Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pastorn i Knutby...på bild!


JvA

Rekommendera Poster

Jag har i hela min uppväxt bott i Kristinehamn. På mellanstadiet där hade vi en ung lärare, som hette Helge Fossmo. Jag minns egentligen inte så mycket mer än att han var otroligt rolig och väldigt populär som lärare.

 

Nu läser jag på expressen.se om pastorn Helge Fossmo...från Knutby, tidigare från Kristinehamn.

 

Man behöver ju inte ha läst särskilt många mattekurser för att kunna lägga ihop 1+1...men man undrar ju ändå om det verklgien stämmer. Det är ju inte direkt det jag minns av honom...

S C A R Y!!!

 

Folk är tydligen inte alltid som de verkar vara... man undrar ju lite hur det kunde bli så här? Vad hände liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar
Så du är från "Kristinehôla" du? Var där så sent som i går kväll.

Jaså där ser man...

Besök uti från förorterna då mao! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Då jag läst lite Psykologi så minns jag från kursen om bla Psykopati och dess 8 olika former/typer samt hur man kan identifiera en Psykopat. Att man delar några karakteristiska med någon som lider av Psykopati tex att man är en karismatisk person betyder inte att man är Hel Psykopat. Dock så bör man vara medveten om att det finns en liten Psykopat i oss alla friska människor. Till skillnad från sjuka Psykopater så har vi friska människor diverse psykologiska styrmekanismer (överjag)som förhindrar utvecklandet av en personlighets/karaktärsstörning som Psykopati utgör. Men som sagt grunden till psykopati av olika former finns i oss alla,vilken form beror på vår grundläggande personlighetstyp!. Här är några Psykopatityper:

 

Den Optimistiske:

Denna Psykopat har ett glatt humör, ett livligt temperament och stort aktivitetsbehov.Han är naiv, godmodig och hjälpsam men saknar djup och omsorg i sitt umgänge med andra. Han är ofta opålitlig och okritisk. Hans verksamhetslust, självkänsla och övervärdering av sin egen förmåga ger honom ofta svårigheter och konflikter med omgivningen(Kungen av Kungsan, eg King Of The Hill syndromet). Ganska många Kriminella tillhör denna grupp av Psykopatiska peronlighetsstörningar.

 

Den depressive:

Denna psykopat är pessimistisk och skeptisk. Han kan inte förlika sig med tillvaron och ser allt från den mörka sidan. Han är otillfredställd med sig själv och sin omgivning. Kanske är han godmodig och försagd. kanske skyr han människor och är sur, misstrogen och irritabel. Han reagerar alltför starkt på vardagliga händelser. och depressivt och argt, men då och då också skämtsamt. Hans reaktioner är ofta känsloladdade.

 

Den osäkre:

Denna psykopat saknar självförtroende, allt måste övervägas många gånger och alla beslut beklagas. Han är ofta känslosam och överdrivet samvetsgrann med mycket hög moral, han är plikttrogen och hänssynsfull. Han inrättar sitt liv på ett sådant sätt att han slipper välja. Han överdriver och begränsar sin egen handlingsfrihet. Och han lider av tvångstankar, ritualer som tex att räkna gatstenar. Denna psykopatityp är harmlös!

 

Den fanatiske:

Denna psykopat har en tendens att få orealistiska ideer och han är besatt av vissa tankar. Om han är ihärdig och utåtriktad kan han bli ett irriterande moment och vara emot alllt och alla. Om han är en mer inåtvänd och försiktig typ lägger man inte så mycket märke till honom. Han blir då ofta förvirrad och världsfrämmande och lever i sin egen fantasivärld. Kanske hänger han sig åt någon ide som helt styr hans liv. Beroende på vilka ideer som personen hänger sig åt så blir han mer eller mindre farlig för sin omgivning. Kan bli livsfarlig om tankarna kretsar kring dödande eller våldtäkt eller annat farligt kan dock också bli helt ofarlig. Hitler och den nu åtalade pastorn tillhör denna grupp men samtidigt nedanstående grupp Dubbeldiagnos således!.

 

Den självhävdande:

Denna psykopat försöker alltid vara medelpunkten och utger sig för att vara mer än han är. Han spelar alltid, uppträder konstlat och opålitligt och kan inte skilja mellan fantasi och verklighet. Hans charmerande sätt får ofta godtrogna människor att rätta sig efter honom. Han kan dock vara osjälvisk och ytters ambitiös om det är fördelaktigt för honom. Ju mer talangfull dessto mindre hysterisk är han men stubinen är kort!. Hitler och Saddam Hussein tillhör denna grupp och troligtvis också den nu åtalade Pastorn!.

 

Den Explosive:

Denna psykopat försöker blir mycket lätt arg och upphetsad över småsaker och reagerar och handlar ofta mycket kraftfullt. Ofta har han så kort stubin och reagerar sås nabbt att han exploderar långt innan han ännu riktigt har förstått vad som egentligen sades eller gjordes. Hans liv är därför ofta fyllt av onormala och obehagliga händelser, Både psykopaten själv och samhället omkring honom lider av hans utbrott. Denna Psykopatitypen är enklast att diagnosticera då den syns mest!.

 

Den känslokalle:

Denna psykopat är mycket ascosial och saknar helt förmåga att känna ansvar gentemot andra människor. Sympati kan han bara känna för sig själv. Om han samtidigt är dåligt utrustad intellektuellt kan han lätt bli en farlig kriminell person. Om han är begåvad ser han ofta fördelarna med att hålla sig inom lagens råmärken men även då hanldar han på ett hänsynslöst sätt och enbart till sin egen fördel i alal situationer.

 

Den hållningslöse:

Denna psykopat kan inte stå emot yttre påverkan. Han låter locka sig till nästan vad som helst både det som är bra och dåligt. Han är lätt att styra så som andra finner vara bäst, men klarar sig ofta utmärkt i en bra miljö. Men om han påverkas på ett olyckligt sätt, om han hamnar i dåligt sällskap eller om han får galna ideer från någon bok eller film så spårar han ur trots att han det teoretiskt sett inte är något fel på hans moral. Denna Psykopatityp kan bli mycket farlig och många självmordsbombare tex tillhör denna grupp. Troligtvis tillhör kvinnan som pastorn lät utföra dådet denan typ!.

 

Den normale:

 

Tillhör 95% av befolkningen som förstår att leva inom de kulturella och sociala normer som gäller. Man är således normal när de flesta i ens omgivning inte tycker att man är konstig. Människan är av naturen vanligen en social varelse som behöver en umgängeskrets. Men för detta krävs att man kan uppföra sig och lösa problem utan att det hela slutar med djupa depressioner eller häftiga vredesutbrott. Många friska människor delar visa av egenskaperna för de olika Psykopatityperna det betyder dock inte att man är psykopat. Det som skiljer en psykopat och en frisk människa är avsaknaden av ett starkt överjag som styr upp olika känsloyttringar och personlighetsdrag och som då får som konsekvens att vissa drag blir närmast absurt överdrivna till karaktären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!!!

 

JvA: Läskigt värre...

 

De finns ju trots all omkring oss varje dag!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Minst 5 av dem passade in klockrent på mig ju :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Minst 5 av dem passade in klockrent på mig ju :devil:

Psykohontas!

Min jobbarkompis sa att jag har nog alla...helpsykopat :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst 5 av dem passade in klockrent på mig ju  :devil:

Jag är med i klubben "minst fem" :devil::lol:

 

SchitzoPsyko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns hjälp du kan söka.

Är det ingen här på forumet som är lite psykolog? :lol:

 

En kategori är glömd!!!

 

*den macanvändande*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Det finns hjälp du kan söka.

Är det ingen här på forumet som är lite psykolog? :lol:

 

En kategori är glömd!!! 

 

*den macanvändande*

De skrivarmaniska här menar du väl....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också med i 5- klubben...

utöver det så är jag också lärare, vad drar ni för slutsatser av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också med i 5- klubben...

utöver det så är jag också lärare, vad drar ni för slutsatser av det?

Tror du på gud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Expressen publicerar ännu en gång bilder på ej dömda personer. Detta brukar inte Aftonbladet göra. Det är alltså skillnad på dessa två snusktidningar? Aftonbladet är lite mindre snuskig? Eftersom jag inte läser dom så vet jag inte säkert, men det verkar som om Aftonbladet har någon form av humanistisk/civiliserad spärr i alla fall :lol: Expressen verkar vara i mörkrets tjänst...en riktig slaskblaska. Att folk sitter ogenerat och läser den på bussen är märkligt...när dom inte läser t.ex. Slitz öppet och ogenerat <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, Ex-pressen är lika mycket blaska som tex slitz och cafe är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!!!

 

JvA: Läskigt värre...

 

De finns ju trots all omkring oss varje dag!!!

Ähhhh... FJÖL AV!!!!!!!

 

Läkarvetenskapen har kommit så långt att det idag finns inte en enda frisk människa......!!!!!!!!!!!!!!

 

Lev livet leende.... oavsett vad du går på.....!!!!!!! (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag har i hela min uppväxt bott i Kristinehamn. På mellanstadiet där hade vi en ung lärare, som hette Helge Fossmo. Jag minns egentligen inte så mycket mer än att han var otroligt rolig och väldigt populär som lärare.

 

Nu läser jag på expressen.se om pastorn Helge Fossmo...från Knutby, tidigare från Kristinehamn.

 

Man behöver ju inte ha läst särskilt många mattekurser för att kunna lägga ihop 1+1...men man undrar ju ändå om det verklgien stämmer. Det är ju inte direkt det jag minns av honom...

S C A R Y!!!

 

Folk är tydligen inte alltid som de verkar vara... man undrar ju lite hur det kunde bli så här? Vad hände liksom?

Jag liftade en gång i min ungdom med en snubbe som körde en dyr sportbil. Snitthastigheten var väl så där 170-180 km/h men i bebyggelse saktade han i allafall in till sådär 110-120. Jag blev förbannad över den vårdslösa körningen och krävde att han skulle stanna så att jag fick kliva av. Han garvade bara och sa att jag var för nervös. Jag blev ännu argare och skällde på honom, men han stannade inte.

Flera år senare var det en rättegång som cirkulerade i massmedia, mot den svenska maffian - med klassiska ingredienser som ståplats i Nybroviken etc - gissa om jag blev skakis när jag insåg att killen jag liftat med var en av huvudfigurerna.

Där satt jag och kaxade i bilen mot en av de råaste brottslingar som dömts i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farsan blev väckt av grannen för några år sedan. Det var några som höll på med inbrott i hans bil. De beväpnade sig med slagträn och gick dit. Just när de skulle konfrontera inbrottstjuvarna susade polisen in och tog över. Efteråt fick de reda på att en av dem hade gått runt med ett avhugget huvud i en Ica-kasse i Borlänge och var mordanklagad.... han brukade aldrig vara utan sin macheteliknande kniv.... (w00t) ...bilar är ändå bara livlös skrot.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag passar in lite på "den depressive", men inget annat, märkligt nog.

 

Redan i förskoleålder kan man se dessa drag. Samhället borde lägga mycket mer resurser på att fånga upp dessa individer tidigt och ge dem stöd för att undvika större problem senare.

Jag känner flera personer som passar in till 100% i de kategorier som listades ovan.

Jag vet också en krogvakt som faller in i den explosiva kategorin.

Tänder på en halv sekund bara nån stöter in i honom - trots att det oftast bara är vanlig trängsel som orsakade det.

Då flyger en arm ut mot den som knuffade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänder på en halv sekund bara nån stöter in i honom - trots att det oftast bara är vanlig trängsel som orsakade det.

Då flyger en arm ut mot den som knuffade...

Det faller under "inlärt beteende".... Pavlovs hundar typ...... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte direkt det jag minns av honom...

S C A R Y!!!

 

Folk är tydligen inte alltid som de verkar vara... man undrar ju lite hur det kunde bli så här? Vad hände liksom?

På hösten när jag gick i 8:an (måååånga år sen), så hade vi en lärare i samhällskunskap som var med i nån skum sekt, vi kallade honom "babbanam-kevalam". En dag kom det tre sektnissar i brandgula "hare-krishnaliknande" kläder och spelade och sjöng i vårt klassrum, han hade bjudit in dom eftesom de sov över hos honom, de var på besök. Dagen efteråt hade de kapat ett flygplan påväg till Moskva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o:o:o

 

Är det sant? Läraren också eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(boevil @ May 12 2004, 15:34)

 

Jag är också med i 5- klubben...

utöver det så är jag också lärare, vad drar ni för slutsatser av det?

Tror du på gud?

 

Nej jag är atteist..

Nå'n som vill vara med i min atteist-sekt?

Jag tänkte att vi kunde hålla till i nå'n by nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"What if all religions are wrong and the only one who's right is that one crazy guy in a mental institution saying:

'Heaven is a chocolate train and god is a monkey in a striped suit and he's farting lollypops... ' ?"

- Brian Posehn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite paff när jag såg att Helge Fossmo står kvar på privatpersoner på eniro.se.

Är det inte så att om någon är misstängt eller dömd så ska han inte lämnas ut offentligt?

 

eniro.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...