Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft tar bort Internet Explorer


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Du lägger in alldeles för mycket subjektiva värderingar i din argumentation. Jag kan absolut hålla med dig om att "det som Apple gör är fel", utifrån vad jag själv tycker vore optimalt (t.ex. total valfrihet, även om jag tror att det i sig kan medföra problem), men objektivt sett gör inte Apple fel. Det är skillnad på subjektivt och objektivt!

 

Jag lägger in mycket subjektiva värderinga, det håller jag med om- det är enda anledningen jag skriver- för att säga vad jag tycker och tänker.

Iövrigt verkar vi vara överens på denna punkt, Och du har helt rätt att jag för mitt resonemang utifrån min synpunkt och mina värderingar- inte lagens eller marknadsrätten; föruppenbarligen håller jag inte med dessa trots att jag förstår hur dom resonerar.

 

Apple och MS är jämförbara avseende marknaden för "operativsystem till persondatorer". Här har MS dominerande ställning - Apple har det inte. Att Apples system endast kan installeras på vissa datorer, och vice versa är helt oväsentligt.

Jag tycker inte alls det är oväsentligt eftersom potentiell installationsbas borde absolut vara det intressanta ijämförelse, kan inte det ena systemet bli installerat på samtliga enheter så är det ingen potentiell installationsbas.

 

 

---

 

Men främst så tycker jag det är fördjäkla sjukt och orättvist att olika regler kan gälla olika aktörer utifrån deras exponering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

För min del har det ingen roll hur stor marknadsandel ett företag har som gör så som både M$ och Apple gör. Det är mer en princip att man inte ska låsa in folk till ett enskilt program/webbläsare. Båda företagen gör lika fel enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar kännas att det är ett stort problem att "medel-svensson" inte vet bättre. För mig personligen så spelar det ingen roll vilken webbläsare som följer med så länge jag kan installera och använda vilken jag vill och kanske t.o.m avinstallera den ursprungliga om jag vill.

 

Men de flesta nöjer sig med den de har och ser ingen anledning till att byta osv. Så jag kan absolut förstå företagen som försöker få en fot in... frustration!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del har det ingen roll hur stor marknadsandel ett företag har som gör så som både M$ och Apple gör. Det är mer en princip att man inte ska låsa in folk till ett enskilt program/webbläsare. Båda företagen gör lika fel enligt mig.

Hur tusan låser Apple in kunder som använder Safari som ju kör ren de jure webb standarder??? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tusan låser Apple in kunder som använder Safari som ju kör ren de jure webb standarder??? :fundersam:
Att du inte förstår det har jag insikt om, som den mac-taliban du är. Sålänge du inte kan avinstallera hela safari så är det fel i mina ögon. Lika fel är det med IE i windows.

 

Det börjar kännas att det är ett stort problem att "medel-svensson" inte vet bättre. För mig personligen så spelar det ingen roll vilken webbläsare som följer med så länge jag kan installera och använda vilken jag vill och kanske t.o.m avinstallera den ursprungliga om jag vill.

 

Men de flesta nöjer sig med den de har och ser ingen anledning till att byta osv. Så jag kan absolut förstå företagen som försöker få en fot in... frustration!!

Det är just att man inte kan avinstallera som är själva grejen och att den skickas med utan önskan från kunden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just att man inte kan avinstallera som är själva grejen och att den skickas med utan önskan från kunden.

 

1. Varför måste du avinstallera Safari? Det är väl bara att sluta använda det?

2. För mig funkar det bra att dra Safari till papperskorgen och tömma.

3. Om Mac OS X levererades utan webbläsare, hur får man då tag på en webbläsare ö.h.t? CD? Diskett? Något annat modernt?

 

Förstår inte hur Apples val att distribuera Safari inbyggt med Mac OS X kan ses som "en låsning". Välj en annan browser om du är missnöjd, men jag kan lova dig att 99 % av användarna är nöjda med att systemet levereras med en webbläsare, samt det faktum att man inte behöver använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varför måste du avinstallera Safari? Det är väl bara att sluta använda det?

2. För mig funkar det bra att dra Safari till papperskorgen och tömma.

3. Om Mac OS X levererades utan webbläsare, hur får man då tag på en webbläsare ö.h.t? CD? Diskett? Något annat modernt?

 

Förstår inte hur Apples val att distribuera Safari inbyggt med Mac OS X kan ses som "en låsning". Välj en annan browser om du är missnöjd, men jag kan lova dig att 99 % av användarna är nöjda med att systemet levereras med en webbläsare, samt det faktum att man inte behöver använda den.

Safari går inte att välja bort vid installation av Mac OS X. Det är det första som är FEL!

 

1. För att jag inte vill ha det på datorn! Använder FF och är fullt nöjd med det.

2. Då får du inte bort allt, för skulle du ta bort allt skulle man även behöva plocka bort finder. Precis som att plockar bort hela IE betyder att även plocka bort Explorer (utforskaren).

3. En länk där man kan ladda ner safarai om man så vill, då är det en aktiv handling du gör, ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. En länk där man kan ladda ner safarai om man så vill, då är det en aktiv handling du gör, ett val.

Kan man gå ut på nätet om man inte har någon webläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man gå ut på nätet om man inte har någon webläsare?

 

Ja, vi är ett par stycken här som har antytt att det kan bli problematiskt... :)

 

Den som är riktigt pro valfrihet torde väl försöka tanka hem valfri webbläsare genom terminalen (lycka till!). Eller det kanske också är att "låsa folk"? Behöva använda Apples gränssnitt för terminalen! Fy fan vad dåligt! Datorn borde levereras utan all programvara, ja t.o.m. firmware, för jag vill kunna välja allt själv! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man gå ut på nätet om man inte har någon webläsare?

 

Det är inga större svårigheter att ladda ner en fil från terminalen, så det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi är ett par stycken här som har antytt att det kan bli problematiskt... :)

 

Den som är riktigt pro valfrihet torde väl försöka tanka hem valfri webbläsare genom terminalen (lycka till!). Eller det kanske också är att "låsa folk"? Behöva använda Apples gränssnitt för terminalen! Fy fan vad dåligt! Datorn borde levereras utan all programvara, ja t.o.m. firmware, för jag vill kunna välja allt själv! :rolleyes:

 

situationen är väl värre för windows användare, som utan internet explorer kommer ha det betydligt svårare att få tag i en alternativ webläsare- dom blir tvungna att installera explorer iallafall- så vad är poängen med det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga större svårigheter att ladda ner en fil från terminalen, så det går bra.

 

Jag hoppas verkligen att du driver med oss, för annars är det verkligen sensationellt att du tror att majoriteten ska gå in i Terminalen och börja skriva för att dra ner en webbläsare... Jag är i alla fall någorlunda datorkunnig, och inte ens jag behärskar Terminalen!

 

Nej jag hoppas Apple fortsätter skicka med sin underbara webbläsare! :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att du driver med oss, för annars är det verkligen sensationellt att du tror att majoriteten ska gå in i Terminalen och börja skriva för att dra ner en webbläsare... Jag är i alla fall någorlunda datorkunnig, och inte ens jag behärskar Terminalen!

 

Nej jag hoppas Apple fortsätter skicka med sin underbara webbläsare! :kartjej:

Jag har inte sagt något om att någon majoritet ska gå in i terminalen, jag skrev att det är ingen "kyckling eller ägget" situation att få tag i en browser på macos x.

 

På windows är det däremot det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte förstår det har jag insikt om, som den mac-taliban du är. Sålänge du inte kan avinstallera hela safari så är det fel i mina ögon. Lika fel är det med IE i windows.

 

Det är just att man inte kan avinstallera som är själva grejen och att den skickas med utan önskan från kunden.

Problemet med IE är att den kör med MS-HTML och MS-Javascript (osv.) som "uppmuntrar" folk att stanna kvar med Windows. IE är alltså ett av deras underhåll av monopolet. DET tillsammans med att så många har använt skiten har varit till mycket skada för den öppenhet som internet ska förse med och motiverar helt klart att särbehandla MS. Enda felet är att amerikanska och europeiska myndigheter har väntat på tok för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med IE är att den kör med MS-HTML och MS-Javascript (osv.) som "uppmuntrar" folk att stanna kvar med Windows. IE är alltså ett av deras underhåll av monopolet. DET tillsammans med att så många har använt skiten har varit till mycket skada för den öppenhet som internet ska förse med och motiverar helt klart att särbehandla MS. Enda felet är att amerikanska och europeiska myndigheter har väntat på tok för länge.

 

Huvudet på spiken! Det är här problemet ligger! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...