Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gömma Dockan för gott?


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Eftersom du bara utgår från din verklighet kan du ju prova att leva i min en stund: Jag vill ha direkttillgång från skrivbordet till ca 180-200 objekt.

...och 180-200 objekt på skrivbordet är lättöverskådligt :P

 

Några mappar kanske funkar ;) ctrl-klick/högerklick på mappar i dockan, så kommer dom upp som en lista, precis över docken.

Men du har väl mappar på skrivbordet? Du kan ju lägga skrivbordet i dockan, så är det lätt att komma åt, även när man har massa andra fönster öppna. Alternativt kan du göra ett litet applescript, som öppnar skrivbordet i ett eget fönster, och lägga på en funktionstangent, så är det snabbt att komma dit. Att stänga ner/gömma alla program är inte så kul jämt, det har du säkert märkt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Sortera det, iMatte. Lägg mappar i Dockan efter kategorier. Det funkar utmärkt. Eller använd Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Jovisst går det att arrangera det på de sätt ni föreslår. Men jag använder DragThing till det Dockan borde göra och det fungerar perfekt. Och eftersom jag nu har en app som gör sakerna bättre och dessutom tillför flera oumbärliga funktioner behöver jag inte dockan längre, den är helt enkelt bara i vägen.

Inte ens med den bästa vilja i världen kan man få dockan lika vass som DragThing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt iMatte att du fått ditt liv framför daotrn att funka med DragThing.

 

De som skapar operativsystemet försöker säkert att göra det så bra som möjligt för de flesta användare. Men tio användare har ofta tio olika önskemål. Jag använder själv system 10.3.3 och har ofta många program öppna samt flera mappar som vill ha utrymme på skivbord och i Dockan. Mitt råd är som andra har sagt innan mig - sortera. Det går ofta om man tar sig lite tid. Jag tycker Dockan är mycket användbar. Har den begränsningar så finns ju alltid DragThing.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Gör man dockan minimal, slänger alla iconer man inte behöver, bara har Finder och papperskorg kvar, så syns den ju knappt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dockan bidrar starkt med känslan som os x förmedlar till mig: Mjukt och fint!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har heller inget emot Dockan, vill jag ha den ur vägen drar jag bara ner den till mini, har 20 iconer i den och det får räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jörgen HP

Jag hatar också Dockan och har letat upp lite alternativ, dessa drastiska alternativ hittade jag:

 

DockBlock och KnockoutDock

 

Men ditt tips lät skonsammare iMatte, hur lyckades du gömma Dockan i toppen under menyn?

 

Jag fick Dockan att hamna i toppen, men fick inte den att försvinna. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är att systemet är beroende av dockan; det är den som hanterar minimering av fönster tex.

Så dödar du dockan kan du inte längre minimera fönster som sagt. du ser heller inte på någon smidigt sett vilka program som är igång (iofs går det ju trycka cmd-opt-esc... men det känns inte så jätte smidigt varje gång man ska kolla program)

Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grandelius

Jag håller helt med om att dockan är en idiotisk pryl. Det är helt sinnessjukt att Apple tog bort möjligheten att lägga in saker i applemenyn. I dockan kan man inte sortera program under olika kategorier, och eftersom man inte får plats med allt bilr det alltid någon kategori som får bli bortprioriterad. Eftersom jag inte vill ha så rörigt på skrivbordet innebär detta att jag måste gå in i Finder om jag till exempel vill använda något verktygsprogram. Jag vet att det går att hacka applemenyn på något sätt, men jag vill inte riskera systemets pålitilighet genom sådana operationer.

Jag fattar liksom inte hur man kan byta ut en hel meny mot en liten ruta som får plats med några alias. Dessutom saknar jag den gamla programväxlingen, då man utan att riskera att öppna något nytt program kunde välja ett annat öppet program i en lista. När jag såg första glimten av Panther, med användarbytet i hörnet trodde jag att de äntligen hade tagit tillbaka funktionen, men så visade det sig ju inte vara...

 

Nåväl, jag överlever väl dockan också :-) , men det är ju synd att man inte ska kunna ha genvägar till program som man inte använder lika ofta, bara för att det inte finns plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Grandelius

Har du kollat upp DragThing? Där kan du sortera upp efter behov.

Själv har jag sju olika flikar att välja mellan

DragThing.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det finns en finess i DragThing.

Man kan skapa en Papperskorg och lägga var man vill på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Det stora problemet är att systemet är beroende av dockan; det är den som hanterar minimering av fönster tex.

Så dödar du dockan kan du inte längre minimera fönster som sagt. du ser heller inte på någon smidigt sett vilka program som är igång (iofs går det ju trycka cmd-opt-esc... men det känns inte så jätte smidigt varje gång man ska kolla program)

Osv.

Det är inget problem för mig eftersom jag använder WindowShadeX, ett systemtillägg som ger kontroll över fönster och fönsterbeteende. Den där "anden-i-flaskan" var ju jättekul att visa grannen de första dagarna, men i praktiken är den ju helt värdelös. Med WindowshadeX kan jag minimera fönstren som i OS9, så att de fälls ihop till en smal list, eller hur jag vill ha det.

Vill man absolut ha en papperskorg kan man få det via DragThing.

Dockan är därmed helt överflödig i all sin stela klumpighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grandelius

Nej, det hade jag inte kollat in, men saken är den att jag inte vill vara beroende av en massa tillägg och annat. Då känns det som att det är stor risk att det händer saker i systemet som man inte har kontroll över.

Det är viktigt att allt funkar som det ska utan en massa trassel. När jag körde Jaguar hade jag något tillägg som gjorde att jag fick små menyer i hörnen. Men efter ett tag började det hända konstiga saker, som att hela menyraden försvann, tills man klickade på skrivbordet. Vet inte om det hade med saken att göra, men det känns som att det är större risk att det händer om man håller på och hackar på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Dessutom saknar jag den gamla programväxlingen, då man utan att riskera att öppna något nytt program kunde välja ett annat öppet program i en lista.

Det där får du på köpet med DragThing. Med valfritt kortkommando...Helt underbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är att systemet är beroende av dockan; det är den som hanterar minimering av fönster tex.

Så dödar du dockan kan du inte längre minimera fönster som sagt. du ser heller inte på någon smidigt sett vilka program som är igång (iofs går det ju trycka cmd-opt-esc... men det känns inte så jätte smidigt varje gång man ska kolla program)

Osv.

Det är inget problem för mig eftersom jag använder WindowShadeX, ett systemtillägg som ger kontroll över fönster och fönsterbeteende. Den där "anden-i-flaskan" var ju jättekul att visa grannen de första dagarna, men i praktiken är den ju helt värdelös. Med WindowshadeX kan jag minimera fönstren som i OS9, så att de fälls ihop till en smal list, eller hur jag vill ha det.

Vill man absolut ha en papperskorg kan man få det via DragThing.

Dockan är därmed helt överflödig i all sin stela klumpighet.

Visst men med WindowshadeX finns det andra potentialla problem istället; ett varav det allvarligaste är att WIndowsshadeX patchar systemet (läs nedan);

men tycker du det fungerar bra; tycker jag du ska fortsätta använda det. det finns ett relativt säkert sätt att tabort dockan; det är att döda den varje gång systemet försöker starta den; tillslut kommer systemet ge upp och du blir kvitt dockan ett tag.

Men som sagt man förlorar ganska mycket funktionalitet när dockan försvinner, Dockan hanterar alla fönster du ser på skärmen (så du förlorar förutom minimering även expose)

 

(Lite kortfattat om varför patching är "dåligt")

Apple har försökt få folk att sluta göra det; för det är en av anledningarna till att OS 9 kunde bli problematiskt; och även fast MacOS X har skyddat minne så hjälper inte det när man patchar; av den anledningen använder unsanity (som förövrigt delvis skrivit) APE (Jag har pratat båda parterna som vart involverade i att skriva APE; angånde det i mitt tycke dumma betendet att APE antar att alla (grafiska) processer ska patchas vilket både är onödigt och resurs krävande i det långa loppet; en patch visst ingen fara, men många har iallafall 3-4 och räknar man ut minnesmängden som behövs för 4 patchar per process och ett snitt på runt 10-12 processer per användare (vissa använder mindre; andra mer, man har dock alltid (i Panther iallafall) runt 5 processer igång varav du endast kan see 2 som standard (vilka är Dockan och Finder); så kommer det snart upp i runt 30mb ram som rent av slösas bort; visst OS X har smart minneshantering det kommer knappast störa mer än att man kanske får 30mb extra på hårddisken, men vad som där emot påverkas är dels page tablen som håller reda på var minne är allokerat och det jag tycker framför allt är viktigast är att det tar extra tid att spruta in ett par extra patchar som egentligen aldrig kommer användas; samt den stora nackdelen oavsett vad Unsanity säger; APE är en säkerhetsrisk, bli inte förvånade om framtida spyware kommer dra nytta av APE; givetvis är det frivilligt att installera APE (eller annat patching API)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga en sak till ovanstånde inlägg förresten;

 

"det finns ett relativt säkert sätt att tabort dockan; det är att döda den varje gång systemet försöker starta den; tillslut kommer systemet ge upp och du blir kvitt dockan ett tag."

 

Detta gäller endast om APE ligger på systemet; det beror på att APE har en krashhantering som kommer göra att den inte installerar om patchar för en process som dör oväntat; detta gör dock att systemet blir konfunderat och "tappar tråden", jag gjorde lite tester iregel räcker det att skriva "killall Dock" ca 5 gånger med ungefär en halv sekunds mellan rum innan dockan försvinner (tills jag startar den igen) på min G5.

I annat fall stör man sig massor på dockan; gör bara följande

 

gå in i terminalen

 

skriv "sudo -s" <enter>

sedan ditt lösenord

sedan skriver man "cp -R /System/Library/CoreServices/Dock.app /Applications" <enter>

sedan skriver man "cd ~" <enter>

sedan skriver man "pico temp.c"

när pico startat skriver man "extern void sleep(int); int main(){ while(1){sleep(1);} return 0;} " och trycker <control-o> <enter> <control-x>

sedan skriver man "cc temp.c -o Dock"

sedan skriver man "cp ./Dock /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/MacOS/Dock" <enter>

och tillsist skriver man "killall Dock"

 

nu ska inte dockan störa dig mer; om du mot all förmodan vill ha tillbaka den, kan du starta den i /Applications genom att dubbelklicka på programmet "Dock" där

vill du ha tillbaka den permanent skriver du bara

"sudo -s" <enter> ditt login lösenord

"cp /Applications/Dock.app/Contents/MacOS/Dock /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/MacOS/Dock"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Så där ja, tack. Äntligen lite matnyttigt. Men du menar att man tappar Expose med Dockan ? Det var ju lite illa...kanske får nöja mig med att ha Dockan gömd under menyn, som jag har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja, tack. Äntligen lite matnyttigt. Men du menar att man tappar Expose med Dockan ? Det var ju lite illa...kanske får nöja mig med att ha Dockan gömd under menyn, som jag har nu.

Ja dockan är ansvarig för fönsterfinesser; det är den enda processen som har rättigheter att manipulera fönster (som den inte äger alltså.); Expose är delvis implementerat i dockan, nackdelen är att man förlorar all expose funktionalitet (även fast hela "expose" inte ligger i dockan) när dockan försvinner.

Jag har inte kollat närmare på hur man kan lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte era problem, om jag ska vara ärlig...

 

Saknar du gamla Äppelmenyn? Lägg hela /Applications (eller vad sjutton som helst) i Dockan. Högerklicka och upp hoppar en kontextmeny med hela mappen. Om du vill kan du ju skapa en mapp med en massa alias, precis som gamla Äppelmenyn, och lägga där.

 

Vill växla mellan bara öppna program? Om det inte räcker med att Dockan informerar dig om öppna program kan du ju alltid använda Exposé för dom program som har öppna fönster, annars funkar väl Cmd Tab...

 

Många som klagar på Dockan verkar ha missat funktionerna som kompleterar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen HP
Jag förstår inte era problem, om jag ska vara ärlig...

 

[...]

 

Många som klagar på Dockan verkar ha missat funktionerna som kompleterar den.

 

Problemet är att den är i vägen. Det är ett otyg som apple har lagt dit och de tar förgivet att alla gillar lösningen. Det är bra med funktionalitet, men den ska bannemej gå att stänga av. Det är inte Apple som bestämmer hur mitt skrivbord ska se ut, det är jag som använder datorn.

 

Så enkelt är det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så släng Dock.app, då?

 

Men motivera först varför den är ett otyg, varför den är vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen HP
Så släng Dock.app, då?

 

Men motivera först varför den är ett otyg, varför den är vägen.

 

I vägen är den för att den tar upp plats på en redan liten skärm. Ett otyg är den för att den hoppar upp när man minst vill, dessutom går den inte stänga av, utan Apple förutsätter att alla gillar eländet.

 

Men jag är glad nu. Dockan är "borta" eller i vaje fall dold under menyn, och jag hittar mina program lätt ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Lägg hela /Applications (eller vad sjutton som helst) i Dockan.

Jo visst. Man kan ju gå några extra steg och ta fram kulramen oxå. Men nu vill jag ha optimal smidighet och finess när jag jobbar med datorn. Dockan är osmidig och klumpig när man som jag jobbar med massor av apps och i många olika projekt samtidigt, som man vill ha snabb access till. Därför föredrar jag DragThing. Det enda jag ville när jag startade tråden var att få veta hur jag skulle bli av med Dockan.

 

Jämför Textredigeraren och Word. Passar olika användare olika beroende på vad de gör. Vissa skulle få ett elände om de tvingades jobba enbart i Textredigeraren, andra skulle tycka att Word var onödigt klumpigt för deras uppgifter. Det beror helt på vad man gör och hur man jobbar. Men om du enbart behöver Word för dina ändamål är det ingen som tvingar dig att ha Textredigeraren i ansiktet hela tiden, va? Av samma skäl vill jag inte ha Dockan i ansiktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...