Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hedervärda gamlingar


Chrille-krokodil

Rekommendera Poster

Jag startade upp farsans gamla Mac Classic II igår och den funkade fortfarande trots 12 år på nacken! Och den är fortfarande helt i original och har samma system som när han köpte den (7.0.1) och jag kommer inte ihåg att jag sett den krascha någon gång :) Men nu har den börjat få ett vinande ljud från högtalaren, lite som en hur en missil låter när man skjuter upp den fast utan någon smäll på slutet om ni förstår vad jag menar. Jag trodde att hårddisken nästan var full men så kom jag på att 5.1MB av 80MB är ganska mycket även om 5.1MB inte är mycket i dagens mått mätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar
Fan vad fint det skulle vara om man fick tag i en extern SCSI hårddisk.  :lol:

Jag ska kolla upp det.. har inte kommit mig för ännu bara. Ska också höra med min far vad han har. Har för mig att han har en kartong med gamla små scsi-hårddiskar. Min far har säkert någonting jag kan ge bort till dig.. men det kan dröja en månad eller två tills jag kan fixa fram det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Bugar och tackar :lol: Ingen brådska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har ett bra tips på hur jag kan få tag i gamla delar till en PB 150?

 

jag kan ha en som fungerar fint förutom att styrkulan är helt paj.

ska kolla vad det är för modell,vissa av dom har ju ungefär samma innehåll i 100 serien.

wassborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerBook 150 är lite speciell. Den har en IDE koppling till hårddisken, inte SCSI som de andra modelllerna i 100-serien.

 

Jag är mycket intresserad av att få tag på en sådan fungerande HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
om någon behöver en 40MB hårddisk till sin gamling så har jag en fullt fungerande här hemma

 

Quantum ProDrive™

 

(w00t)

Oj, måste kolla vad det var jag plockade ur min SE, nu har jag glömt vad den hette...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det en sådan jag behöver för att få igång min SE :rolleyes:

Skicka mig ett PM vad du vill ha för den, frakten betalar jag givetvis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Fungerar der hur som helst att baar plugga in en 1.4 Mb diskettstation i en Mac som brukar ha 800k? Ja gär lite osäker, men förslka kan man u alltid.

Nej det går inte. Kontrollerchip för 1.44 MB diskettstation "Superdrive" :) måste sitta i maskinen och det gör det bara i sådana som kom med 1.44MB från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Ingemar Ragnemalm
Hej alla arkeloger.

 

Det vill säga ni som intresserar er för äldre Macintosh och söker bland urtjänta grå lådor.  Själv tycker

jag de tillhör de charmigaste. Jag har till exempel svårt att motstå en SE.

UrMac-512k-Plus-SE-SE/30 är mina favoriter. Det känns svårt att kasta en sådan.

 

Härom dagen var jag dock tvungen. Hela tre Macar hamnade på tippen, en trasig SE/30 (både diskettstation och SCSI var döda), en Duo 280 (stendöd, och nej, det var inte batteriet) och en Performa 5200 (inte helt död men skalet var så skört att det trasades sönder, och bilden fladdrade mellan olika färger). Helt obrukbara burkar, men ändå kändes det lite fel någonstans.

 

Men i gengäld har jag kvar både SE och SE/30 i gott skick. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...