Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gömma Dockan för gott?


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Kan du förklara varför en mapp i Dockan är osmidigt? Om du tycker att Äppelmenyn i Classic var bättre är det väl så nära man kan komma... eller har du dussintals program igång samtidigt, så att Dockan ändå blir opraktisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar
Kan du förklara varför en mapp i Dockan är osmidigt? Om du tycker att Äppelmenyn i Classic var bättre är det väl så nära man kan komma... eller har du dussintals program igång samtidigt, så att Dockan ändå blir opraktisk?

Jag tror inte många känner till att dockan kan fungera som en sorts menyrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä ja fattar inte heller varför man inte gillar dockan, e ju en av de sakerna som gör mac os x så bra, snabb access till program / filer som man jobbar ofta med, enkel översikt på vad man har igång.

 

Skulle tro att cmd+tab även försvinner om man dödar dockan, så utan både cmd+tab och exposé å ingen docka, så blir det ju knöligt att växla mellan program...

 

Okej, dockan kan ligga ivägen i en del program, tex Photoshop eller Cinema 4D men då e det ju bara å dölja den så e problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas ett tangentkommando att snabbt ta fram/dölja dockan med, som det gick att göra med kontrollraden i OS 9. Som det är nu kan man göra det men bara om man för pekaren över dockan, vilket är lite störande (och nog en anledning till varför dom flesta stör sig på den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu har jag en 17" skärm, och drar man ner Dockan minimalt, och inte har för mycket i den,

jag har 20 iconer, så tycker jag inte att den stör mig.

Börjar man titta på den hela tiden så kan det ju bli en "fix idé" att den stör :P

Anden i flaskan var ju kul i början, men sen störde den mig, men det var ju avstängbart och tur var ju det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen HP
Skulle tro att cmd+tab även försvinner om man dödar dockan, så utan både cmd+tab och exposé å ingen docka, så blir det ju knöligt att växla mellan program...

 

Jag och iMatte har ju inte dödat dockan helt, bara lagt den på ett ställe så man slipper se den. Därför fungerar cmd + tab, cmd + < och F9, F10 och F11 bra för att välja program och fönster. TigerLaunch är ett gratis komplement som jag finner betydligt bättre än dockan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som väljer att gömma undan Dockan för att slippa använda den, hur gör ni med en fil som ni vill ska öppnas med ett speciellt program. Själv tycker jag att Dockan med programikonerna synliga, är oumbärlig när jag vill öppna exempelvis en jpg-fil i något annat program än Photoshop, genom att dra filen på en annan programsymbol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen HP

Högerklick och öppna med är en invand rutin sedan min tid med windows. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Ni som väljer att gömma undan Dockan för att slippa använda den, hur gör ni med en fil som ni vill ska öppnas med ett speciellt program. Själv tycker jag att Dockan med programikonerna synliga, är oumbärlig när jag vill öppna exempelvis en jpg-fil i något annat program än Photoshop, genom att dra filen på en annan programsymbol?

Jag har DragThings meny för öppna program (betydligt mer användarvänlig än Dockan), men kan oxå använda ctrl-klick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om man ledsnat på "poffen" när man tar bort en icon i Dock, så finns det ett program som gör en explosion istället :lol:

Här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen HP

He, he, men jag har anledningar nog att ta avstånd från Dockan. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du får väl leta

Här Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas ett tangentkommando att snabbt ta fram/dölja dockan med, som det gick att göra med kontrollraden i OS 9.

:blink:

 

alt cmd d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas ett tangentkommando att snabbt ta fram/dölja dockan med, som det gick att göra med kontrollraden i OS 9.

:blink:

 

alt cmd d

Menar nog permanent.. :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt va ja kör med dockan synlig (oftast) är visa program som körs i fullskärm och har funktioner som då ligger under dockan men då trycker ja ju bara en snabb cmd+alt+d å så e dockan 'osynlig'.

 

Tycker dockan e kanon, man ser på en gång vilka program man har ingång och öppna tex jpeg bilder med annat program än standard då drar ja det till det programmet. Har på tok för många program som hanterar jpg så högerklicka tar för lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat DragThing, fick programmet att total krasha, enda sättet va att slänga inställningsfilen å starta om ifrån början, hände efter ca 2 timmar, sen tycker ja den funkade segt, ful oavsätt vilka inställningar så blev den ful.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag la dockan till vänster i underkanten retar jag mig inte på den längre. Oftast är det höger-nederkanten av ett fönster som man vill åt för att göa det större eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat DragThing, fick programmet att total krasha, enda sättet va att slänga inställningsfilen å starta om ifrån början, hände efter ca 2 timmar, sen tycker ja den funkade segt, ful oavsätt vilka inställningar så blev den ful.

Lät mysko. Vilken version var det?

Troligen nyaste, va inte allt för långe sen ja testade programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Verkligen märkligt att du lyckas krascha DragThing, har säkert haft det i 8 år och aldrig haft strul med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas ett tangentkommando att snabbt ta fram/dölja dockan med, som det gick att göra med kontrollraden i OS 9.

:blink:

 

alt cmd d

Menar nog permanent.. :angel:

Det går att skriva ett jättelätt AppleScript för det... ;)

 

Först dödar skriptet Dockan, sedan flyttar det på Dock.app så den inte kan starta igen. Kör ett till skript för att flytta tillbaka Dock.app och starta den igen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...