Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dator till oerfaren pensionär


Agnes

Rekommendera Poster

Vilken dator skulle ni föreslå en datoroerfaren pensionär, 70+, att köpa? Jag har fått frågan och vet inte riktigt vad jag ska svara.

 

I den mån pensionären ifråga har har någon datorkunnig i sin omgivning, som kan ställa upp med hjälp när så behövs (ofta antagligen), så är det förmodligen ingen Mac-användare, därför bör det nog bli en PC. Inte minst för prisets skull.

 

Datorn ska bara användas till mail, surf och ordbehandling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga att det måste vara en bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga att det måste vara en bärbar.
Jag skulle faktiskt trots allt rekommendera en Macbook.

 

Mac har ett mycket mindre behov av underhåll och sannolikheten att man råkar ut för problem som du inte kan lösa på egen hand är mycket mindre än en pc (där man definitivt riskerar råka ut för problem med virus eller inställningar osv.).

 

Priset är förstås säkert av intresse i sammanhanget. Kanske vore en begangnad Mac något att fundera på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Varför inte en iBook G3/500 Dual, går att köra Mac OS Tiger på. Borde du komma över till hyfsat pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är iBook lika problemfri som Macbook? Bra idé med en begagnad i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

annars är det bara att gå in på Media Markt tex och köpa billigaste PC:n. Men som sagt, macen är ju enklare att använda och har han inte jobbat med datorer förut behöver han ju inte "lära om"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

ibook är en underbar maskin, har kvar min ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte en iBook G3/500 Dual, går att köra Mac OS Tiger på. Borde du komma över till hyfsat pris.

 

Då är ett bättre val den sista iBooken med lite modrernade grejor i. De rullar på bra med Tiger, och Leoparden går också bra att köra om man inte har bråttom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en pensionär i släkten, 79 år, som utan datakunskaper men med enkla instruktioner sitter vid en Mac och scannar in bilder och redigerar böcker i arkeologi. Han har de grundläggande grafiska kunskaperna från blytiden. Är tveksam till om han klarat det vid en PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Min erfarenhet är att det är betydligt lägre inlärningströskel för Mac än för Windows. Har kört ett antal kurser för pensionärer i samarbete med Medborgarskolan och de kommer mycket snabbare igång med Mac.

 

Du bör få en begagnad Macbook i bra skick för 5000 - 6000 :- på Blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör få en begagnad Macbook i bra skick för 5000 - 6000 :- på Blocket.

 

En 1,42ghz iBook / eller kanske en Powerbook från 1,25ghz och uppåt

kan ju också vara ett bra alternativ, äldre än dessa är nog (enl mig) dumt att köpa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dator skulle ni föreslå en datoroerfaren pensionär, 70+, att köpa? Jag har fått frågan och vet inte riktigt vad jag ska svara.

 

I den mån pensionären ifråga har har någon datorkunnig i sin omgivning, som kan ställa upp med hjälp när så behövs (ofta antagligen), så är det förmodligen ingen Mac-användare, därför bör det nog bli en PC. Inte minst för prisets skull.

 

Datorn ska bara användas till mail, surf och ordbehandling.

Personligen skulle jag aldrig rekommendera PC i det läget, om man nu inte vill skrämma iväg vederbörande från datorvärlden. :borstatanderna:

Bekymmersfriheten med Mac avgör.

Som flera redan har nämnt så skulle jag också välja en beg iBook i första läget för att kanske senare byta upp sig till en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en sådan sak att mycket i OS X är självförklarande, finns en utmärkt inbyggd hjälp att titta i och att virus och malware inte finns i dagens läge. Väldigt svårt att göra datorn obrukbar bara för att man klickar på fel ställe på nätet. Dessutom är installation av program väldigt enkel på mac jämfört med i Windows som ofta ställer en massa frågor som kan var förvirrande för en ovan användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog köpa en billig bärbar pc med bra skärm och stor skärm min 15" då äldre kan ha svårt att läsa text som är liten. Sedan skulle jag dra in typ Ubuntu på den och fixa allt så det är konfat och klart så är det bara att surfa och maila på. Då kommer ju pensionären bry sig om annant än att använda burken och risken för virus är ju precis lika liten som på OS X.

 

Detta torde bli billigare än att köpa en MBP (För skärmen skull inte prestandan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Sen beror det ju lite på vem som skall vara datasupport. Om du rekommenderar en Mac så kanske du också bör ställa upp med lite support och hjälp, beroende på hur många andra Mac-kunniga som finns i pensionärens närhet. Om du å andra sidan rekommenderar en Windows-maskin så behöver du kanske inte hjälpa till alls!? Personligen brukar jag endast ställa upp med support till Mac:ar i bekantskapskretsen och skylla på att jag inte kan något om Windows, vilket är en halvsanning. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen beror det ju lite på vem som skall vara datasupport. Om du rekommenderar en Mac så kanske du också bör ställa upp med lite support och hjälp, beroende på hur många andra Mac-kunniga som finns i pensionärens närhet. Om du å andra sidan rekommenderar en Windows-maskin så behöver du kanske inte hjälpa till alls!? Personligen brukar jag endast ställa upp med support till Mac:ar i bekantskapskretsen och skylla på att jag inte kan något om Windows, vilket är en halvsanning. :crossfingers:

Sen finns det ju alltid supporten här på forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för alla era intressanta svar. Jag skulle själv helst rekommendera en iBook eller beg. Macbook för jag misstänker starkt att jag, i vilket fall som helst, kommer att anlitas som support nr 1 varesig det blir en PC eller Mac. Med Mac är det OK men vad gäller PC kan jag bara ställa upp på de mest basala funktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte "supporta" särskillt ofta när de kör Mac. Tro mig, morsan hade också en Mac redan 1996.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort att en 13" skräm kan vara lite för lite för en äldre person även med terminalglasögon. Jag skulle nog satsa på en 15" då det är lättare att förstora text etc och fortfarande ha yta kvar att jobba på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...