Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft tar bort Internet Explorer


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Äntligen!

 

Men ärligt talat borde de ialla fall ha ett enkelt sätt att avinstallera det på om man inte vill använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske OT, men jag saknar faktiskt stundtals IE nrä jag surfar :( finns vissa sidor som beter sig annorlunda om man öppnar de i mff s lr N som jag börjat med nu på sistone :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte detta lite som att tvinga Apple ta bort Safari från OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tipsade om detta förra veckan, ni får ta och titta i "Tipsa oss" delen av forumet, MacWorld!

 

Äntligen!

 

Men ärligt talat borde de ialla fall ha ett enkelt sätt att avinstallera det på om man inte vill använda det.

 

Man kommer att kunna avinstallera IE i Windows 7, det har varit känt ganska länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte detta lite som att tvinga Apple ta bort Safari från OS X?

Snarare som att tvinga Apple ta bort finder då Explorer används till det mesta på en Windowsdator som t.ex. programuppdateringar och att hitta filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

microsoft tar bort windows från marknaden. det vore en kanonnyhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att IE:s marknadsandel kommer att minska en hel del ifall man blir tvungen att aktivt välja webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att IE:s marknadsandel kommer att minska en hel del ifall man blir tvungen att aktivt välja webbläsare.

Vilket var hela poängen med att tvinga monopolisten att ta bort IE.

De gör ju inte saker "där nere" i EU för att vara "elaka", utan som i detta fallet skydda den fria marknaden som fungerar bäst i ett någorlunda ballanserat tillstånd. Microsofts dominans har varit ovanligt mycket till skada eftersom deras webbläsare är så exceptionellt dålig på att följa riktiga standarder som tillåter bättre fungerande konkurrens.

 

Se diverse dåligt skrivna hemsidor på nätet som kräver IE6 "eller bättre", som bara eller bäst fungerar med just monopolistens så kallade webbläsare, som lysande och mycket tragiska exempel. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här bör ju vara början till att alla os kommer vara tvungna att levereras utan webbläsare. Vilket är ett steg i rätt riktning. Valfriheten ska alltid finnas. Du ska inte behöva ha något i din dator som du inte vill. Vilket du idag måste med både Mac OS X och Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är frågan:

Hur skall folk ladda ner den webläsare dom vill ha när det inte finns någon webläsare i standard att ladda ner med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är frågan:

Hur skall folk ladda ner den webläsare dom vill ha när det inte finns någon webläsare i standard att ladda ner med?

 

olika OEM versioner kommer att ha olika webbläsare att ladda ner och jag misstänker att Windows kommer att lägga upp en "Windows Update" att ladda ner IE på samma sätt som Apple gjort med Safari på Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, detta betyder att dom måste bygga om hela Windows update då detta är webbaserat idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, detta betyder att dom måste bygga om hela Windows update då detta är webbaserat idag.

 

Tja, dom jobbar väl på att bygga om hela skiten tills 7:an?

 

Men, som sagt så funderar jag på hur användaren som inte får någon webbläsare med sitt OS kan fixa någon? Skulle ju gå via en sån windows update, men man kan ju gissa vad för webbläsare som kommer att distribueras där...

 

Men jag funderar varför Apple inte tar bort Safari. Det borde väl vara i princip samma sak, d.v.s. att Apple, genom att inkludera Safari, och uppdatera denna via programuppdateringar, hämmar konkurrens på samma sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft kommer att skeppa Windows 7, tillsammans med IE på en separat skiva som man får aktivt välja att installera.

 

Men hela diskussionen är märklig, då Apple borde tvingas att göra samma sak med Safari och iTunes/Quicktime, då MS blev bannade för att de hade Media Player installerat från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här bör ju vara början till att alla os kommer vara tvungna att levereras utan webbläsare. Vilket är ett steg i rätt riktning. Valfriheten ska alltid finnas. Du ska inte behöva ha något i din dator som du inte vill. Vilket du idag måste med både Mac OS X och Windows.

Jag tycker att alla datorer ska levereras utan något installerat användargränssnitt eftersom jag kanske vill välja själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare som att tvinga Apple ta bort finder då Explorer används till det mesta på en Windowsdator som t.ex. programuppdateringar och att hitta filer.

 

Nej det är precis som han skrev, Safari är direkta motsvarigheten på MacOS.

 

explorer.exe (windows skrivbordsmiljö) och iexplorer.exe (internet explorer) är har aldrig varit samma program, däremot har i windows versioner upp till xp sp2- explorer.exe kunnat köra activex plugins; vilket förmodligen är anledningen denna myth uppstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft kommer att skeppa Windows 7, tillsammans med IE på en separat skiva som man får aktivt välja att installera.

 

Men hela diskussionen är märklig, då Apple borde tvingas att göra samma sak med Safari och iTunes/Quicktime, då MS blev bannade för att de hade Media Player installerat från start.

 

Ja det är exakt samma sak, grejen är väl bara att EU och andra organisationer ser enbart procentuellt användande av systemet på datortypen (persondator) snarare än vilket system som körs på vilka märken.

 

Personligen rör det mig inte alls om IE explorer åker; jag kör firefox på windows iallafall.

på MacOS X är däremot safari helt klart bäst- quicktime däremot är äckligt och fruktansvärt inbäddat i systemet; och har så varit redan sedan system 7 eller så... så det kan inte ens tas bort utan att mängder med mjukvara kommer sluta fungera korrekt. Däremot kan ju "Quicktime Player.app" tas bort, men det är ju bara en liten del av quicktime.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är, som många inte tycks förstå, att frihandeln är avgörande viktig för allas vår välfärd och därmed värd att med näbbar och klor försvara. Problemet med t.ex. mjukvara av olika slag som dominerar är inte dominansen i sig utan hur de dominerar.

 

Microsoft är unik i sin dominerande position i kombination med ett osedvanligt dåligt uppförande i hur de genom åren försökt med god framgång underhålla sin dominans med ägda format, uppköp och annat vilket hämmat konkurrensen och därmed den fria handeln som ni kanske mins är så avgörande viktig för vår välfärd.

 

Val av webbläsare kan göras antingen av OEM vid tillverkningen, eller av försäljaren vid köp.

Internet är speciellt i hur det ska vara en informationskälla och kommunikationsmedium där riktiga standarder är avgörande för att detta ska fungera fullt ut, varför i sin tur IE bör stiga åt sidan för de mycket bättre alternativen. Mycket större och viktigare saker står på spel alltså än en enda monopolists behov av att skydda sina inkomster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HA!!

Kan du inte svara lite mera ordrikt? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte svara lite mera ordrikt? :fundersam:

Kanske menar att Hells Angels har ett finger i spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är, som många inte tycks förstå, att frihandeln är avgörande viktig för allas vår välfärd och därmed värd att med näbbar och klor försvara. Problemet med t.ex. mjukvara av olika slag som dominerar är inte dominansen i sig utan hur de dominerar.

 

Microsoft är unik i sin dominerande position i kombination med ett osedvanligt dåligt uppförande i hur de genom åren försökt med god framgång underhålla sin dominans med ägda format, uppköp och annat vilket hämmat konkurrensen och därmed den fria handeln som ni kanske mins är så avgörande viktig för vår välfärd.

 

Val av webbläsare kan göras antingen av OEM vid tillverkningen, eller av försäljaren vid köp.

Internet är speciellt i hur det ska vara en informationskälla och kommunikationsmedium där riktiga standarder är avgörande för att detta ska fungera fullt ut, varför i sin tur IE bör stiga åt sidan för de mycket bättre alternativen. Mycket större och viktigare saker står på spel alltså än en enda monopolists behov av att skydda sina inkomster.

 

Men hur är apple bättre på detta område?

 

Quicktime, Safari, mängder med apple specifika format osv. varför blundar vi för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är inte bättre, men har ingen dominerande ställning på marknaden. Det är skillnad på 5% marknadsandel och 90% marknadsandel.

 

Apple har väl den mest dominata ställningen man kan ha på sin marknad, näst intill alla macar som säljs kör MacOS X.

Det är egentligen helt felaktigt att inkludera Apple i kategorin "person dator"; du har ingen möjlighet att enligt Apples avtal använda MacOS X på något annat än just en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Apple konkurrerar på samma marknad som Dell, Asus, Toshiba, Sony och alla andra. Det finns ingen som tvingar mig att köpa en dator från Apple.

 

Stämmer delvis. Visst, Apple konkurrerar med dom företagen, men även med det mjukvaruföretag som de övriga företagen jobbar med (Microsoft).

Så, där Dell, Asus osv endast har uppgiften att göra hårdvara, medan Microsoft har uppgiften att göra mjukvara, medan Apple å sin sida jobbar med båda dom delarna samtidigt.

Och, visst, det är absolut inte fel att säga att Microsoft har en dominerande ställning på marknaden (för det HAR dom), men att säga att Apple inte sitter i en dominerande position tror jag är fel. Visst, dom kanske inte har så stora marknadsandelar, men dom marknadsandelar som Apple har har dom ganska stor dominans över. Sen om Apple sköter sitt snyggare än Microsoft skulle jag också gissa, men jag står fortfarande fast vid att om man ska tvinga Microsoft att ta bort IE borde man på liknande grunder tvinga Apple att ta bort Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...