blinkkod räkna

Monitor djup

32-bitars adressering

Virtuellt minne

RAM-disken

Disk cache

 

Säker start bör lösa problemet eftersom det avaktiverar alla startobjekt när det startas. Då ser man om felet är relaterat till något program man autostartar som tex bakgrund vid inloggning mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi skrivit i inlägg 2 och 3

under uppstart håll in shift!

 

(läs inläggen så ser du detta)

 

edit: var visst inte först igen! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du tänkter på är återställning av PRAM som innehåller info för batteri, strömspar mm... då håller man ner cmd p r vid uppstart tills två pling har hörts

 

Vissa uppgifter som lagras i PRAM omfattar:

 

Display och videoinställningar såsom uppdateringsintervallet, skärmupplösning, antal färger

Startup volym val

Högtalarvolymen

Senaste kernel panic information om någon

Status för AppleTalk

Serial Port Configuration and Port definition

Alarm inställning

Ansökan font

Seriell skrivare plats

Autokey kurs

Autokey dröjsmål

Högtalarvolymen

Attention (pip) ljud

Dubbelklicka på temne

MARKÖR blinkkod Temne (insättningspunkten rate)

Mouse scaling (mus hastighet)

Startdiskett

Meny blinkkod räkna

Monitor djup

32-bitars adressering

Virtuellt minne

RAM-disken

Disk cache

 

Ovanstående gäller till stor del bara för OS 9 och inte OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående gäller till stor del bara för OS 9 och inte OS X.

 

Ser vid närmare efterforskning att du har rätt. Klippte in info ifrån två sidor jag hittade på apple. Observerade inte att det stog OS 9 på ena dokumentet.

 

Stod inte i klartext utan:

Innehåll i PRAM

Alla Macintosh-datorer har inte samtliga av de inställningar som beskrivs nedan. För Mac OS X-information, se Mac OS X: Vad lagras i PRAM?

 

Detta gäller OS X:

http://support.apple.com/kb/HT1242?viewlocale=sv_SE

Dock så hänvisar detta dokumentet tillbaka till det jag klistrat in och där i länken skrivs det ut att det gäller OS 9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi skrivit i inlägg 2 och 3

under uppstart håll in shift!

 

(läs inläggen så ser du detta)

 

edit: var visst inte först igen! :-)

 

Jag läste inläggen men någon nämde någonting om PRAM eller vad det hette så jag blev osäker.

 

Det hjälpte ingenting med säker start och det hördes inte något "pling". Dessutom och nu har jag ett änuu större problem, jag kommer inte ens förbi Applelogon då man startar upp skiten. Hjälp snälla, jag vill helst inte börja skruva upp den men det är väl den enda lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i din Systemskiva och Reparera Skiva med hjälp av Skivverktyg, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i din Systemskiva och Reparera Skiva med hjälp av Skivverktyg, inget annat.

 

Du får gärna förklara lite tydligare.

 

Hur ser en Systemskiva ut för det första? Min gissning är att det är de två gråa skivorna.

 

Nu har den blivit ännu värre, nu kan jag inte ens komma dit då man väljer mellan Windows eller OS X eller till inloggningsscreenen på OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna förklara lite tydligare.

 

Hur ser en Systemskiva ut för det första? Min gissning är att det är de två gråa skivorna.

 

Nu har den blivit ännu värre, nu kan jag inte ens komma dit då man väljer mellan Windows eller OS X eller till inloggningsscreenen på OS X.

Ja, systemskiva är de gråa du fick med vid köp av datorn (eller svart skiva som man köpt löst).

Om jag minns rätt är det C man ska hålla in vid uppstart från skiva. Ska se om jag hittar mer info åt dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om att starta upp från systemskiva (klippt från apple.com):

 

Start from your Mac OS X Install disc; use Disk Utility

 

Insert your Mac OS X 10.4 or 10.5 installation disc (if you have discs with both versions, use whichever is closest to the Mac OS X version installed on your Mac; do not use a startup disc which came with a different Mac or which contains an earlier version of Mac OS X).

Shut down your Mac. If necessary, hold your Mac's power button for several seconds to force it to power down.

Startup your Mac while holding the C key to start from the disc.

Once started from the disc, choose Disk Utility from the Utility menu.

 

Note: If the gray screen issue persists and you can't start from the disc, go to the "Disconnect peripheral devices" section.

In Disk Utility, perform a disk repair of your Mac OS X volume; if no issues are found, perform a permissions repair as well. If issues are found during the disk repair, try repairing again.

After the Disk Utility operations are complete, restart without holding any keys.

 

 

Här är länken: http://support.apple.com/kb/TS2570

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Goldfinger

Jag satt i en an de gråa installationsskivorna och höll in C men inget händer och nu kan jag inte få ut skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tryck ner musknappen medans du låter datorn göra en omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goldfinger

Tack Pochahontas.

_________________________

 

Jag är ganska dum och lat så jag skulle gärna vilja att någon berättar steg för steg hur jag återställer problemet. Jag förstod inte direkt vad de sa på Apples hemsida. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det får man inte vara..lat..

dum är man väl alltid när man inte kan något, men man kan ju lära sig...

 

Om det är två grå skivor du har ska du starta från Skiva 1. (och att det är skivorna som medföljde datorn)

 

Sätt i den, och starta om datorn, samtidigt som du håller ner c-tangenten..Då ska datorn starta upp från skivan.

 

Annars är det fel på skivan, eller DVD-läsaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goldfinger

Jag startade upp datorn, satt i skivan, startade om datorn och höll in c-tangenten, ingenting händer.

 

DVD-läsaren kan omöjligtvis vara sönder och detta är första gången jag använder skivan. :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrKillBill

Jag råkade ut för samma problem efter uppdatering i juni och har haft ett h-vete att få ordning på datorn. Du kan alltid starta om och hålla ned "shift" för att välja säkert läge. Jag har Timemachine så jag kunde göra en ominstallation. Vid första försöket fungerade det bara någon dag innan allt hängde sig igen men nu har det, ta i trä, fungerat som det skall i över en vecka. Det verkar vara något i uppdateringen som ställer till det.

 

PS Jag har dock inte lyckats att få igång min Logitech mus, blåtand, som jag använde tidigare utan har fått gå tillbaka till mighty-mouse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Jag startade upp datorn, satt i skivan, startade om datorn och höll in c-tangenten, ingenting händer.

 

DVD-läsaren kan omöjligtvis vara sönder och detta är första gången jag använder skivan. :detvarintejag:

 

 

Det tar en stund att starta från DVD-skivan, så hav tålamod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goldfinger
Jag råkade ut för samma problem efter uppdatering i juni och har haft ett h-vete att få ordning på datorn. Du kan alltid starta om och hålla ned "shift" för att välja säkert läge. Jag har Timemachine så jag kunde göra en ominstallation. Vid första försöket fungerade det bara någon dag innan allt hängde sig igen men nu har det, ta i trä, fungerat som det skall i över en vecka. Det verkar vara något i uppdateringen som ställer till det.

 

PS Jag har dock inte lyckats att få igång min Logitech mus, blåtand, som jag använde tidigare utan har fått gå tillbaka till mighty-mouse.

 

Jag startade och tryckte in c... när jag kom tillbaka var skivan ute och skärmen var fortfarande vit/grå fast i mitten är det en bild på en "mapp" med ett frågetecken på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade och tryckte in c... när jag kom tillbaka var skivan ute och skärmen var fortfarande vit/grå fast i mitten är det en bild på en "mapp" med ett frågetecken på.

Du skall alltså hålla inne C under hela uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goldfinger
Du skall alltså hålla inne C under hela uppstarten.

 

Jag höll in c till skivan automatiskt matades ut. Fy fan vad eländigt detta är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...