Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP OSS!!! Ett halvårs arbete förlorat!?!?


parana

Rekommendera Poster

KAN DU HJÄLPA OSS?

 

Vi har av misstag råkat radera filerna till vårt filmprojekt, skapat i redigeringsprogrammet Final Cut Express med operativsystemet OS X!!! Ett halvårs arbete med en social rörelse i Brasilien är förlorat och vårat enda hopp är om någon kan hjälpa oss med att på något sätt återskapa de bild- och ljudfiler som tömdes ur papperskorgen! Utöver detta har vi även blivit bestulna på ALLA våra band med råmaterial och säkerhetskopior. Filmmaterialet är av väldigt stort värde för oss och en hel by i Brasilien!

 

SNÄLLA!

 

Om du har någon idé om hur man skulle kunna återfå det här materialet så kontakta oss HELST via adressen smilosz@hotmail.com eller svara här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om det är så kritiskt som det låter där till och med originalfilmerna är borta så har ni inget som helst att falla tillbaka på. I det läget skulle jag stänga av datorn helt och inte slå på den igen för att undvika att de raderade filerna skrivs över.

 

Sedan skulle jag kontakta en firma för rekonstruktion av skadade/förlorade diskar. Kan tyvärr bara namnet på en firma rakt av:

 

http://www.vogon-international.com/sweden/index.htm

 

Att köra igång med program för dataräddning och liknande i den här situation blir givetvis billigare, men risken är också att man också förvärrar situationen och/eller bara återfår delar av materialet. Det verkar inte var läge för fler risker.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. eller så får ni hoppas att tjuven läser er insändare i Metro och att insändaren vädjar till hans/hennes samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmm.... dubbla trådar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmm.... dubbla trådar....

kan du inte räkna Axelman? fem var det väl :P

 

 

 

För övrigt kan jag tillägga att jag inte vet vad man kan använda för att få tillbaka filerna, men det verkar vara tillräckligt viktigt för att det ska vara värt att ta kontakt med nån firma.

 

Får ni tillbaka filerna, så se till att fixa riktigt ordentliga säkerhetskopior, och lås in dom i ett bankfack tex. Där blir dom antagligen inte stulna.

Ett annat tips är att inte ha dom på en hårddisk, om man ska ha det hemma, eftersom en extern hårddisk, antagligen är sånt som blir stulet, om man får tjuvar på besök.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade ett mail som bouncade, frågan är vad som hänt... ? Här är info för den som är intresserad:

 

===================

 

Hej!

 

Såg ert nödrop på Macforum och ville bara kolla om ni har löst detta?

 

Om inte, så finns det ett superbra program som heter Data Rescue som löser 99% av sån här situationer! En Demo finns att tanka ner från http://www.prosofteng.com. Programmet i sig kostar ca 500,- SEK.

 

Följ även råden om att inte använda datorn innan problemet är åtgärdat. Filerna finns kvar, och är bara markerade som borttagna, se de GÅR att återställa!

 

Hoppas det ordnar sig!

 

===================

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående dubbelpostningarna. Jag har full förståelse för paniken (kallsvetten rinner bara på tanken vad som gått förlorat) och jag förstår att man då postar i alla forum som kan tänkas läsas av någon som har kunskaper om hur man löser problemet. Jag valde därför bara att låsa de dubbla posterna och länka till denna tråd då det svar som kommit in i denna tråd var det mest relevanta svaret.

 

Vi gillar normalt inte dubbelpostningar, så detta är en liten engångsföreteelse att trådarna bara stängdes med länkad hänvisning. Annars raderar vi bara dubbelposter och låter en post stå kvar i det mest relevanta forumet.

 

Jag hoppas som sagt att allt löser sig och att tjuvarna dessutom kan återlämna originalmaterialet så att ni åtminstone har kvar detta om datainformationen bara delvis går att rädda.

 

Som en gammal arbetskamrat sa: Må deras armhålor hemsökas av onda kameler.

 

Usla tjuvar! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående dubbelpostningarna. Jag har full förståelse för paniken (kallsvetten rinner bara på tanken vad som gått förlorat) och jag förstår att man då postar i alla forum som kan tänkas läsas av någon som har kunskaper om hur man löser problemet. Jag valde därför bara att låsa de dubbla posterna och länka till denna tråd då det svar som kommit in i denna tråd var det mest relevanta svaret.

 

Vi gillar normalt inte dubbelpostningar, så detta är en liten engångsföreteelse att trådarna bara stängdes med länkad hänvisning. Annars raderar vi bara dubbelposter och låter en post stå kvar i det mest relevanta forumet.

 

Jag hoppas som sagt att allt löser sig och att tjuvarna dessutom kan återlämna originalmaterialet så att ni åtminstone har kvar detta om datainformationen bara delvis går att rädda.

 

Som en gammal arbetskamrat sa: Må deras armhålor hemsökas av onda kameler.

 

Usla tjuvar!  :angry:

Suck! Kameler är ett slangord ( i restaurangbranschen ) på svenska för Hovmästare..

 

Vem vill ha en ond hovmästare i armhålan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

LÅT BLI ALLA PROGRAM! Det är som sagt bara 99% chans att det lyckas.. ;) Näe, men att lämna den till fackmän är naturligtvis bättre, även om det bli dyrare så kommer ni nog inte att ångra er i slutändan.

 

Tyvärr så är väl chansen att materialet blir återlämnat inte sådär överhängade stor..

 

Men vi håller naturligtvis tummarna för er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...