Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minnen


chinadrumsticks

Rekommendera Poster

chinadrumsticks

Är det någon som vet om det är ok att blanda pc100-minnen med pc133? I min PM G4 AGP 400 Mhz har jag följande konfiguration:

 

256 MB pc100

256 MB pc100

256 MB pc100

128 MB pc100

 

Där på hyllan har jag en pc133 128 MB modul liggandes. Blir det snabbare minne eller "bättre" om jag slänger in 133:an? Och har det någon betydelse om man har moduler från olika tillverkare?

 

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det gör inget om du blandar dem, blir inte snabbare med 133MHz

Men du får väl inte plats med mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika tillverkare brukar inte göra så mycket men vissa modeller kräver parvis lika...

 

Leta reda på din manual o läs på.

 

Har du den inte kvar så sök den på Apples hemsida. www.apple.se/support/manuals - osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till din modell kan du blanda friskt, förutsatt att det får plats fler vilket det i detta fall inte gör, finns ju bara 4platser. Däremot blir det inte snabbare, för att "inget är starkare än svagaste länken" som det heter, dvs 133minnet slöar ner sig till 100.

Själv har jag alla storlekar från 512 till 64 med varierande hasatighet...

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kör ett kärt, grått G3-minitorn (G3/333AV) och det ska ju ha samma minnen. Har fått både varningar och råd att använda pc133-minnen. Samma minneskrav fanns till Blådåren och Sågtands-G4:an. Då pc133 är billigare skulle jag gärna vilja sätta ett dylikt på den tomma minnesplatsen. PASSAR DET? FUNKAR DET?

(Är också spekulant på 256 Mb pc100).

 

Då jag kanske vill hotta upp mitt G3-torn (G4/1000) skulle 512 Mb-minnen sitta fint, men det funkade inte i mitt förra torn (G3/266AV). Någon med erfa av sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har också kompott i min Sågtand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gamla Beige G3 klarar bara 256 megabyte per minnesmodul till max 768 megabyte. De ska använda PC66-minnen där PC100-minnen fungerar. Även PC133 ska fungera (har en 256:a PC133 i min G3) men beroende på hur de är konfigurerade kan det bli så att bara hälften av minnet syns och eventuellt andra problem uppstår.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en G4 800 MHz, QuickSilver(?) enl "Om den här datorn" har jag två stycken:

Storlek: 256 MB

Typ: SDRAM

Hastighet: PC100-322S

 

Macoteket påstår att jag ska ha PC133... datorn fungerar perfekt .. men bör jag byta?

Om jag köper flera minneskapslar, ska dessa vara 133 eller 100 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa PC100 e 'dumt', dyrare än PC133.

 

Och som nån redan har sagt. Spelar ingen roll hur många PC133 minnen man sätter i en dator, räcker att en av dem är PC100 så kör alla i 100MHz.

 

Om man ska uppgrader, om man har PC100 men datorn klarar av PC133?

 

Skulle tro att just din burk så borde den ena 256MB vara PC133 om inte du eller förra ägaren har byt ut bägge minnena till PC100. Skulle det va att det sitter en 100 och en 133:a så skulle ja slänga ut den slöa PC100 modulen och köpa ett PC133 på 512MB.

 

Ram till en dator e som godis till ett barn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...