Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX på Blå/Vit G3 450


Lock-Kulla

Rekommendera Poster

Lock-Kulla

Jag har en Blå/Vit G3 450 med SCSI Disk.

Har kört OS 9.2 och vill nu uppdatera till OSX.

Jag Formaterar disken och gör en "Clean Installation" med bara 1 partition (disken är på 9 GB).

När datorn sedan ska starta fryser den med blå skärmbild.

Vad gör jag för fel?

När jag gjorde lika dant med min G4 550 DP fungerade allt som det skulle. men den har vanlig IDE disk...

 

Tacksam för svar.

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är nog så att du behöver göra en Firmwareuppdatering..inte helt säker men ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joachim Johansson

Jag har för mig att det inte går att installera OS X på vissa tidiga datorer där hårddisken är större än 8 GB. Det tog mig en hel natt att komma på det när jag skulle installera OS X på min gamla Powerbook Wall Street. Det står i och för sig i installationsanvisningarna... men ärligt talat vem läser dem?

 

Läs igenom det som står innan du installerar så kanske du hittar just din burk i listan över de datorer som har den begränsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Blå/Vit G3 450 med SCSI Disk.

Har kört OS 9.2 och vill nu uppdatera till OSX.

Jag Formaterar disken och gör en "Clean Installation" med bara 1 partition (disken är på 9 GB).

När datorn sedan ska starta fryser den med blå skärmbild.

Vad gör jag för fel?

När jag gjorde lika dant med min G4 550 DP fungerade allt som det skulle. men den har vanlig IDE disk...

 

Tacksam för svar.

 

Per

Det hade varit mycket enklare å vägleda dig om du hade gett oss lite mera info om kortet du har i din dator(SCSI-kort)

Info om G3

Drivrutiner till Adaptec

 

Att installera OSX i din dator ska inte vara några problem.

Har själv en B/W G3 400mhz med en Acard/133-kort och har inte haft några som helst problem, har haft OS10.1.*, 10.2.* & och nu kör jag 10.3.*.

Har 3st hårddiskar i datorn och den stösta är(80Gb)partitionerad i fyra lika stora delar och OSX10.3.* ligger på en av dessa.

Det sägs att hårddisken eller partitionen inte får vara större än 8Gb, men för mig funker det så här, hur bra som helst.

 

Lycka till med installationen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det inte går att installera OS X på vissa tidiga datorer där hårddisken är större än 8 GB. Det tog mig en hel natt att komma på det när jag skulle installera OS X på min gamla Powerbook Wall Street. Det står i och för sig i installationsanvisningarna... men ärligt talat vem läser dem?

 

Läs igenom det som står innan du installerar så kanske du hittar just din burk i listan över de datorer som har den begränsningen.

8 gig gäller inte scsi, bara på dom första med ata.

 

Men det kan va så att scsi kortet inte stöds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fack J9 SCSI-kort info saknas.

Vad är det för SCSI-kort du har i datorn?????

 

För att du inte kan installera OSX i din dator kan bero på att du inte har drivrutiner som stödjer systemet(OSX)och SCSI-kortet, det kan även vara ett RAM-minne som spökar(kanske).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lock-Kulla

OK... :(

Tack för hjälpen ändå, jag får fortsätta i OS 9 med de Blå/Vita....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...  :(

Tack för hjälpen ändå, jag får fortsätta i OS 9 med de Blå/Vita....

Så farligt är det väl inte ...

du har ju din G4 Dual på 550 att leka med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...  :(

Tack för hjälpen ändå, jag får fortsätta i OS 9 med de Blå/Vita....

Kan du inte slänga in en ide disk och köra OSX på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...  :(

Tack för hjälpen ändå, jag får fortsätta i OS 9 med de Blå/Vita....

Kan du inte slänga in en ide disk och köra OSX på?

Eller två.....din dator är REV B modell och har bättre stöd för flera HDn än vad min har.

Det var en av de första tankarna jag hade, men Jarting har helt rätt i de han säger.

Vanliga IDE-diskar köper du billigt idag t.e.x hos Dustin.

När du nu har kommit så här långt ska du inte ge upp :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lock-Kulla

Satte faktiskt i en Seagate 40GB IDE och Installerade Panther...

Men konstigt nog så hände samma sak igen :angry: Datorn Fryser med blå skärmbild :(

Varför blir det så här???

 

Ronny - Det stämmer G4 550 DP är nog at leka med, testar just nu OSX Server på den. Kul :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...