Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Basic fyller 40 år


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Åren går fort, jag minns hur jag tafatt började skriva 20 goto10...på 80-talet.. :lol:

Mer om upphovsmännen i en artikel i Ny Teknik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Jag minns att jag aldrig riktigt fattade poängen med dator och basic. Jag gick en kurs i anknytning till en annan utbildning i början av 80-talet - enmassa knappande bara för att få till ett program som räknade ut momsen på en vara. Jag och andra på kursen tyckte att momsen kunde man ju räkna ut i huvudet, så var kom datorn in i bilden?

Man anade ju inte vad som komma skulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att jag aldrig riktigt fattade poängen med dator och basic. Jag gick en kurs i anknytning till en annan utbildning i början av 80-talet - enmassa knappande bara för att få till ett program som räknade ut momsen på en vara. Jag och andra på kursen tyckte att momsen kunde man ju räkna ut i huvudet, så var kom datorn in i bilden?

Man anade ju inte vad som komma skulle.

Var ni totalt retarderade på den kursen. ;)

VisiCalc fanns redan ute vid den tidpunkten.

Jag satt minst oavbrutet i ett dygn och lade upp olika parametrar och beräkningsunderlag första gången jag lade vantarna på VisiCalc. Hästjobbet med kalkyler som förut tog fyra timmar att räkna ut med en avancerad miniräknare tog nu fyra min.

Allt detta på en gammal Apple II e.

 

 

Det fanns en version av ZBasic till Mac som var 20 till 100 ggr snabbare än dåvarande versioner av Basic som fanns till IBM.

Vi satt i dagar och knackade fram olika golfklubbor. Slog i formelsamlingar för att beräkna kastbanor samt tänkte ut hur en mittlinje på en väg förändrades vid olika hastighet och ögonhöjd. Fördelen var att det var lätt att sätta sig in BASIC och man var igång lika fort som man slog i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att jag aldrig riktigt fattade poängen med dator och basic. Jag gick en kurs i anknytning till en annan utbildning i början av 80-talet - enmassa knappande bara för att få till ett program som räknade ut momsen på en vara. Jag och andra på kursen tyckte att momsen kunde man ju räkna ut i huvudet, så var kom datorn in i bilden?

Man anade ju inte vad som komma skulle.

Var ni totalt retarderade på den kursen. ;)

VisiCalc fanns redan ute vid den tidpunkten.

Jag satt minst oavbrutet i ett dygn och lade upp olika parametrar och beräkningsunderlag första gången jag lade vantarna på VisiCalc. Hästjobbet med kalkyler som förut tog fyra timmar att räkna ut med en avancerad miniräknare tog nu fyra min.

Allt detta på en gammal Apple II e.

 

 

Det fanns en version av ZBasic till Mac som var 20 till 100 ggr snabbare än dåvarande versioner av Basic som fanns till IBM.

Vi satt i dagar och knackade fram olika golfklubbor. Slog i formelsamlingar för att beräkna kastbanor samt tänkte ut hur en mittlinje på en väg förändrades vid olika hastighet och ögonhöjd. Fördelen var att det var lätt att sätta sig in BASIC och man var igång lika fort som man slog i manualen.

När jag först tittade på Zbasic hade förrutom en svår instabilitet en JÄTTELIK svaghet, den var EXTREMT långsam på flyttalsberäkningar. Det var dock rätt kompetent jämfört men MicroSofts QuickBasic. Zbasic blev senare FutureBasic som fortfarande finns kvar (tror jag).

 

Idag dominerar dock RealBasic stort på Macsidan med en installerad bas på över 50.000 användare. Lite buggigt kanske men man kan faktiskt göra det mesta och man kommer ofta från A till B mycket fort. Programmerarna i "finrummet- C++" fnyser förstås som vanligt men egentligen är det ganska tramsigt om saker och ting bara funkar och om det dessutom går fort och smidigt att komma till skott. Finns också för Windows. En annan fördel är att man kan korskompilera för Windows på Macen, vilket funkar förvånandsvärt bra även om det nästan alltid fordrar lite handpåläggning. Nyaste versionen (5.5) kan även kompliera för Linux, vilket jag dock inte provat.

 

/Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns en gammal extension för BASIC-tolken i min gamla C-64:a. Den lade bl a till instruktionen CGOTO som följdes av ett aritmetiskt uttyck som räknade ut ett radnummer som programmet sedan hoppade till. Gav upphov till en hel del intressanta beteenden hos programmen (milt sagt)...

 

Tror att jag försökte använda instruktionen i två olika program för att slippa rada upp IF-satser efter varandra, men det var hopplöst.

 

Min första kontakt med datorer och BASIC var sommaren -78 (12 år gammal) då min gode fader fick låna ett förhandsex av ABC80 (tror att den släpptes på hösten). Jag satt klistrad stora delar av sommarlovet till kompisarnas stora förundran och förtret. Minns fortfarande schackspelet som följde med som inte kollade om man följde reglerna för hur pjäserna skulle flyttas när man gjorde sina drag. Första draget: vit bonde E2 slår svart kung på E8 - matt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...