Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pastorn i Knutby...på bild!


JvA

Rekommendera Poster

Jag blev lite paff när jag såg att Helge Fossmo står kvar på privatpersoner på eniro.se.

Är det inte så att om någon är misstängt eller dömd så ska han inte lämnas ut offentligt?

 

eniro.se

Hehe...det var det första jag kollade också...!

 

Nu är bara frågan, vem av oss som ska ringa? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar
Nå'n som vill vara med i min atteist-sekt?

Jag tänkte att vi kunde hålla till i nå'n by nånstans.

.. hmm .. idén med en ateist-sekt är du inte ensam om.

 

Känner du dig vilsen? - Vi kan hjälpa dig. :D

 

---

 

Jag passar för övrigt in på två av det där personlighetstyperna men jag är inte psykopat. Jag är lite störd kanske men det är ju alla mer eller mindre. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag blev lite paff när jag såg att Helge Fossmo står kvar på privatpersoner på eniro.se.

Är det inte så att om någon är misstängt eller dömd så ska han inte lämnas ut offentligt?

 

Rättegångar och åtal är offentliga så vem som helst kan begära ut handlingarna. Nu antar jag att du menar publicering av uppgifter i media? Det finns riktlinjer och de tolkas subjektivt både av tidningarnas redaktörer och av PO (Allmänhetens pressombudsman) som avgör om det är pressetiska övertramp.

 

Att Eniro inte ändrar sin katalog när någon är misstänkt eller står åtalad är som det ska vara. Dels skulle det kräva att Eniro följde samtliga polisärenden och domstolshandlingar i landet. Dels har vi problematiken med situationen "Hej Eniro, varför är jag inte med i katalogen? - Tyvärr, du anges som misstänkt för brott."

 

Dessutom finns det inte så mycket man kan göra åt de tusentals telefonkataloger för Uppsala som redan är tryckta.

 

Finns en intressant och högaktuell artikel i senaste numret av Journalisten som tar upp detta kring namnpublicering. Bör finnas på närmaste bibliotek.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Religiöst troende är psykfall hela bunten, vi ser det hos muslimerna och vi ser det här hos kristna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

broderskap
Jag blev lite paff när jag såg att Xxxxxx står kvar på privatpersoner på eniro.se.

Är det inte så att om någon är misstängt eller dömd så ska han inte lämnas ut offentligt?

När det gäller eniro/telefonkataloger är det naturligtvis omöjligt att hävda att de ska hållas "rena" från personer misstänkta för brott. Om ett namn försvinner från kataloigen skulle ju det i sig vara ett utpekande, dessutom.

 

Men du tänker kanske på vad som gäller namnpublicering i media. Riktilinjerna (för press/radio/tv) säger att den som är misstänkt för brott inte ska namnges eller visas på bild (så att han/hon känns igen, vill säga). Den som är dömd kan däremot namnges och visas på bild.

Namnuppgifterna blir oftast offentliga hos rätten i och med åtal, men media brukar ändå inte skriva ut namn förrän efter en fällande dom.

Praxis är lite glidande. Exempelvis så ansåg en del media att den som misstänktes för mordet på Anna Lindh kunde visas på bild och/eller namnges, eftersom "allmänintresset övervägde". (Man ska också veta att namnuppgifter och foto oftast finns på redaktionerna i et tidigt skede, långt innan man väljer att gå ut med uppgifterna.)

 

Nu har TV 4 (och tydligen även Expressen) valt att namnge och visa pastorn och barnflickan i Knutby. Det gjorde man inte så länge de bara var misstänkta, men offentliggjorde dem när åtal väckts. Dvs ett steg tidigare än vad som normalt gällt tidigare.

 

En tanke är förstås också vad det innebär att Knutbypastorn nu är namngiven här på IDG...? :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Religiöst troende är psykfall hela bunten, vi ser det hos muslimerna och vi ser det här hos kristna.

Kasst uttalande av dig Reefer! Riktigt lågt. :angry:

Vilka folkgrupper föraktar du mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I praktiken är det ju löjligt att fortsätta maskera bilder och inte skriva ut namn när en del nyhetsförmedlare redan "avslöjat" identiteten, även om det rent principiellt är riktigt.

Fast medierna gör garanterat sin egen rimlighetsbedömning. I fallet med mordet på Anna Lindh var nog de flesta med lite insyn medvetna om att det var rätt kille man gripit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sätta svart lapp över bilder eller blurra dem har lika stort om än inte större än att visa bilderna UTAN detsamma...

 

 

Finns massor med klassiker i tidnings/TV branschen i detta ämne... det finns klassiska exempel på när tex ”kändisar” säljer sig själva med nya älskare där man sedan låter fotografen plåta med lååånga teleobjektiv - lätt oskärpa.... allt för att höja ”oj vad spånnande förbjdet” - känslan skall infinna sig....

 

men ej..... vilken värld....

 

 

 

Sedan kan man ju bara lyckönska alla media - att denna gång var det en ”pastor” som ställde till det - såpans nyhetsvärde ökar... ja tom slåss med Big Brother de ni!!!

 

 

Själv vattnade jag ihjäl en liten krukväxt..... jag lär klara mig från media.... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv vattnade jag ihjäl en liten krukväxt..... jag lär klara mig från media....  B)

:D:lol:

 

Hos mig är det motsatt - jag glömmer de små stackarna.

Jag hade kaktusar ett tag, men efter att jag "dödat" tre stycken såna också, så tröttnade jag... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Religiöst troende är psykfall hela bunten, vi ser det hos muslimerna och vi ser det här hos kristna.

En biolog sa på ett vetenskapsprogram för ett tag sedan att det har inte funnits eller finns en kultur där man inte har en religion, någon form av gudstro. Det finns ett par miljarder kristna och muslimer ett antal miljoner judar, en miljard (?) hinduer, en miljard (?) buddister + allt annat som jag inte kommer ihåg. En (komisk) undersökning i storbritannien visade att britterna bad oftare än de hade sex.... ( det få man tolka hur man vill.... (w00t) ) Ateismen är en liten västerländsk parentes........ tänk vad de ska få jobba för att bli av med alla obekväma människor, de behöver nästan hjälp..... (w00t)

 

Det är märkligt hur människor överallt, i alla kulturer, i alla tider sökt och söker sig mot en gud...... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte alltid vara en gud.. det kan vara en sak med... men en tro (på ngt) har de allra flesta.. själv har jag väldigt svårt för mellanhänder - de skor sig och färäsker få makt - allt för ofta... så vad skall man med kyrkan till ?:-)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kasst uttalande av dig Reefer! Riktigt lågt. :angry:

Vilka folkgrupper föraktar du mer?

Här kom åsiktsmaffian fram....

Dont try it fps, det klarar du inte av, av döma av din reaktion så är du troende själv? du kanske vill börja med att förklara alla dom motsägelser som uppträder i bibeln? eller koranen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke är förstås också vad det innebär att Knutbypastorn nu är namngiven här på IDG...?  :ph34r:

Oj, Jag tänkte inte längre än så... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kasst uttalande av dig Reefer! Riktigt lågt. :angry:

Vilka folkgrupper föraktar du mer?

Här kom åsiktsmaffian fram....

Dont try it fps, det klarar du inte av, av döma av din reaktion så är du troende själv? du kanske vill börja med att förklara alla dom motsägelser som uppträder i bibeln? eller koranen?

Kallas inte det här "hets mot folkgrupp" kanske?

 

Jag håller inte med om ett enda ord du skriver, Reefer.

Visst, jag är troende och jag försvarar det.

Men jag föraktar inte folkgrupper som inte tycker lika som jag.

Vissa muslimer blir så proppade med propaganda att dom inte vet något annat och utför terror-dåd.

Jag tror inte heller att alla kristna är som Knutby-pastorn.

Den större delen av Sveriges befolkning som inte tror, har på grund av det här fått fel bild av

kristna och pingst-vänner.

 

Jag förstår verkligen inte hur du kan säga som du gör.

 

Jag blir bara stum av förvånad att du inte förstår bättre...

 

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en gång blandar man ihop tro och religion.

 

En människas existentiella funderingar - tro eller icke tro - är privata, heliga och bortom all intellektuell analys. Dessutom skyddade av grundlagen i alla civilicerade stater.

 

Religion...är något helt annat. Det är organisationer som bedriver sociopolitisk verksamhet. När en grupp går samman kollektivt och skriver regler och dogmer utifrån en gemensam människosyn - då har vi Religion.

 

Tro...är någonting helt annat. En sann tro - en inre andlig känsla - behöver givetvis inga organisationer eller dogmer. Har man väl kontakt med Skapelsen - i hjärtat - så är man fri från religion.

 

Gud - ett samlingsbegrepp för Kraften - sanktionerar INGA religioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
utöver det så är jag också lärare, vad drar ni för slutsatser av det?

 

Nej jag är atteist..

Hoppas bara att du inte är svenska-lärare... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Nu är bara frågan, vem av oss som ska ringa?  :P

Hur så ? Han är ju inte hemma ändå... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Kasst uttalande av dig Reefer! Riktigt lågt. :angry:

Vilka folkgrupper föraktar du mer?

De som jobbar på krogar står heller inte särskilt högt i kurs hos Reefer...

(se tråden om rökförbud på krogen)

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vi kan lugna oss lite nu? Annars måste jag moderera i tråden och det vill jag helst inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet

Att Expressen publicerar bilder på det åtalade beror på att de anser det ha ett stort allmänintresse och då kan bilder publiceras innan fällande dom. Christer Pettersson figurerade ju i bild och på film hur många gånger som helst innan han blev dömd skyldig, mellan rättegångarna och efter den friande domen i Hovrätten. Men han är förstås ett fyllo och kriminell så det var väl därför ingen protesterade mot den bildpubliceringen. Hans tidigare meriter gicks ju också igenom ordentligt.

Tycker mest synd om den stackars "barnflickan". Kan inte för mitt liv tänka mig att hon skulle ha planerat och genomfört mordförsök och mord på egen hand, hon är ju långt i från någon förhärdad kriminell person, snarare tvärtom enligt alla karaktärsvittnen.

Men det skulle förvåna mig om inte Fossmo blir frikänd, det brukar sådana personer bli. Bara de är tillräckligt fräcka och blånekar. Alldeles för många, skulle jag vilja säga. Vittnen tar tillbaka sina vittnesmål efter hot av kriminella gäng, män anses inte förstå att en på gränsen till medvetslöshet berusad kvinna skulle ha något emot att bli påsatt av för henne okända taxichaufförer, personer i hög ställning behandlas på ett helt annat sätt än vi vanliga dödliga (klippa sönder kvitton t ex). För att inte tala om fallet med två män på en för övrigt tom ö. Den ene hittades ihjälslagen. Den andre sa att han hade varit för full för att komma ihåg något. Han blev frikänd. Det kunde ju ha kommit någon okänd människa med båt och tagit sig in i stugan och slagit ihjäl man nummer ett.

Ett annat exempel läste jag om idag. En man lämnar sitt lilla barn i fyra timmar i en bil som står i gassande sol en stekhet sommardag. Barnet dör. Vad får han för påföljd: skyddstillsyn! Jag kallar det mord.

Mitt förtroende för det svenska rättssystemet är 0. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det att moderera i denna tråd??? Förklara dig Pet.

Tja, du kanske har missat debatten om religion i tråden och den debatt detta skapat mellan medlemmarna. Det är bra att du är vaken, fjellis. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som ÄR SÅ farligt i det.... så farligt att DU MÅSTE skramla med saxen Pet????

 

Din andra kommentar kanske jag skulle hoppa över då den bara är för fräck.. den om att sova.. den kanske skulle klippas bort - = personligt påhopp på mig av en moderator.... vad tycker du om det Pet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fjellis, det var inget påhopp, bara bra att medlemmarna ifrågasätter. Ta det som en komplimang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså du bestämmer det med... .

 

 

JAG känner det som ett påhopp på mig personligen... av dig. Hur ”kul” du nu än vill/försöker göra det.

 

 

 

 

 

Vilka religiösa rader i tidigare inlägg är det DU anser vara stötande Pet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...