Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft tar bort Internet Explorer


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Man kommer att kunna avinstallera IE i Windows 7, det har varit känt ganska länge.

Jag applåderar av lycka :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar
Men hur är apple bättre på detta område?

 

Quicktime, Safari, mängder med apple specifika format osv. varför blundar vi för detta?

Poängen var att riktiga, öppna standarder är vad som gynnar den fria marknaden, där monopolister föredrar att låsa kunder till sig via dataformat och protokoll som monopolisten själv kontrollerar. Microsoft är unikt i detta i datorsammanhang. Du tycks inte förstå hur mycket MS har varit till skada.

 

Så, var fins Apples konkurrenshämmande val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har väl den mest dominata ställningen man kan ha på sin marknad, näst intill alla macar som säljs kör MacOS X.

Det är egentligen helt felaktigt att inkludera Apple i kategorin "person dator"; du har ingen möjlighet att enligt Apples avtal använda MacOS X på något annat än just en mac.

Men Apple, till skillnad från monopolisten i Redmond, låser inte kunder till sig genom ägda format, dvs. Apple hämmar inte fri konkurrens.

 

De flesta PC (Mac inklusive) som säljs kommer med Windows.

Kom igen med dina argument när förhållandet är det omvända. Tänk lite till m.a.o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Apple, till skillnad från monopolisten i Redmond, låser inte kunder till sig genom ägda format, dvs. Apple hämmar inte fri konkurrens.

 

Quicktime (.mov, .m4a, .m4p osv) är INTE öppna format.

 

Logic Audio, Pages, fan allt i iLife använder egna stängda format.

 

så jag vill gärna veta vilka öppna format apple använder?

 

De flesta PC (Mac inklusive) som säljs kommer med Windows.

Kom igen med dina argument när förhållandet är det omvända. Tänk lite till m.a.o.

 

Uh vilka macar kommer med windows?

Dom flesta datorer som säljs kommer med windows ja, men detta är oftast valfritt- du kan köpa en dator utan OS på dom flesta ställen idag. Det var annorlunda 10 år sedan ja, men idag är det relativt lätt att få tag i en dator med linux eller utan operativ system.

 

Och jag ber dig; tänk lite innan du skriver också- du är otäckt apple fanatiskt, jag tycker personligen Apple har lyckats bra med ett helhetskoncept datorer, ett hyffsat OS osv- men jag inser klart att dom inte är ett dugg bättre än microsoft vad det gäller att låsa in.

 

Ta tex iphone då som exempel, den dominerar väl snart mobilmarknaden- ändå har apple låst hårdvaran hårdare än någon annan mobiloperatör. Du kan inte ens skriva egna program för den utan att antingen bryta apples EULA, eller betala yttligare drygt en tusenlapp för en licens som inte ens låter dig distributera dina program som du själv vill.

 

Det finns ingen annan smartphone leverantör som gör detta- medans vissa kan absolut ta betalt för utvecklingsverktygen (fast vad jag vet är det ingen som _idag_ gör det) så har det alltid varit möjligt att testa och skriva egna program sålänge du löser SDK problemet själv isåfall. om inte annat kan du använda java på dom flesta mobiler- något som inte ens stöds på iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicktime (.mov, .m4a, .m4p osv) är INTE öppna format.

 

Logic Audio, Pages, fan allt i iLife använder egna stängda format.

 

så jag vill gärna veta vilka öppna format apple använder?

Quicktime och Mpeg4 är visst ISO certifierade.

Allt i iLife kan sparas i standard format.

 

Men vi lämnar den röda tråden, webbläsare och kommunikation via internet.

IE är en urusel webbläsare ur många synvinklar men den värsta delen är hur den via Frontpage och usel support för riktiga standarder tillsammans med egna taggar förstört öppenheten i internet. Safari inte bara följer de jure standarder fullt ut, den är till och med BÄST på det. Se exempelvis Acid 2 och 3 testerna.

 

Men kanske verkligheten blott är en illusion och undertecknad en rabiat fanatiker.... :rolleyes:

 

Ta tex iphone då som exempel, den dominerar väl snart mobilmarknaden- ändå har apple låst hårdvaran hårdare än någon annan mobiloperatör. Du kan inte ens skriva egna program för den utan att antingen bryta apples EULA, eller betala yttligare drygt en tusenlapp för en licens som inte ens låter dig distributera dina program som du själv vill.

Varken hårdvara eller mjukvara har så stor betydelse för oss konsumenter.

Vad som spelar roll är vår frihet på nätet och möjlighet att ta del av samma information som alla andra, oavsett vilken hård- eller mjukvara vi valt att använda, varför öppna standarder som HTML och protokoll som HTTP är så viktiga.

 

Microsoft har en lång historia med hur de försökt förstöra ny teknik som de uppfattat som hot mot deras monopol som t.ex. Netscape och Suns Java. Bara att gräva bland USDOJs dokument, rättegångarna har varit många och långa.

 

Både Java och Flash är för långsamma och energikrävande, där riktiga standarder i form av HTML5 och CSS3 kommer att fylla behoven mycket mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går inte att köpa en netbook utan windows

det går inte att köpa en dell hp compaq mfl utan windows

det enda datorn som inte har windows är den du bygger själv och det kan inte alla göra

 

Det går absolut köpa netbooks utan windows, jag har köpt två st med linux.

 

Compaq och HP är samma bolag; men generellt ja Dell också - dom går idag inte få utan windows vad jag känner till idags läget. Dell har tidigare sålt datorer utan Windows.

 

Däremot finns det mängder med "icke märkes" PCs som säljs utan windows, det finns heller inget som tvingar dig köra Windows bara för det kommer med datorn.

 

Och hur gör detta Apple bättre oavsett vilket- Du kan inte köpa en enda Mac utan MacOS X!; Och apple tillåter inte MacOS X på någon annan dator än just Macintosh- Därför har Apple 100% dominans på sin marknad.

 

Det är kul att Apple anhängare ena sekunden vill göra Macarna likvärdiga PCs, medans andra sekunden är PCs något lägre stående och kan ej jämföras med en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicktime och Mpeg4 är visst ISO certifierade.

 

Och MS Office använder ISO formatet OOXML som Microsoft utvecklat, vad är din poäng?

http://en.wikipedia.org/wiki/OOXML

 

Allt i iLife kan sparas i standard format.

Och vad har det med saken att göra? Dom flesta program kan exportera i något standard format!

 

Men vi lämnar den röda tråden, webbläsare och kommunikation via internet.

IE är en urusel webbläsare ur många synvinklar men den värsta delen är hur den via Frontpage och usel support för riktiga standarder tillsammans med egna taggar förstört öppenheten i internet. Safari inte bara följer de jure standarder fullt ut, den är till och med BÄST på det. Se exempelvis Acid 2 och 3 testerna.

Safari har inte ett skit med saken att göra, det är WebKit som följer standarden- WebKit är ett resultat av att apple tagit KHTML kodbasen från KDE och vidare utvecklat, men ja Apple har generellt gjort ett bra jobb med WebKit

 

Men kanske verkligheten blott är en illusion och undertecknad en rabiat fanatiker.... :rolleyes:

 

Varken hårdvara eller mjukvara har så stor betydelse för oss konsumenter.

Vad som spelar roll är vår frihet på nätet och möjlighet att ta del av samma information som alla andra, oavsett vilken hård- eller mjukvara vi valt att använda, varför öppna standarder som HTML och protokoll som HTTP är så viktiga.

 

Microsoft har en lång historia med hur de försökt förstöra ny teknik som de uppfattat som hot mot deras monopol som t.ex. Netscape och Suns Java. Bara att gräva bland USDOJs dokument, rättegångarna har varit många och långa.

Netscape förstörde rätt bra för sig själva. Det bästa dom gjorde under sin verksamma tid var att påbörja jobbet med Netscape 4 som eventuellt blev Mozilla.

Men Mozilla Firefox har väldigt lite med Netscape att göra; det är ett resultat av hundratals oberoende utvecklares arbete.

 

Java har väl knappast Microsoft lyckats förstöra? Och som sagt vad försöker Apple göra? Dom stödjer inte Java på iPhone trots att det mer eller mindre är en standard på alla andra mobiltelefoner, däremot har dom pratat om att stödja Flash!

 

Både Java och Flash är för långsamma och energikrävande, där riktiga standarder i form av HTML5 och CSS3 kommer att fylla behoven mycket mycket bättre.

Java är definitivt inte långsamt och energikrävande.

 

HTML5 och CSS3 är inte något du ens kan jämföra med Java...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som tvingar dig att köra OS X bara för att det kommer med datorn, so what's your point?

 

Apple har INGEN egen marknad. Det är en persondator bland andra som råkar levereras med ett Unix-operativ. Om du vill använda det eller ej har varken Apple, statsministern eller någon annan med att göra. Du kan installera Linux, Windows, BSD, köra teckenbaserad Darwin, whatever. OS X är INGET krav för att en dator från Apple skall fungera.

 

Är en PC en dator som kan köra Windows och Linux så är en Mac en PC. Vilken är din definition av en PC? En dator som inte kan köra OS X?

 

Då har ju inte microsoft någon dominans heller då, bara för att windows råkar komma med datorn när du köper den är det ju inget som tvingar dig att köra windows.

 

låt microsoft hållas istället; case closed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tragikomiskt att mest diskuterade just nu är en windows nyhet på ett mac forum :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är marknadsandelen som avgör dominansen. Över 90% av marknaden kör Windows, like it or not, och av de över 90 procenten kommer samtliga från Microsoft.

 

Mindre än 1 % kör Linux, cirka 5% kör OS X, resterande fåtalet procent delas av alla andra operativsystem. Microsoft dominerar, oavsett om du gillar det eller ej, och Linux och OS X är småhandlare på operativsystemmarknaden. Det handlar inte om vad som är bäst utan om vem som är störst, och då är Microsoft undisputed heavy weight champion of the world för ögonblicket.

 

Det är dock helt uppenbart att du inte vill förstå vad ordet dominans betyder och hur det påverkar konkurrens och marknad.

 

Och vad jag sagt helatiden är att det är felaktigt att dra in Apple i det hela, för Apple har en egen liten sandlåda dom lever i; Dom har själva valt att ha det så här- hade dom velat konkurrera på hela PC marknaden så skulle OS X säljas till samtliga PC maskiner- det gör inte Apple. För det är inte deras marknad; trots detta så blir dom gång på gång inräknade i en marknad dom inte har eller kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I konkurrensrättsliga sammanhang är det generellt sett svårt att avgränsa det som kallas för "den relevanta marknaden". Det är nämligen bara på en "relevant marknad" som det blir aktuellt att granska företag som ägnar sig åt konkurrensbegränsande samarbete eller otillbörligt utnyttjar ett eventuellt monopol. Man måste alltså ställa sig följande frågor då man utreder ett misstänkt missbruk av dominerande ställning (Konkurrenslagen 2:7):

 

1. Vilken är den "relevanta marknaden" där företaget ifråga ingår?

2. Innehar företaget monopolställning på denna marknad?

3. Missbrukas monopolställningen?

 

Vad gäller Apple så är det uppenbart att företaget saknar någon som helst monopolställning på den relevanta marknaden (persondatorer), varför ett ev. missbruk genom att "påtvinga" användaren Safari, QT, iTunes etc. är helt tillåtet. Skulle Apple dock hamna i dominerande ställning i framtiden, är det möjligt att man kommer att diskutera huruvida Safari skall/får vara standard webbläsare.

 

Däremot skulle man nog kunna argumentera för att Apple innehar dominerande ställning avseende mp3-spelarmarknaden. Företag med ca 40 %:s marknadsandel brukar kunna presumeras ha dominerande ställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Apple så är det uppenbart att företaget saknar någon som helst monopolställning på den relevanta marknaden (persondatorer), varför ett ev. missbruk genom att "påtvinga" användaren Safari, QT, iTunes etc. är helt tillåtet. Skulle Apple dock hamna i dominerande ställning i framtiden, är det möjligt att man kommer att diskutera huruvida Safari skall/får vara standard webbläsare.

 

Och fortfarande så gör apple just detta- och är alltså på ingetsätt bättre än Microsoft. poängen bekräftad.

 

Och återigen Apple vänder sig inte till "Persondator marknaden"- du kan inte på någotsätt installera OS X lagligt på en icke Mac (något som du själv argumenterat för tidigare), hur fan kan då macar räknas som generella persondatorer?

 

Innan bootcamp uppdateringen kunde du inte ens installera windows på datorn, något du kan nu mera visserligen;

Jag kan inte på någotsätt se hur ett företag kan konkurrera på en marknad där man inte inriktar sig till mer än sina egna maskiner- och på den marknaden har Apple så gott som 100% monopol, det är väldigt få macar som heltid kör något annat än just MacOS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck! Återigen, du behöver inte köra OS X på en dator från Apple om du inte vill. Hur fan kan en dator där du kan installera Windows Vista SP1 clean, utan tidigare operativsystem inte räknas som en generell persondator?

 

Apple tillverkar en produkt som heter MacOS X denna riktar sig mot Apples datorer (Något som du vill kalla en Persondator- Vilket jag rent tekniskt håller med om är korrekt) Nu är det dock så att Apple har speciell firmware på dessa datorer som gör att MacOS X _ENBART_ kan installeras och köras på dessa ur box.

Tycker du då att Apple konkurrerar med resterande 89% när dom uppenbarligen enbart inriktar sig på dom 11% av total PC marknaden dom har maskiner för?

 

SÅ... Om vi vänder på din fråga- Hur fan kan en dator som inte kan installera MacOS X 10.5 "clean" räknas som generell dator, när uppenbarligen din definition för en generell dator är att dom ska kunna köra samma operativsystem? Är du med på resonemanget nu?

 

Microsoft säljer inte en enda maskin, trots detta så jämförs Apple och Microsoft; Microsoft inriktar sig på x86-PC Kompatibler.

Apple inriktar sig på x86 Macintosh, som råkar ha en BIOS emulator så Windows kan installeras på dessa.

Och om vi utvecklar på detta- innebär det alltså att Microsoft är inne på Apples marknad ioch med precis som du pekar ut så kan Macar köra Windows, nu är frågan hur många mac användare kör windows som huvudsystem? 2-3% högst?

Det innebär alltså att Apple har över 90% av mac marknaden, några procent kanske kör windows i huvudsak, och jag vet iallafall en som kör linux fulltid på mac.

 

Min poäng är alltså, Om du köper MacOS X 10.5 Leopard är du tvungen att köpa en Mac för att kunna installera det!

 

Termen Persondator är så fruktansvärt föråldrad att det är skrämmande, idag finns knappt några Mini/Stordatorer kvar; dom har blivit ersatta av kluster av "persondatorer".

 

Är det "desktop marknad" man jämför när man pratar om konkurrens? Ska då server versioner av systemet räknas in? osv.

Jag har aldrig förnekat att Microsoft och Apple konkurrerar om hemanvändarna, däremot så anser jag att Apple har betydligt större monopol på sin marknad än microsoft har, dom kommer undan med fulknep gång på gång för att om man med snedvriden statistik slår ihop äpplen och bananer är apple en liten flugskit på kartan.

I Mac världen är dom störst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fortfarande så gör apple just detta- och är alltså på ingetsätt bättre än Microsoft. poängen bekräftad.

 

Och återigen Apple vänder sig inte till "Persondator marknaden"- du kan inte på någotsätt installera OS X lagligt på en icke Mac (något som du själv argumenterat för tidigare), hur fan kan då macar räknas som generella persondatorer?

 

Innan bootcamp uppdateringen kunde du inte ens installera windows på datorn, något du kan nu mera visserligen;

Jag kan inte på någotsätt se hur ett företag kan konkurrera på en marknad där man inte inriktar sig till mer än sina egna maskiner- och på den marknaden har Apple så gott som 100% monopol, det är väldigt få macar som heltid kör något annat än just MacOS X.

 

Man kan alltid "koka ner" en marknad till att avse just en specifik produkt, jämför t.ex. "Organiskt" -> "Föda" -> "Vegetariskt" -> "Frukt" -> "Gula frukter" -> "Bananer" -> "Övermogna bananer" -> osv osv...

 

För vissa finns inget substitut för "övermogna bananer", varför den "relevanta marknaden" kommer att bestå av endast "övermogna bananer" för dessa individer. För de flesta är dock "övermogna bananer" substituerbara med "Bananer" eller kanske t.o.m. "Frukt" (i alla fall för undertecknad).

 

Notera därför att "Mac" inte är en "produkt" - det är ett varumärke. Relevanta marknader kan inte begränsas till att endast omfatta ett visst varumärke; då skulle ju alla varumärkes innehavare automatiskt vara monopolister och varumärkesskyddet (som ju följer av lag) skulle i sig vara ett missbruk av denna "dominans". Så är det ju självfallet inte.

 

Självklart är persondatorer från Apple att kategorisera som just "persondatorer" - det har inget att göra med vilket operativsystem du kan/inte kan installera på den. Det är lättare att mosa en "övermogen banan" för att använda i en tårta, än en "omogen banan" men det handlar fortfarande om bananer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det innebär alltså att Apple har över 90% av mac marknaden, några procent kanske kör windows i huvudsak, och jag vet iallafall en som kör linux fulltid på mac.

...

 

Det finns ingen "Mac-marknad". "Mac" är ett varumärke (titta på valfri Apple-förpackning eller licensavtal). Självklart har Apple dominans över sitt eget varumärke. På samma sätt har Astra Zeneca 100% av "Losec-marknaden" och Volvo 100% av Volvo-marknaden. Det innebär givetvis inte att Astra och Volvo innehar 100% av marknaderna för "magsårsmediciner" resp. "personbilar" (vilka är de relevanta marknaderna för produkterna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. jag vet inte om det är hela sanningen men jag tycker det problemet verkar vara helt överförbart för utvecklignen av webbläsare för Mac. Kanske ännu värre eftersom jag kan nog tycka att Apple-fans helt okritiskt verkar köpa allt som Apple säljer och väljer Safari i ännu högre grad än PC-användare använder Explorer.

 

Sen är det väl tur att det finns en PC marknad där det utvecklas webbläsare som portas till mac ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. jag vet inte om det är hela sanningen men jag tycker det problemet verkar vara helt överförbart för utvecklignen av webbläsare för Mac. Kanske ännu värre eftersom jag kan nog tycka att Apple-fans helt okritiskt verkar köpa allt som Apple säljer och väljer Safari i ännu högre grad än PC-användare använder Explorer.

 

Sen är det väl tur att det finns en PC marknad där det utvecklas webbläsare som portas till mac ;-)

 

Visst är det ett problem, precis som för Microsoft och Internet Explorer, men skillnaden är att Apples tilltag är lagligt (beroende på avsaknade av dominerande ställning) medan Microsofts är olagligt efetrsom man dominerar marknaden.

 

Det är alltså fritt fram för Apple att "låsa" sina användare på samma sätt som MS gjort (och mer!), så länge man innehar den begränsade marknadsandelen man har idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. jag vet inte om det är hela sanningen men jag tycker det problemet verkar vara helt överförbart för utvecklignen av webbläsare för Mac. Kanske ännu värre eftersom jag kan nog tycka att Apple-fans helt okritiskt verkar köpa allt som Apple säljer och väljer Safari i ännu högre grad än PC-användare använder Explorer.

Du försöker väl inte likställa Safari med IE???? :tarskratt:

Safari är ljusår bättre i att vara enkel att använda, åtminstone ett par gånger snabbare än de andra, OCH stödjer webb standarder ordentligt mycket bättre.

 

Varför använder så många IE nu igen? De begriper inte bättre! :wacko:

 

Sen är det väl tur att det finns en PC marknad där det utvecklas webbläsare som portas till mac ;-)

Är vanligtvis dåligt därför att Mac vanligtvis inte prioriteras.

Ta Firefox som ett lysande exempel, funkar mycket bättre i de andra plattformarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså fritt fram för Apple att "låsa" sina användare på samma sätt som MS gjort (och mer!), så länge man innehar den begränsade marknadsandelen man har idag.

Det är faktiskt inte SÅ petigt med marknadsandelar eftersom till och med en jurist fattar att marknadsandelar är ett svårmätt och snudd när meningslöst mått, där snarare det dåliga uppträdandet och den skada de orsakat som är av intresse.

 

Återigen, det är den fria marknaden som är beroende av en någorlunda fungerande konkurrens som skyddas.

 

Läs i USDOJs dokumentation och alla artiklar om antitrust rättegångarna, borde fortfarande vara tillgängliga de flesta, för något som kan smälla både Dallas och Glamour på fingrarna i underhållningsvärde. Att Microsoft har burit sig mycket illa åt är ingen överdrift, snarare underdrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte att jag är kunnig nog om ämnet för att dyka in i denna diskussion, men ville bara reflektera över en sak.

 

Visst jag kör med Safari 4 på min MacBook, men i Windows så kör jag med t.ex Chrome, Safari eller Firefox och använder aldrig IE om jag inte absolut måste.

Det gör mig inte till en Apple fanboy, utan det är den som passar mig bäst helt enkelt, det var också anledningen till att jag valde OS X, Mac och iWork över Office.

(Har alla de stora gratis webbläsarna på Macen: Firefox, Opera, Chrome, OmniWeb men väljer att köra med Safari)

 

Apple gör saker på sitt speciella sätt som inte tilltalar alla, men jag kanontrivs med det eftersom jag tycker att det är precis så de ska vara. Jag antar väl att jag är en Apple fanboy, men jag trivs med Apples tankesätt som passar mitt eget.

 

Slut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen "Mac-marknad". "Mac" är ett varumärke (titta på valfri Apple-förpackning eller licensavtal). Självklart har Apple dominans över sitt eget varumärke. På samma sätt har Astra Zeneca 100% av "Losec-marknaden" och Volvo 100% av Volvo-marknaden. Det innebär givetvis inte att Astra och Volvo innehar 100% av marknaderna för "magsårsmediciner" resp. "personbilar" (vilka är de relevanta marknaderna för produkterna).

 

Nej visst, men nu är ju inte "Mac" en produkt- utan en hårdvaruplatform; Sedan kan du/ni säga vad ni vill.

 

Och vad jag säger är att Mac är att betrakta mot en IBM PC kompatibel så som Fanta är jämfört mot Cola, båda är drycker det är uppenbart, men det är inte samma dryck- och det är betydligt mer än förpackningen som skiljer- tillskillnad från ditt exempel med tex Losec eller Volvo så finns det kloner som har exakt samma verksamma substans- kemisk uppbyggnad men med annat namn, liksom Ford bilarna använder samma botten platta osv och det som gör Volvo:n volvo tillstörstadel är kosmetiskt krafs.

 

Apple konkurrerar inte med Microsoft, dom konkurrerar med HP, Dell osv

 

Steve Balmer har tom själv sagt att detta är anledningen dom finner Linux ett mycket större hot än MacOS- Linux kör på samma hårdvaruplatform som Windows.

 

Joe blow kan inte installera MacOS X på sin IBM PC hur han än stoppar i skivan i DVD spelaren, Apple stödjer inte detta- är det verkligen så svårt att förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej visst, men nu är ju inte "Mac" en produkt- utan en hårdvaruplatform; Sedan kan du/ni säga vad ni vill.

 

Och vad jag säger är att Mac är att betrakta mot en IBM PC kompatibel så som Fanta är jämfört mot Cola, båda är drycker det är uppenbart, men det är inte samma dryck- och det är betydligt mer än förpackningen som skiljer- tillskillnad från ditt exempel med tex Losec eller Volvo så finns det kloner som har exakt samma verksamma substans- kemisk uppbyggnad men med annat namn, liksom Ford bilarna använder samma botten platta osv och det som gör Volvo:n volvo tillstörstadel är kosmetiskt krafs.

 

Apple konkurrerar inte med Microsoft, dom konkurrerar med HP, Dell osv

 

Steve Balmer har tom själv sagt att detta är anledningen dom finner Linux ett mycket större hot än MacOS- Linux kör på samma hårdvaruplatform som Windows.

 

Joe blow kan inte installera MacOS X på sin IBM PC hur han än stoppar i skivan i DVD spelaren, Apple stödjer inte detta- är det verkligen så svårt att förstå?

 

Erfarenhetsmässigt vet jag att det är lönlöst att diskutera med dig, eftersom du saknar förmåga att ta till dig vad andra skriver. Jag har läst marknadsrätt, EG-rätt och nationalekonomi och kan försäkra dig om att den "marknadsuppdelning" som du gör är direkt felaktig. Eftersom du ändå inte kan ta till dig detta, föreslår jag att du tittar på kommisionens granskningar rörande ev. missbruk av dominerande ställning, sök på europa.eu. Är du missnöjd över att du inte hittar Apple där, så föreslår jag att du lämnar in en anmälan till kommissionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenhetsmässigt vet jag att det är lönlöst att diskutera med dig, eftersom du saknar förmåga att ta till dig vad andra skriver. Jag har läst marknadsrätt, EG-rätt och nationalekonomi och kan försäkra dig om att den "marknadsuppdelning" som du gör är direkt felaktig. Eftersom du ändå inte kan ta till dig detta, föreslår jag att du tittar på kommisionens granskningar rörande ev. missbruk av dominerande ställning, sök på europa.eu. Är du missnöjd över att du inte hittar Apple där, så föreslår jag att du lämnar in en anmälan till kommissionen.

 

Ja och det är ju just detta jag säger är en mycket för svartvit uppdelning.

 

Det är ungefär som att jämföra sportspel med rollspel inom spelbranchen, ja båda är spel så långt är det okej.

Men konkurrerar verkligen FIFA 09 med World of Warcraft?

 

Jag slår vad om att dom flesta av er inser hur jävla korkat det är att jämföra helt olika spel på detta sätt, ändå är det uppenbarligen helt okej att göra samma bizzara jämförelse när det gäller datorer.

 

Nåja jag har sagt vad jag tycker, och jag stårfast vid att Apple är lika vidriga som Microsoft när det gäller att låsa in användaren- oavsett om dom har "laglig" rätt att göra det pga en skevmarknadsuppdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det är ju just detta jag säger är en mycket för svartvit uppdelning.

 

Det är ungefär som att jämföra sportspel med rollspel inom spelbranchen, ja båda är spel så långt är det okej.

Men konkurrerar verkligen FIFA 09 med World of Warcraft?

 

Jag slår vad om att dom flesta av er inser hur jävla korkat det är att jämföra helt olika spel på detta sätt, ändå är det uppenbarligen helt okej att göra samma bizzara jämförelse när det gäller datorer.

 

Nåja jag har sagt vad jag tycker, och jag stårfast vid att Apple är lika vidriga som Microsoft när det gäller att låsa in användaren- oavsett om dom har "laglig" rätt att göra det pga en skevmarknadsuppdelning.

 

Du lägger in alldeles för mycket subjektiva värderingar i din argumentation. Jag kan absolut hålla med dig om att "det som Apple gör är fel", utifrån vad jag själv tycker vore optimalt (t.ex. total valfrihet, även om jag tror att det i sig kan medföra problem), men objektivt sett gör inte Apple fel. Det är skillnad på subjektivt och objektivt!

 

Och nej, FIFA 09 konkurrerar inte med WoW - FIFA konkurrerar troligen med andra "sportspel - typ fotboll" och WoW med andra "MMORPG-spel". Däremot har inte EA dominerande ställning på "FIFA-marknaden", eftersom det inte finns någon sådan. Däremot kanske de är dominerande på den relevanta marknaden "sportspel - typ fotboll", men det är en annan historia.

 

Apple och MS är jämförbara avseende marknaden för "operativsystem till persondatorer". Här har MS dominerande ställning - Apple har det inte. Att Apples system endast kan installeras på vissa datorer, och vice versa är helt oväsentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte SÅ petigt med marknadsandelar eftersom till och med en jurist fattar att marknadsandelar är ett svårmätt och snudd när meningslöst mått, där snarare det dåliga uppträdandet och den skada de orsakat som är av intresse.

 

Det är inte ett meningslöst mått när man diskuterar konkurrensrätt; tvärtom är det det måttet man arbetar utifrån (även om det inte är den enda faktorn som kommer på fråga). Det finns uttryckliga akter från både kommissionen och rådet där marknadsandelar utgör "ramen" för konkurrensreglernas tillämpning. T.ex. är ett konkurrensbegränsande horisontellt avtal mellan två företag tillåtet, så länge företagen inte innehar mer än 10 % (15 % för vertikala avtal) av den relevanta marknaden. På samma sätt finns flera olika grader av presumtioner för/emot dominerande ställning.

 

En dominerande ställning grundas i regel på en mängd omständigheter som var för sig inte nödvändigtvis behöver vara avgörande. Faktorer som har betydelse är

 

företagets finansiella styrka,

 

dess möjlighet att hindra andra från att etablera sig på marknaden,

 

företagets tillgång till

- insatsvaror

- patent och andra immaterialrättigheter samt

- teknologi och annan kunskapsmässig överlägsenhet.

En viktig omständighet är företagets andel av den relevanta marknaden. En marknadsandel som överstiger 40 procent är ett tecken på en dominerande ställning. Företagets marknadsandelar är dock inte avgörande.

(KKV:s hemsida, den svenska konkurrenslagen är identisk med EGF art. 82)

 

Det "dåliga uppträdandet/skada" som du talar om är helt irrelevant när man granskar missbruk av dominerande ställning, om företaget i fråga saknar dominerande ställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...