Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gömma Dockan för gott?


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Gäst iMatte

Jag hatar Dockan i OS X. Jag har gjort det från allra första början.

Jag har ställt in den på minsta storlek, "Göm & visa automatiskt" och stängt av zoomeffekterna, allt i syfte att behöva se så lite som möjligt av denna styggelse i ett annars underbart OS.

Nu har jag fått nog av att den hoppar fram i tid och otid som gubben i lådan när jag passerar den. Kan någon hjälpa mig med ett terminalkommando eller annat hack som för gott gömmer detta otyg ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Själv tycker jag att den är både läcker och praktisk. Men tack och lov för att det finns olika smak!

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan detta vara det du söker

Nej den flyttade bara dockan :blush:

 

Här

finns mycket annat om Dockan, orkar inte kolla alla (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte jag kan hålla med dig.

 

Jag VET ju vad jag har för program. Och när jag vill öppna ett nytt av dem så räckte det med att göra ett par alias under äpplet och starta dem den vägen.

 

Idag har man ju redan från start mycket öppet - eller får det snabbt - så varför skall jag ständigt påminnas om vad jag har i en kant?.

 

Nej ett totalt döljande är för mig det bästa och så har jag det inställt... kryssa i rutan: Göm och visa automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Onyx har visst lite inställningar för Dock, liksom Tinker Tool, men om den försvinner helt vågar jag inte lova

Kan man inte "rensa" bort den för gott...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva Göm o visa - så skall du se hur smart det är. Den syns inte alls om du inte för pekar til den kant där du bestämt att den skall vara. Först då sticker den fram. Blir samma sak som att lägga alias under Äpplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du döper om den till något annat än Dock.app så lär den inte starta.

 

Du hittar den här

/System/Library/CoreServices/Dock.app

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller använder DockBlock.

Du kan även gå in i .plist filen för dockan för att gömma den totalt och få fram den utan att fördärva expose´.

Läs här. Mitten av dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet dödar vi dockan med ett litet applescript som vi kallas kill-a-dock borde gå o googla fram eller så mailar du mig så fixar jag det, vi ska dock övergå till Quark 6an snart så då får dockan vara kvar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Själv använder jag enbart dockan för papperskorgen. Allt annat har jag på andra, bättre sätt (som inte är så i vägen). Dock-dödare, ja tack!

 

Dockan känns som ett kul tillägg för de som gillar det, men feltänkt som standardgrej. Lite som Suns klumpiga docka som också bara stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man från Windows som jag, så är docken det närmaste man kan komma aktivitetsfältet.

 

Mm, me like the dock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dockan krymper till mikroskopiska dimensioner om du envisas med att ha mycket information i den.

Varför inte använda program som Ittec ock konfigurera upp det enligt dina egna regler.

Garanterat aldrig ivägen för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Det jag ogillar är hur den förändrar sig hela tiden, ger mig en salig blanding av startade program och pekare till favoritprogram, och undanlagda fönster. En sabla röra. I och med att program man startar kläms in bland favoriterna så ligger saker inte still utan man måste leta. Fel, fel.

 

Lyckligtvis finns det bra fixar som man kan göra det bättre med. Smaken är olika, och då är det bra när man kan välja. Tyvärr är det flera saker som jag inte kan välja som jag vill välja, som dessa eländiga fildialoger som i OSX är lika dåliga som i MSWindows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Ingemar. Hoppas att Apple tar tag i Dockan och fixar till den ordentligt i Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Är man från Windows som jag, så är docken det närmaste man kan komma aktivitetsfältet.

Jag ville gömma Dockan, inte hitta fler skäl att hata den...

:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den e ju guld värd dockan. Skillnaden mellan windows eller linux aktivitetsfält är ju att på mac så ser man verkligen om programmet startade eller inte.

 

Dockan kan ja iaf. inte klara mig utan, klart mycket smidigare än gamla aktivitetsmenyn i äldra Mac OS. Nu ser man ju oxå vad som är igång å inte dolt i nån meny.

 

Är gammal icke mac användare. (Haft mest Amiga förrut men de senaste 6-7 åren hade ja PC..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar dockan, det är nog en av anledningarna att jag köpte Jaguar, och inte stannade i os9. Möjligheten att snabbt komma åt mina favoritprogram, utan att börja leta i nån mapp, som ligger nånstans, eller i nån meny, gör att jag tycker att det är lätt att jobba med datorn.

 

Om du inte vill ha dockan, tycker jag att maccis förslag känns bäst, släng dock.app, bara det funkar ;)

Annars, vad händer om du drar bort allt från dockan? då kanske den "försvinner"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Om du inte vill ha dockan, tycker jag att maccis förslag känns bäst, släng dock.app, bara det funkar ;)

Annars, vad händer om du drar bort allt från dockan? då kanske den "försvinner"?

Faktum är att det inte finns nån dock.app på min dator. Jag har sökt både synliga och osynliga filer, men icke sa nicke...

Men det hela gick bra ändå. Placringen av dockan kan ha värdet "top" även om det inte finns som alternativ i Systeminställningar. Man kan helt enklet gå in i pref-filen och skriva "top" på placering. Om dockan sedan är liten, ingen förstoring vald samt göm automatiskt är på, försvinner dockan under menyn.

Passar mig perfekt.

Att dra bort allt från dockan hjälper inte, dels eftersom program som används alltid visas där, dels går inte papperskorgen att gömma.

Nästa steg i att anpassa Panther blir att för alltid gömma det eländiga verktygsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt för vissa. Jag förstår att det finns olika smak och tycke om funktioner i OS X men ibland tycker jag att folk gör det lite för krångligt.

 

Om man vill bli av med Dockan, göm den, det finns en funktion för det. Hur kan den vara i vägen då?

 

Hur kan den vara föränderlig och rörig när allt ligger där man lagt det från början. Program till vänster och fönster, mappar, filer osv till höger, bredvid Papperskorgen. Inte så svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock.app ligger i /System/Library/CoreServices/ e inte ens dold.. men ja skulle tippa på att du måste ta bort den som root. (går till å med å gå till Dock.app via finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Om man vill bli av med Dockan, göm den, det finns en funktion för det. Hur kan den vara i vägen då?

Jag vet inte vad du har för systemversion i din burk, men i Jaguar och Panther finns bara alternativet "Göm och visa automatiskt". Det innebär att dockan inte bara göms, utan hoppar upp och så så fort man drar pekaren över den.

Mina argument mot dockan är inte själva principen. Nej, argumentet är att Apple har gjort en urusel lösning av principen.

Eftersom du bara utgår från din verklighet kan du ju prova att leva i min en stund: Jag vill ha direkttillgång från skrivbordet till ca 180-200 objekt. Dra så många objekt till dockan. Försök sen att organisera dem så att de blir lätta att hitta snabbt; en avdelning för php-projekt, en avdelning för omodifierade tiffbilder, en för databasprogram etc, etc. Jag vill ha ca 12-15 kategorier.

Prova sen att öppna 8-12 program. Arbeta sedan en stund i några program som tar mycket utrymme på skärmen, Dreamweaver eller Cubase SX.

Återkom nu och tala om vad du tycker om Dockan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...