Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hedervärda gamlingar


Chrille-krokodil

Rekommendera Poster

Chrille-krokodil

Med glädje ser jag att de gamla macarna väcker mycket känslor.... Liksom hos mej. Kanske inte allt för användbara i Gigahetzhysterin, men va f.n man måste ha kul med.... :rolleyes: Vad vore livet utan det? Och vad kan vara ett större nöje än att göra den användbar. Den där som sedan länge ansetts som en hopplös åldring!

 

Och startar vi upp dem med (o)jämna mellanrum så livar det upp den där lilla litiumknappen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar

Alla ”gamla” Maccar väcker mycket till liv. Jag minns att jag gjorde Posten Årsredovisning på en SE30.. Om ngn frågade mig detsamma idag skulle jag gapflabba... Gär det?

 

Jag minns när ett sätteri krachade ett jättejobb med min Ci - trotts bakupper o allt - de fick inte ut jobbet på film helt enkelt.... min FX renderade två dgr det blev ett streck mitt i bilden bara att göra om...

 

Svårt att göra sig av med dem även om de aldrig kommer att användas till ngt vettigt alls mer i sitt ”liv”.... emotioner, affekt, känslor, djupt i en ens innre..

 

Jag kastade två kassar SyQuestar härdagen... svårt nog.... alla - ALLA - fick plats på EN - EN!!! DVD... fast jag gjorde två... :-)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det verkar som om hårddisken är kass, eller diskettstationen på den ena SE:n, så den får vila i frid ett tag. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag minns hade man ett ”speciellt” SE verktyg att öppna maskinen med.

 

Inte som idag drag vik ned eller vik dit eller hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Pocahontas:

Macintosh SE har väll 800k diskettstation. Kan vara värt att komma ihåg då dessa inte fungerar riktigt som 1.4 Mb disketter.

Inte säkert. Heter den bara "Macintosh SE" har den 800k. Jag tror den heter "Macintosh SE FDHD" om den har stöd för HD-disketter. Sista årgången ungefär hade HD. Larvigt nog gick det inte att uppgradera de gamla.

 

SE/30 hade HD från början.

 

HD ska inte förväxlas med hårddisk. SE/30 kom med hårddisk (40 meg), toppmodellen av SE likaså (20 meg). Fast sån lyx hade man ju inte råd med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Vad jag minns hade man ett ?speciellt? SE verktyg att öppna maskinen med.

 

Inte som idag drag vik ned eller vik dit eller hit.

Inte så speciellt. Torx-skruvmejsel helt enkelt. Vanlig mejsel funkade också. Det knepiga var att hitta en som var lång nog för skruvarna i överkanten, innanför bärhandtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh... jag minns ngn form av tång... som tog av kåpan runt innanmätet....kanske det är åldern som... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Höll på och trixade rätt mycket med den idag, så jag har en känsla av att det hände något med Diskettstationen.

Ty den får ingen kontakt med SCSI-disken nu....

Den blanka plåten på en diskett "ramlade" av inne i maskinen, och jag fickk vända upp och ner på datorn för att trixa ut den.

Efter det började det spöka....

Ingen fara på taket, har ju en som fungerar :lol:

 

Det stämmer att det är torxmejsel som behövs, och en lång rackare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt blåsa liv i en powerbook 150, men har inte lyckats.

 

Den håddisk som fanns i var trasig och så verkar diskettstationen med.

 

Men jag har den kvar och skulle jag få tag i delar som funkar ska jag ha igång den.

 

Tror det är en skärm med 4 gråskalor :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kollade MacTracker nu. Mac SE kom ut med två olika floppy, en på 800k och en med 1,44MB, och jag

råkar naturligtvis ha en 800k :( Så installation med min "mastiga" bunt med Mac OS 7.5.3 är ju dödfödd.

 

Ska kolla om våra torxmejslar på jobbet räcker, vore kul att öppna en SE, minns att jag var med och titta på

när de öppnade den andra jag har på en Appleservice här i Göteborg på ett företag som hette "Kärnhuset" . :lol:

Minns hur noga han var med antistatbanden..får väl ta på mig mitt också nu då :)

Hitta en floppy på 1,44MB blir nog inte lätt, inte som att gå på skroten och köpa en förgasare till en 20 år gammal Volvo.

 

Men meka är ju roligt, och det blir en utmaning att gå vidare med denna..

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan det vara möjligt att en floppy på en gammal PC passar på Mac? Nån som minns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Har fått en PB 160 av en snubbe på jobbet.

Ska se om den fungerar, den kanske är lite ny i sammanhanget(?)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara möjligt att en floppy på en gammal PC passar på Mac? Nån som minns?

Jag kanske kan gräva fram en gammal floppy från en redan skrotad mac åt dig. Ska fundera och kolla lite vad jag har i mina gömmor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Låter trevligt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt  :lol:

Vad bra! :)

Vad tror du funkar? Skulle en floppy från någon gammal PowerPC funkar tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ingen aning, har inte ens skruvat isär min SE ännu.

Har aldrig varit i behov av att byta någon tidigare..så hur de ser ut i andra macar vet jag inte...

Får ta ett foto på den när det sker, har med mig några torxbits hem idag, bara mejseln får plats..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Fick i alla fall utprovat att det var en Torx 5 som skulle användas, gick ju bra till de nedre skruvarna, men de uppe

i handtaget sitter så långt in, och min bitsmejsel var för tjock, så jag får skaffa en "vanlig" torxmejsel, modell lång.

Fånigt av Steve & Co att sätta Torxskruv där :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i alla fall utprovat att det var en Torx 5 som skulle användas, gick ju bra till de nedre skruvarna, men de uppe

i handtaget sitter så långt in, och min bitsmejsel var för tjock, så jag får skaffa en "vanlig" torxmejsel, modell lång.

Fånigt av Steve & Co att sätta Torxskruv där  :angry:

På den tiden var det ju inte meningen att vem som helst skulle kunna öppna macarna. Apple hade specialbeställda skruvmejslar i några varianter.. sådana är nog fortfarande ganska svåra att få tag på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt skivverktyg klarar nog inte denna  :(

 

MacSE7.jpg

"Larry, John,Steve and Bruce" ......kul med den infon!!!

 

Finder 3855 k

System 241 k

Otroligt!!

 

En annan var inte med på stenåldern.... jag snubblade in på medeltiden med en Performa 630 som jag bytte till en 6200.... det var en go dator!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrille-krokodil

Det är nog riktigt att de hader en tånt för att dra av kåpan sedan torxskruvarna var ur. De var rätt tighta i sin passning i fronten. Men när de hade varit öppnade blev det lättare! Detta med anledning va verktygsfrågan.

 

Sedan var det de som tejpade "1,44-hålet" (uppe till höger) på en sådan disk och använde den som 800: har jag hört någonstans... Om det går att använda en diskettstation från en senare Mac (typ Powermac) är det väl bara att prova....

 

Jag har nog några diskettläsare på Preforma om det kan passa dej Pohahontas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Min indianflicka hämtar jag från min iDisk.

Har du .mac-konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jag gillar mitt .mackonto, oumbärligt för mig som vill slänga in bilder här :) ....

Men det finns ju andra "hem" att hyra om man vill lägga sina bilder någonstans

 

Apropå gamla macar

 

Här finns det en del godsaker att hämta också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...