Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hedervärda gamlingar


Chrille-krokodil

Rekommendera Poster

Chrille-krokodil

Hej alla arkeloger.

 

Det vill säga ni som intresserar er för äldre Macintosh och söker bland urtjänta grå lådor. Själv tycker

jag de tillhör de charmigaste. Jag har till exempel svårt att motstå en SE. Har ni bra länkar till gamla

program? Sidor som berättar om dessa?

 

Dela med er och så kan vi klämma ut lite brand ur en falnad glöd ur en 68k-processor. Kanske vi kan få

glädje ur de maskiner vi matat våra vindar och källarutrymmen med. Hur som hellst skulle jag vilja få

kontakt lite vänner som delar detta intresse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 108
  • Created
  • Senaste svar
Ingemar Ragnemalm

Enkelheten hos de gamla Macarna är ett ljuvt minne från en svunnen tid. System + Finder + drivarrutin + ett par program var allt man behövde. 5-6 filer förutom egna dokument!

 

Tyvärr går de där gamla maskinerna inte att använda till så mycket. Jag har i alla fall kvar en SE och en SE/30, och använder en 475 som nöd-webserver på jobbet. Den användes som "pall" till en bildskärm, och hade havererad hårddisk, men det gick ju att få igång. Men, 4 gig är allt man kan hoppas stoppa i. Det är lite fjuttigt idag!

 

Så 475'an används, men SE'n och SE/30'n är sällan på. Det känns lite vemodigt ibland, speciellt som SE/30 en gång var en av de där ouppnåeliga drömdatorerna som var mer än man behövde! IIci var det ännu mer, och en sådan hittade jag i en container, slaktad. Vemodigt... tills man kommer på bättre tankar och gör nåt vettigt i stället. Att försöka pussla ihop en inkomplett IIci från skrot vore att gå lite för långt.

 

Lite nostalgi kan man ju unna sig, men det är inte speciellt nyttigt i stora doser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har inte startat min Mac SE30 på många år nu, kanske skulle testa om den startar....

Sitter det batteri i de modellerna också....kan inte minnas att jag bytt något sådant...

Får kolla MacTracker.. :rolleyes:

 

Oj det gjorde det visst, 3,6V Lithium, kan undra hur det ser ut nu....hjälp (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

SE/30 är alldeles för bra för att dö av att något fånigt batteri skulle ta slut! Det är generationen kring 475 och 6100 som totaldör med batteriet. Det går nog många på skroten av den anledningen, inte minst när de fortfarande var gångbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Du har alltså en SE/30 som du inte har startat på flera år.

Näst intill en dödssynd.

 

Nåja, vi väntar med spänning på resultatet.

"Med spänning", minsann! Skulle tro det! (Fast är det inte spänning vi väntar? Eller den.) :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

När jag kollar i MacTracker tror jag mer på en SE plus, får kolla i gardroben, det står 2 st där nämnligen... :D

Får be att återkomma ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

ja :blush: :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu vart jag ju tvungen att lyfta fram dem och ta kort på "raringarna"

Får ta och kolla upp dem imorgon om inte vädret är för bra :lol:

 

SE2.jpg

SE1.jpg

Kan undra var batteriet sitter någonstans.

 

Cupertino står det på baksidan, det gör det inte nu för tiden :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle definitivt vacumförpacka maskinerna. Annars dör de oxidationsdöden om de inte redan gjort det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Den ena av dem är i väldigt fint skick. Fick den av min grabb, vet inte var han fick tag i den.

På min vet jag att jag körde Excel 3.0 i början, och uppdatera till 4.0.

MacOS bör nog vara 6 nånting, blir kul att se,

Synd att uppgradera till 7.5.5 som lär gå enl MacTracker. Bättre bibehålla dem i original.

 

Tänk om man kunde fått in dem i sitt nätverk :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Någonstans har jag en bild på min SE/30, men jag hinner inte fixa det nu. Det är en lyxutrustad SE/30 med vridbart stativ (påminner lite om Banana Juniors fötter med lite fantasi), nätverkskort och ljudingång. Ja, den trivs bra på nätverket! Kan användas som webserver.

 

Min gamla SE däremot, min allra första Mac, har inget nätverkskort. Jag har någon som där gräslig SCSI-Ethernet-låda, men den har jag aldrig fått att funka ordentligt, och min Localtalk-Ethernetbrygga dog för flera år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..startade min Quardra 700 för en vecka sedan..... kul ljud... rätt snabb... samt ata bara se det gamla systemet.. wow..

 

Men att jobba i det - nja inte efter dte man har idag inte... aldrig... vända å en block.. tic tac tic tac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Startade upp min gamla SE nu, och den gick igång på andra "kicken" kom en ledsen Mac först, men så startade jag om

och den gick igång så fint, det otroliga är att den visade rätt datum och klockslag,(vintertid) trots att jag inte kört den på 4-5 år.

Inte många av dagens Macar som slår denne SE i uppstarten, kom "blixtsnabbt".

 

MacSE3.jpg

 

Den andra SE:en däremot visade mapp och frågetecken flera gånger, men så kom den glade Macen och rutan Välkommen till Macintosh.

Och jag trodde det var OK tills denna rutan kom

MacSE4.jpg

 

Har försökt på alla sätt med alla disketter jag har, men skivverktyget vill inte riktigt, tror att det är för "nytt" det verkar som det

är system 4 i eller nåt. Hittade en Norton skiva, men den tar bara från System 7..

 

Vore kul att fått "fixat" felet, annars får jag formattera om och installera System 5

 

Kolla namnen

MacSE5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan kolla mina gamla sparade disketter på kontoret.,,,, men jag med började med en SE 30... på ett annat kontor.. så hoppas inte för mycket....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

När jag kör Skivkontroll, ni vet den där lilla ambulansen med rödakorssymbolen på, så får jag följande svar

MacSE6.jpg

 

Kunde varit kul med en gammal Norton :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Mitt skivverktyg klarar nog inte denna :(

 

MacSE7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig stolt och glad att vara ägare till en Macintosh uppgraderad till en Macintosh Plus. Älskar gamla 68k burkar.. I somras var det en fröjd när jag och min far räddade en gammal Mac Plus från undergång med hjälp av reservdelar från en annan gammal Mac Plus. Vi hade 'lekt' med LocalTalk, HyperCard och ett par gamla spel innan den kvällen var slut. :lol:

 

Ett LAN-party med gamla 68k burkar är en gammal dröm som jag har försökt intressera folket här för ett par gånger. LocalTalk-kablar finns fortfarande att finna så ett nätverk är ingen match egentligen. :lol:

 

Finns det någon här som har ägt Apple-dator 'före macintosh'? Vill GÄRNA skryta lite så jag kan stolt säga att jag har ägt både en Apple ||c och en Apple ||e. :D

.. hur jag gjorde mig av med dem är jag mindre stolt över.. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har hela System 7.5.3 på disketter och prövar med dess verktygdisketter, och datorn svar med att den inte kan läsa dem

utan frågar om jag vill formattera dem enkel eller dubbelsidigt.

Mac SE är ju en 68000 och det står på disketterna att de är för Macinitosh-datorer med 68000. 68020, 68030, samt 68040.

Det är SCSI-hårddisk i misstänker jag.

 

Dator läser en del andra disketter jag har, som verkar vara System 4.03 :o

Det borde väl gå att hiita och dra ner Skivverktyg från Apple, via min 4400/200 som har diskettstation.

Frågan är bara "vilken" sorts disketter SE:en kräver. Kanske därför den inte kan läsa 7.5.3 :s installationsdisketter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det kan vara därför som den inte läser mina 7.5.3 skivor...

Hur tusan grejar jag detta :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan undra om man kunde kopplat ihop båda och kört skivkontroll från den "friska" SE...blir nog trögt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har haft liknande tankar som du föreslår :lol:

Vad är SCSI portarna till för på baksidan? Eller vad det nu är för något..

Lekt mad tanken om jag kan ansluta en extern ZIP till den. Ids inte kolla nu när vädret är fint.

Finns ju på Apples Older Software sida att tanka ner Mac OS 6.0 .

 

Nu får jag vänta på att det blir en regnig dag :lol:

Vore kul att få igång den som sagt. En Nortonkur hade nog fixat den....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu förstår jag ju varför det kommer upp en bomb på den datorn jag fått av min grabb.

Har han hämtat den här...

Bomb1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har ingen sån HD just för tillfället, men ska se om jag kan greja en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...