Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket språk ska jag börja med?


Samsalabim

Rekommendera Poster

Samsalabim

Hej alla erfarna programmerare, jag behöver råd.

 

Jag har använt apples produkter sedan länge och är nu i färd med att slänga ut PCn för att konvertera till mac. Med ett nyfött intresse för Mac och iPhone vill jag på lång sikt lära mig att programmera för iPhone. Jag är införstådd med att vägen är lång. Jag har ingen nämnvärd erfarenhet av skriftspråk och programmering. Jag har endast gjort enklare hemsidor i html. Objektiv C är nog inte det första skriftspråket jag bör lära mig.

 

Så snälla, vilket av språken i djungeln bör jag lära mig först? Java, C/C++, Peal, Python eller något annat?

Och igen, främsta målet är att programmera för iPhone. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv programmerar jag dagligen i C# (som är väldigt likt Java), men jag kände ändå att jag inte hade någon vidare nytta av mina kunskaper när jag skulle testa på Objective C. Det är väl tänkt att det senare ska vara enklare att använda, men jag tycker mest att det var onödigt krångligt och konstigt. Det som ligger närmast till hands av övriga språk är troligtvis C.

 

Vill du börja programmera till iPhone utan att redan ha kunskaper inom något annat språk så tycker jag med andra ord att det är lika bra att ge sig på Objective C direkt, annars kommer du bara att bli irriterad över hur pass annorlunda det är.

 

Är du duktig på HTML, CSS och Javascript finns ett annat alternativ - PhoneGap. Då kan du istället skapa applikationer på detta sätt, då PhoneGap sköter kommunikationen mellan Javascript och Objecive C. Nackdelen blir att du får en betydligt sämre prestanda, så mer avancerade spel är inte att tänka på.

 

http://phonegap.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du programmera till iPhone är det ObjC som gäller kan vara bra att kunna grunderna i C också då är K&R2 (C Programming Language, 2nd Edition) en bra bok att läsa.

 

Kan även rekommendera följande bok om du vill komma igång med iPhone utveckling: http://www.pragprog.com/titles/amiphd/iphone-sdk-development.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsalabim

Tack för två trevliga svar Gerhard och lar-sode.

 

Det verkar vettigt att till en början se sig om efter en bok som innehåller grunderna i C (till exempel K&R2 som du tipsade om Gerhard). Eftersom mina kunskaper i HTML, CSS och Javascript inte är något bra, kan jag kanske utesluta PhoneGap. Det känns då, som du säger, lika bra att ge sig på C eller ObjC på en gång.

 

Hur ser utbudet av böcker ut på ObjC, likt den du länkade lar-sode? Och är det rimligt för mig som nybörjare att ta tag i ObjC direkt, vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser utbudet av böcker ut på ObjC, likt den du länkade lar-sode? Och är det rimligt för mig som nybörjare att ta tag i ObjC direkt, vad tycker ni?
Jag skulle ha satsat på någon mycket grundläggande bok om objective-C där dom även tar upp grunderna i programmering. Ska du gå omvägen via C så lär du dig förstås grundläggande programmeringskoncept men kommer även få med en hel del som inte är relevant eller intressant i Objective-C som är starkt objekt-orienterat (det kunde man inte ana på namnet, va?). En bok om objektorientering och programmeringsmetoder i allmänhet kanske vore bra men jag tycker nog som sagt det bästa är en objective-C-bok som inte förutsätter några förkunskaper.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för två trevliga svar Gerhard och lar-sode.

 

Det verkar vettigt att till en början se sig om efter en bok som innehåller grunderna i C (till exempel K&R2 som du tipsade om Gerhard). Eftersom mina kunskaper i HTML, CSS och Javascript inte är något bra, kan jag kanske utesluta PhoneGap. Det känns då, som du säger, lika bra att ge sig på C eller ObjC på en gång.

 

Hur ser utbudet av böcker ut på ObjC, likt den du länkade lar-sode? Och är det rimligt för mig som nybörjare att ta tag i ObjC direkt, vad tycker ni?

 

Kanske denna kan vara av intresse:

http://www.bokus.com/b/9780321566157.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! :)

 

Trevligt att du vill börja utveckla Iphone program :)

 

Först och främst så måste jag säga att de bra att du har förstått att det inte är det lättaste, speciellt inte med Objektiv C som är svårt för ingenjörer med!

 

Ett tips som jag kan ge dig är att börja med C++, det är lätt att förstå och väldigt kraftfullt, eftersom det är ett bra nybörjarspråk så kommer du lära dig logiken bakom programmeringen och hur man tänker som en programmerare för det finns många idag där ute som tror att det är bara att lära dig ett programmeringsspråk och sedan är man ett proffs på programmera men så är det inte.

 

Man måste alltid ligga steget före när man programmerar, d.v.s du måste redan tänkt på hela saken logiskt för att få det bra gjort och det krävs massor med träning för att knacka bra och säker kod.

 

 

Objektiv C är svårare än de flesta språken, de som jag känner som håller på med utveckling utav Iphone program säger själva att Objektiv C är svårt och det skiljer sig ganska mycket från vanlig C++ och överhuvudtaget C språket.

Värt att nämna är att de jobbar inom säkerhetslösningar men vilket företag tänker jag inte ta upp, två av dom är Civilingenjörer inom mjukvaru utveckling och tre av dom är högskoleingenjörer inom Datateknik.

 

 

Som sagt, börja med C++, lär dig grunderna och principerna. Träna på C++ tills du känner att det sitter och sedan så kan du börja med grunderna i Objektiv C men tänk på som sagt att det är svårt språk, även för Civilingenjörer.

 

Hoppas detta var till lite hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Objektiv C är svårare än de flesta språken, de som jag känner som håller på med utveckling utav Iphone program säger själva att Objektiv C är svårt och det skiljer sig ganska mycket från vanlig C++ och överhuvudtaget C språket.

Värt att nämna är att de jobbar inom säkerhetslösningar men vilket företag tänker jag inte ta upp, två av dom är Civilingenjörer inom mjukvaru utveckling och tre av dom är högskoleingenjörer inom Datateknik.

 

Objective-C är definitivt inte svårare än något annat språk.

 

Objective-C är i grunden C med objektorientering, kan du C så kan du lära dig Objective-C på några timmar utan till!

 

Det enda som möjligtvis gör Objective-C svårare är om man inte förstår objektorienterad programmering, men då kan man heller inte C++ som det ska användas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Objective-C är definitivt inte svårare än något annat språk.

 

Objective-C är i grunden C med objektorientering, kan du C så kan du lära dig Objective-C på några timmar utan till!

 

Det enda som möjligtvis gör Objective-C svårare är om man inte förstår objektorienterad programmering, men då kan man heller inte C++ som det ska användas!

 

I grunden är det C ja men det är stor skillnad, i vanliga C så anropar du metoder för att så saker och ting uträttade medan i objektiv C skickar man meddelande så saker och ting uträttas. Det är en helt annan sak! Med att det är OOP stämmer!

 

Här har du ett exempel hur man skriver ut det vanliga "Hello World" som är ett exempel i nästan alla böcker!

 

 

Med C skriver du ut "hello World" så här:

 
#include <stdio.h>

int main(void)
{
    printf("Hello, world!\n");
    return 0;
}

 

 

Men med Objektiv C skriver du ut "Hello World" så här:

#include <stdio.h>
#include <objc/Object.h>

@interface MyClass : Object
{
}
- (void)world;
int main();
@end

@implementation MyClass
- (void)world
{
   printf("hello, World!\n");
}

int main()
{
   id hello = [MyClass new];
   [hello world];
   return 0;
}
@end

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I grunden är det C ja men det är stor skillnad, i vanliga C så anropar du metoder för att så saker och ting uträttade medan i objektiv C skickar man meddelande så saker och ting uträttas. Det är en helt annan sak! Med att det är OOP stämmer!

 

Här har du ett exempel hur man skriver ut det vanliga "Hello World" som är ett exempel i nästan alla böcker!

 

 

Med C skriver du ut "hello World" så här:

 
#include <stdio.h>

int main(void)
{
    printf("Hello, world!\n");
    return 0;
}

 

 

Men med Objektiv C skriver du ut "Hello World" så här:

#include <stdio.h>
#include <objc/Object.h>

@interface MyClass : Object
{
}
- (void)world;
int main();
@end

@implementation MyClass
- (void)world
{
   printf("hello, World!\n");
}

int main()
{
   id hello = [MyClass new];
   [hello world];
   return 0;
}
@end

 

 

Nej du gör exakt likadant i båda språken, printf() är en C rutin.

 

Du skapar en klass i Objective C som heter "hello" med en metod som heter "world" från metoden "world" anropar du bara printf.

(förövrigt är inte "int main()" endel av klassen world, så att deklarera detta inom klassprototypen är felaktigt)

 

Jag kan göra en motsvarande sak i C här...

 

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>

typedef struct {
void (*world)();
}object;

void world()
{
printf("hello world\n");
}

object *hello;


int main()
{
hello=(object*)malloc(sizeof(object));
hello->world=world;
hello->world();

return 0;
}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsalabim

Vad jag förstår bygger ObjectiveC på C. De är emellertid ganska olika och om jag satsar på att lära mig C/C++ före ObjC kommer jag att gå igenom saker som jag inte har nytta av vad det gäller mitt mål, dvs skapa program till iPhone. Å andra sidan får jag goda kunskaper inom dessa två viktiga språk.

 

Funderar på att börja med att köpa boken du länkade Lar-sode (http://www.bokus.com/b/9780321566157.html). Om jag skimmar genom den bör jag kunna avgöra om det är en lagom nivå att starta på. Den verkar vara, som du sade att jag bör satsa på Anvil, en bok som inte förutsätter några förkunskaper.

 

"Programming in Objective-C 2.0 provides the new programmer a complete, step-by-step introduction to the Objective-C language. The book does not assume previous experience with either C or object-oriented programming languages, and it includes many detailed, practical examples of how to put Objective-C to use in your everyday programming needs."

 

Om jag upptäcker att ObjC är för svårt för mig, faller jag tillbaka på grundläggande C/C++?

 

Tack för alla positiva och hjälpsamma svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår bygger ObjectiveC på C. De är emellertid ganska olika och om jag satsar på att lära mig C/C++ före ObjC kommer jag att gå igenom saker som jag inte har nytta av vad det gäller mitt mål, dvs skapa program till iPhone. Å andra sidan får jag goda kunskaper inom dessa två viktiga språk.

 

Funderar på att börja med att köpa boken du länkade Lar-sode (http://www.bokus.com/b/9780321566157.html). Om jag skimmar genom den bör jag kunna avgöra om det är en lagom nivå att starta på. Den verkar vara, som du sade att jag bör satsa på Anvil, en bok som inte förutsätter några förkunskaper.

 

"Programming in Objective-C 2.0 provides the new programmer a complete, step-by-step introduction to the Objective-C language. The book does not assume previous experience with either C or object-oriented programming languages, and it includes many detailed, practical examples of how to put Objective-C to use in your everyday programming needs."

 

Om jag upptäcker att ObjC är för svårt för mig, faller jag tillbaka på grundläggande C/C++?

 

Tack för alla positiva och hjälpsamma svar :)

 

Objective C är inte svårare än något annat objekt orienterat språk.

 

Jag tror det råder en generellt stor sammanväxling mellan Objective-C och Cocoa.

Cocoa är ett bibliotek skrivet i Objective-C. Och ja det kan vara lite klurigt att komma in i om man inte är van vid MVC (Model View Controller) tänkande.

 

Du behöver inte vet hur Objective-C fungerar på implementationsnivå för att kunna använda det- faktum är att du generellt inte har någon nytta av att veta detta heller. Utan det enda du behöver veta är att det har några fördelar och några nackdelar.

 

Som v-studio skrev

Objective-C skickar som v-studio skrev meddelanden till klasserna, snarare än många andra språk som binder till ett offset i klassen och gör ett direkt hopp.

Men meddelande/anrop/hopp osv är iprincip samma sak, skillnaden är sättet det utförs.

 

Fördelen med dessa meddelanden är att det ger flexibilitet och det är det som är just vad som brukar betäcknas som Objective-Cs största fördel.

Och en annan fördel är att det automatiskt innebär binärkompabilitet- i C++ som är ett språk som använder just statiskt offset så blir en klass binärtinkompatibel om tex metoderna arrangeras om, för Objective-C så finns inte detta problem.

Det går även jobba runt i C++ men det man vinner med att använda C++ (se nackdelarna med ObjC nedan) i första hand förlorar man då- så varför inte lika gärna börja med ett språk som nativt stödjer det från början?

 

Nackdelen är att det är långsammare (oberäknerligt också- en gång kan anropet ta säg 1ms nästa 20ms) för det kräver extra operationer för att leverera meddelandet, kräver en runtime vilket gör språket svårt att använda på lågnivå- runtimen är att betrakta som eniro ungefär, du addresserar ett objekt och skickar ett meddelande, runtimens primära uppgift är att setill att meddelandet når det eller dom objekt som har en mottagare för just detta meddelande.

 

Är det iPhone programmering du vill göra så finns det inget alternativ- (iallafall inte just nu) det är möjligt att framtida versioner kommer stödja program i AppleScript osv; det är också möjligt att skriva en wrapper runt Cocoa Touch för att abstrahera det som ett annat gränssnitt för ett annat språk (men jag känner inte till någon sådan; och det är att göra en björntjänst ilängden, men som sagt det är möjligt.).

 

Objective-C är som sagt inget eget språk! Det är C med klasser rent tekniskt. C++ oandrasidan är C baserat men inte helt kompatibelt med C.

 

Om vi tar C klass exemplet jag skrev ovan,

 

där jag gjorde hello->world(); så betyder det alltså "anropa metod world i objektet hello utan några argument"

direkta motsvarigheten i Objective-C, [hello world].

 

Fors. senare pga tidsbrist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att C++ är det krångligaste C-språket att lära sig pga att det innehåller allt från proceduriell c till generisk programmering, språket gör det möjligt att programmera i olika paradigmer vilket kan vara lite jobbigt för en som är ny på programmering. Vill du lära dig grundläggande Objekt Orienterad Programmering (OOP) för att förstå koncept så som arv, klasser, polymorfism etc. Så kan jag rekommendera följande bok som riktar sig till nybörjare: http://www.pragprog.com/titles/ltp2/learn-...ram-2nd-edition.

 

Men som sagt skall du programmera iPhone så är det Objective-C som gäller och det är varken svårare eller lättare att lära sig än något annat språk egentligen om du börjar från noll. Har man lärt sig ett annat språk kanske det är svårare då man är van att lösa problem med just det språket och har svårt att ändra sitt sätt att programmera. Därför gör jag och många med mig så att man försöker lära sig så många olika språk och paradigmer som möjligt för att utvecklas som utvecklare och få upp ögonen för andra sätt att lösa programmeringsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt skall du programmera iPhone så är det Objective-C som gäller och det är varken svårare eller lättare att lära sig än något annat språk egentligen om du börjar från noll. Har man lärt sig ett annat språk kanske det är svårare då man är van att lösa problem med just det språket och har svårt att ändra sitt sätt att programmera. Därför gör jag och många med mig så att man försöker lära sig så många olika språk och paradigmer som möjligt för att utvecklas som utvecklare och få upp ögonen för andra sätt att lösa programmeringsproblem.

 

Jag tycker det är en generell svaghet, Och jag har väl delvis varit skyldig till det också dom första gångerna jag lärde mig andra språk.

Man lär sig inte tänka på det nya språket, Man översätter mellan det språk man kan och det nya- och detta är helt fel sätt att lösa problemet.

Man använder inte andra programmeringsspråk för dom är "snyggare" osv, man använder dom för att dom ger möjligheter att lösa problem på ett helt annat sätt än man gör med övriga språk.

 

Men jag kan erkänna igrund och botten tänker jag ofta i assembler; vilket prestanda mässigt iofs är okej eftersom det oftast resluterar i effektiv kod, däremot är det ur OOP perspekt fullständigt förkastligt eftersom det ofta betyder mer jobb för samma effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så måste jag säga att de bra att du har förstått att det inte är det lättaste, speciellt inte med Objektiv C som är svårt för ingenjörer med!

 

Ett tips som jag kan ge dig är att börja med C++, det är lätt att förstå och väldigt kraftfullt, eftersom det är ett bra nybörjarspråk så kommer du lära dig logiken bakom programmeringen och hur man tänker som en programmerare för det finns många idag där ute som tror att det är bara att lära dig ett programmeringsspråk och sedan är man ett proffs på programmera men så är det inte.

Håller inte med! Jag tror nog snarare att det är så att du någon gång i tiden lärt dig C++ och nu har svårt att vänja dig vid objective-C. Om man vill lära sig grunderna så skulle jag nog istället rekommendera C för att förstå programmering och kompilering tillsammans med OOP i allmänhet (med Java som exempelspråk måhända eftersom det har strukturerad och tydlig objektorientering). Men … det är svårt att se varför man skulle ta omvägen via C, Java eller C++ bara för att lära sig objective-C. Nä, kör igång med objective-C på en gång (även om man inte blir proffs på att programmer bara för det ;) ). Ibland kan det vara det bästa att börja där motiveringen är som störst (om man vill bygga en raket så är det förstå bäst att först ha solida kunskaper i matematik, fysik och en sväng kemi - men när man gått den omvägen så har man nog ingen lust längre när man väl kommer fram till raketbyggandet).

 

där jag gjorde hello->world(); så betyder det alltså "anropa metod world i objektet hello utan några argument"

direkta motsvarigheten i Objective-C, [hello world].

Aha. hello->world(); är alltså lika med [hello world] - nu börjar det klarna lite. Jag gjorde ett par enkla och banala program i Objective-c men kunde aldrig vänja mig vid allt klamrande. Hur ser det hela ut ifall man vill skicka med några argument då? (Det kunde jag naturligtvis hitta snabbare genom att göra en sökning på webben eller slå en bok i bokhyllan bakom mig men det blev en intressant diskussion det här…)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. hello->world(); är alltså lika med [hello world] - nu börjar det klarna lite. Jag gjorde ett par enkla och banala program i Objective-c men kunde aldrig vänja mig vid allt klamrande. Hur ser det hela ut ifall man vill skicka med några argument då? (Det kunde jag naturligtvis hitta snabbare genom att göra en sökning på webben eller slå en bok i bokhyllan bakom mig men det blev en intressant diskussion det här…)

 

Vid ett argument

hello->world(5)

[hello world:5]

 

Vid flera lite skillnad eftersom objc differerar argument med namn.

två Argument

 

hello->world(5,6)

[hello world:5 and:6]

 

Tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid flera lite skillnad eftersom objc differerar argument med namn.

två Argument

 

hello->world(5,6)

[hello world:5 and:6]

Jaha, det var nog där jag började bli konfunderad. Man skulle ju mycket väl kunna tolka (om man inte är van vid objective-C) det som skicka meddelanden till metoderna world() och and() med värdena 5 och 6, kanske skulle det vara mer intuitivt utan det andra kommat. Nåja, har man vant sig så är det nog inte så konstigt.

 

(Att kalla en metod för and() är nog hursomhelst ingen vidare bra idé i de flesta programmeringsspråk.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var nog där jag började bli konfunderad. Man skulle ju mycket väl kunna tolka (om man inte är van vid objective-C) det som skicka meddelanden till metoderna world() och and() med värdena 5 och 6, kanske skulle det vara mer intuitivt utan det andra kommat. Nåja, har man vant sig så är det nog inte så konstigt.

 

(Att kalla en metod för and() är nog hursomhelst ingen vidare bra idé i de flesta programmeringsspråk.)

 

Nej, world:and: är samma metod, som jag skrev ovan så namnger ObjectiveC argumenten- det finns ingen direkt teknisk fördel med namngivningen annan än att det möjligtvis är lättare att komma ihåg argument typerna.

 

Säg en metod som serut som IEatInts:AndShorts:AndFloats: den använder du alltså [instans IEatInts:10 AndShorts:5 AndFloats:10.5];

Man kan lätt bli lurad att ioch med att ObjC namnger argumenten så kan man skicka dom ivilken ordning man vill alltså

[instans IEatInts:10 AndFloats:11.2 AndShorts:20];

 

Det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg en metod som serut som IEatInts:AndShorts:AndFloats: den använder du alltså [instans IEatInts:10 AndShorts:5 AndFloats:10.5];

Man kan lätt bli lurad att ioch med att ObjC namnger argumenten så kan man skicka dom ivilken ordning man vill alltså

[instans IEatInts:10 AndFloats:11.2 AndShorts:20];

 

Det går inte.

I ärlighetens namn låter det bara överflödigt och onödigt invecklat tycker jag, vore inte:

 

[instans IEatInts:10,11.2,20]

 

eller något liknande lite enklare…? (Namngivna argument verkar ju rätt överflödigt om man inte kan byta plats på dem, ologiskt dessutom att det första namnet inte är namn på ett argument utan en metod dessutom.)

 

Dessutom ska det visst finnas funktioner utöver meddelandena/metoderna vilket jag inte riktigt förstår - är man objektorienterad på riktigt så finns väl ingen plats för funktioner… :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namngivningen av argumenten är extremt smidig då den gör koden mycket enklare att läsa och förstå. Ta följande exempel:

 

ObjC:

[rityta drawRectAtX:13 Y:15 rotate:56.5 color:blue fill:YES];

 

"Vanligt" anrop:

rityta.drawRect(13, 15, 56.5, blue, true);

 

Det syns direkt vilket argument som är vilket.

 

När det gäller att lära sig programmera för OS X och om man inte har några som helst förkunskaper så skulle jag rekommendera att man börjar med C. Detta ger en bra grund för att kunna skriva hela program i ObjC (Objective-C är ett relativt litet tillägg till vanlig C). Man kommer in i den grundläggande syntaxen och blir bekant med grundläggande programmeringsbegrepp. När man känner att man har någorlunda koll på lägen kan man övergå till ObjC och läsa på om objektorienterad programmering och model-view-controller. Man behöver inte vara expert på C för att klara ObjC men visst kött på benen underlättar mycket. Sista steget är att gräva ner sig i Cocoa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, inte en chans att Objective C är enklare att lära än andra c-språk. Xcode gär det hela mycket svårare.

Faktum är att det är extremt bökigt och är en mycket hög tröskel innan man fattar hur de tänker.

 

Har man tagit sig över tröskeln är det säkert superbra.

 

Vad gäller xcode så är det som att gå tillbaks till stenåldern jämfört med visual studio på windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det beror på vad man har för bakgrund och hur öppen man är för andra koncept och idéer. Jag har sett personer med många års yrkeserfarenhet av Simula-liknande programspråk som har haft väldigt svårt för Objective-C. Men jag har också sett flera "blåbär" som lägger en halv förmiddag på det och förstår det direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, inte en chans att Objective C är enklare att lära än andra c-språk. Xcode gär det hela mycket svårare.

Faktum är att det är extremt bökigt och är en mycket hög tröskel innan man fattar hur de tänker.

 

Har man tagit sig över tröskeln är det säkert superbra.

 

Vad gäller xcode så är det som att gå tillbaks till stenåldern jämfört med visual studio på windows...

 

Vad då tänker?

 

ur programmeringsperspektiv är det ingen större skillnad på ObjC och säg java.

 

Jag tror du blandar ihop ObjC med Cocoa.

 

Och det är ungefär som att säga att C är ett skitspråk (för MVC är odugligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, inte en chans att Objective C är enklare att lära än andra c-språk. Xcode gär det hela mycket svårare.

Faktum är att det är extremt bökigt och är en mycket hög tröskel innan man fattar hur de tänker.

 

Har man tagit sig över tröskeln är det säkert superbra.

 

Vad gäller xcode så är det som att gå tillbaks till stenåldern jämfört med visual studio på windows...

 

Du blandar ihop ett IDE med ett programmerings språk. Det går alldeles utmärkt att använda vilken texteditor som helst för att skriva ett kompilerbart ObjC program. Skall du däremot koda med övriga ramverk till Mac så är ju Xcode det du till slut måste använda.

 

Har själv kört Visual Studio, Netbeans, Eclipse och Xcode, Alla har sitt sätt att fungera på och det beror givetvis hur van man är vid ett specifikt arbetsätt/IDE vad som anses lätt eller svårt men jag tycker alla dessa IDE är ungefär lika lätta eller svåra att jobba i. Själv föredrar jag att koda i Emacs eller TextMate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar ihop ett IDE med ett programmerings språk. Det går alldeles utmärkt att använda vilken texteditor som helst för att skriva ett kompilerbart ObjC program. Skall du däremot koda med övriga ramverk till Mac så är ju Xcode det du till slut måste använda.

 

Om du med övriga ramverk menar till exempel Cocoa så stämmer inte det. Xcode är i mångt och mycket ett fint skal ovanpå GCC. Du kan till och med se i Xcodes byggresultat precis vilka kommandon som utförs under kompilering och länkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...