Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hedervärda gamlingar


Chrille-krokodil

Rekommendera Poster

Pocahontas

Nu vill den inte längre starta med disketterna :(

Testade dem med Skivkontroll och Norton i min 4400/200 och de är felfria.

 

Har ju en Norton 3.5 men den är 1.44MB, öppnade den i Powermacen och ser att det finns en systemdisk

invid Norton. Men som sagt min Mac SE klarar inte att läsa 1,44.

 

Så kom jag på att jag har en extern Zip 100 på Powermacen, kopplade loss den och anslut den till

Mac SE, för kontakten passade ju i hårddiskuttaget, dessförinnan hade jag lagt över min Norton på en Zipdiskett.

Startade Mac SE och hoppades att den skulle hitta Zippen, men det blev en jätteledsen svart Mac. så det blev till att stänga av

och koppla ifrån Zippen. Det är väl så att man måste installera Zippen, eller så klarar inte en SE av att ha en extern Zip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar
Nu vill den inte längre starta med disketterna  :(

Testade dem med Skivkontroll och Norton i min 4400/200 och de är felfria.

 

Har ju en Norton 3.5 men den är 1.44MB, öppnade den i Powermacen och ser att det finns en systemdisk

invid Norton. Men som sagt min Mac SE klarar inte att läsa 1,44.

 

Så kom jag på att jag har en extern Zip 100 på Powermacen, kopplade loss den och anslut den till

Mac SE, för kontakten passade ju i hårddiskuttaget, dessförinnan hade jag lagt över min Norton på en Zipdiskett.

Startade Mac SE och hoppades att den skulle hitta Zippen, men det blev en jätteledsen svart Mac. så det blev till att stänga av

och koppla ifrån Zippen. Det är väl så att man måste installera Zippen, eller så klarar inte en SE av att ha en extern Zip.

Macens tillstånd har alltså försämrats för det kan ju inte bara upphöra att fungera om det har fungerat förut. Jag börjar tro att det är batteriet som börjar ta slut.. det har väl varit tillräckligt bra för att hålla klockan i gång och nu datorn har blivit startad ett par gånger så har det tagit slut på riktigt. <_<

 

Zip-drives kräver väl drivrutiner? I system 8.0 vet jag att drivrutiner för Zip-drives fanns med i systemet så där borde det ha funkat som om det var generiskt.. tror inte det samma gäller för ett så gammalt system.

 

Sen tänkte jag på din hårddisk där.. hade den funkat med den andra SE:n? Då borde den ju funka med båda SE:arna och således borde det alltså vara något fel med SE:n du försöker få den att funka med nu.. jag återvänder till att batteriet är slut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att byta kablar förresten? scsi-kablar är väl ganska känsliga kan jag tänka mig. :)

 

Jag borde sammanföra dig med min far så kunde ni mecka tillsammans.. när ni har tröttnat på macarna så kan ni klappa bin eller bygga ett flygplan. ;):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Är mer inne på att det är hårddisken som är kaputt. Men nu låter jag den vara, får se om jag längre fram

hittar en hårddisk och hur jag får loss den.

Den sitter ju överst, så det borde gå att klura ut, skruvarna kanske sitter på undersidan förstås..och då blir det marigare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. vänta nu.. Jag har nog inte kopplat att det är en intern hårddisk, det här förklarar den del. :blush:

 

Jag har just varit på min vind och inspekterat lite. Kände mest att jag ville kolla lite inspirerad av den här tråden men det var faktiskt lite för din (Pocahontas) skull också. Tänkte se om en gammal Macintosh 2 ci (eller cx) som jag har fått någon gång fanns kvar och i så fall innehåll en hårddisk. Kunde inte hitta de grejerna.. däremot hittade jag min Apple || c, det var ett kärt återseende, trodde att jag hade gett bort den. :D

Nu verkar det enda jag har kvar i scsi-väg vara en extern hårddisk (MicroNet) och disken i min LC, allt det vill jag spara. Däremot ska jag höra med min far som så ofta kommer på tal i den här tråden vad han har i fråga om scsi-hårddiskar. Återkommer om det.

 

Vill någon ha en Apple 14-tummare så finns en sådan att hämta här hos mig. Det är en rätt ful modell med väldigt konvex bildyta, tror den klarar 'tusentals färger' och så har den inbyggda högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

:lol: Trodde att jag var tydlig på den punkten med hårddisken, vad jag såg så verkar den sitta fast med skruvarna på sidan

och då borde man kunna plocka ur den med en vinkelstjärnmejsel, åven om det är trångt.

Men är den monterad underifrån får man ju i stort sett plocka isär alltihop...De var inte så smarta på den tiden Steve & Co,

hade väl inte räknat med att folk ville byta diskar själva. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: Trodde att jag var tydlig på den punkten med hårddisken, vad jag såg så verkar den sitta fast med skruvarna på sidan

och då borde man kunna plocka ur den med en vinkelstjärnmejsel, åven om det är trångt.

Men är den monterad underifrån får man ju i stort sett plocka isär alltihop...De var inte så smarta på den tiden Steve & Co,

hade väl inte räknat med att folk ville byta diskar själva.  :rolleyes:

Du var säkert jättetydlig.. jag kan vara helt väck i bland bara. :)

 

Det var ju verkligen meningen att man inte skulle plocka isär sina macar.. så smarta var de nog egentligen. Fast macen borde väl gå att plocka isär mer så att man kommer åt att byta hårddisken på? Går det inte att dra ut den på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är minsann en kreativ problemlösare du qwerty. Hade jag haft ett företag så hade jag försökt rekrytera dig. :)

 

Godmorgon också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Får kolla senare, men idén är god.

(min fru tycker att jag är helknäpp som ger mig på denna maskinen, men hur många kvinnor förstår meningen med arbete ) :lol:

Nu är det altantvätt som gäller idag (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det var inte så svårt att plocka ur hårddisken på SE.

Två små stjärnskruvar under disken i de små öron som syns undertill.

Lite "knevligt" att haka loss den och dra den bakåt, men ut kom den. :lol:

 

Stor tung baddare till disk, och som rymmer så lite..var hittar man en liknande, gärna rymligare.

 

MacSEdisk.jpg

MacSEdisk2.jpg

 

Som jag nämnde tidigare såg jag en Sonyskylt, och det var högspänningsdelen som tillverkats av dem

MacSEdisk3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt! .. du grejade det. :)

 

Hur stor är den? 5,25 tum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hur mäter man storleken i tum på denna? Diagonalt så är den 3,5"

Många siffror överallt

Disksida.jpg

 

user posted image

 

50 pin SCSI kontakt är det i vart fall

user posted image

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Porten på bilden längst ner ser nästan ut som en sådan port där man fäster flatkablar.

Det är det också, det är kabeln från moderkortet som ska sitta där. :)

 

Fan vad fint det skulle vara om man fick tag i en extern SCSI hårddisk. :lol:

Det är möjligt att sätta in en floppy till, på hårddiskens plats, det är så det är tänkt.

En 1,44MB floppy vore ju det som man fick sätta in, sen hade jag kunnat mata in System 7.5.5

Ty det är möjligt att peta bort plastbrickan som nu täcker öppningen, hål för gem finns redan...

 

Vet inte om det kom ut några Macar med två floppydiskar. Då var man ju tvungen att ha extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att det finns personer som gillar gamla mackar,jag är stolt ägare av ca 50 st av olika modeller från portable och uppåt.

wassborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac II hade två floppystationer på 800k och en gigantisk låda.

wassborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

När jag läser denna tråd blir jag sugen på att mecka lite med mina gamla häckar. Jag har en Portable som batteriet har säckat ihop på. Den skulle jag gärna få igång och köra ClarisWorks och PageMaker 2.0 som finns installerade på den.

Undrar om man kan få igång batteriet eller hitta ett fungerande...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skulle vara kul att veta om det går att ansluta en Extern IDE hårddisk till SCSI uttaget på Mac SE.

Ibland brukar det finnas adaptrar till det mesta. Men så enkelt är det väl inte. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Skulle vara kul att veta om det går att ansluta en Extern IDE hårddisk till SCSI uttaget på Mac SE.

Ibland brukar det finnas adaptrar till det mesta. Men så enkelt är det väl inte. :(

Det finns! Adaptern är i form av ett kabinett som du stoppar ide-disken i. Säljs på Macoteket under namnet BridgeSmart N50.

(Jag har en själv, funkar utan problem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har samma problem med min portable att batteriet är dött ,(har faktiskt orginalväska till den).

ska kolla lite grundligt on det går att hitta lite info om batterihealing.

jag minns ett gammalt rendreringstid meddelande från en tidig adobe premiere

maybe a week

wassborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Skulle vara kul att veta om det går att ansluta en Extern IDE hårddisk till SCSI uttaget på Mac SE.

Ibland brukar det finnas adaptrar till det mesta. Men så enkelt är det väl inte. :(

Det finns! Adaptern är i form av ett kabinett som du stoppar ide-disken i. Säljs på Macoteket under namnet BridgeSmart N50.

(Jag har en själv, funkar utan problem)

Det måste undersökas :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har ett bra tips på hur jag kan få tag i gamla delar till en PB 150?

 

Diskettstation? Det borde väl bara var att rycka någon fungerande, någon som har en gammal skrot PB senare 100-modell?B)

 

Hårddisken är en IDE men någon av de första varianterna om jag förstått det rätt. Problem med det antar jag :shifty:

 

Batteriet funkar inte heller, men ström adaptern är ok.

Den går igång så ROMet verkar ok.

 

Skulle så gärna vilja leka mer med denna skönhet :lol:

Stägnd

Öppen

Vad är detta för uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle så gärna vilja leka mer med denna skönhet :lol:

Stägnd

Öppen

Vad är detta för uttag?

 

Äsch, så här ska det ju vara: :blush:

Det där med forumknappar förvirrar ibland.

pb150.1.jpgpb150.2.jpg

Är detta ett SCSI-uttag eller vad är det?pb150.3.jpg

 

Har haft nytta av tidigare länkar i tidigare inlägg.

Är det någon som har mer att komma med, så svara gärna mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukade väl följa med adapters till pwoerbooksen när man köpte dem eller minns jag helt fel? Minns att jag hade en till min andra Powerbook nånsin (520n var min första egna bärbara) och till 5300cs fick jag en sån kabel med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...