Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör OS X på en Windowsburk


Mäster G

Rekommendera Poster

Saxat från MacWorld

 

"Kör OS X på en Windowsburk

PearPC kallas ett nytt öppen källkods-projekt vars ambition är att emulera PowerPC på en x86-processor. Enligt utvecklaren är projektet dock i sin linda och bjuder inte på några högre hastigheter."

 

Ser lovande ut. PearPC är endast i version 0.1 och behöver säkert komma upp i version 0.9 (eller något) innan det verkligen fungerar någorlunda ok. Läs mer här! Kolla in skärmskotten!!!

 

/MG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olofolsson

tror ni det funkar o köra mac os 8.5 på PearPC? Har en sådan skiva liggande nånstans, tror jag ska testa med det eller med nån linux distribution bara för o testa B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är förresten inget banbrytande. Det ar funnits Mac-emulatorer till andra plattformar länge. Basilisk och vMac till exempel. Men om man vill komma från 68k och emulera PPC så har SoftMac funnits. Så helt nytt är det inte.

en fungerande PowerPC emulator som kunnat köra MacOS har inte funnits för x86 tidigare vad jag vet.

 

Och vad är speciellt med PearPC ?

 

Det är ingen Macintosh emulator, det är en CHRP PowerPC emulator, vilket betyder att den är inte skriven för att köra MacOS, utan det är bara en av dom system den stödjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är förresten inget banbrytande. Det ar funnits Mac-emulatorer till andra plattformar länge. Basilisk och vMac till exempel. Men om man vill komma från 68k och emulera PPC så har SoftMac funnits. Så helt nytt är det inte.

en fungerande PowerPC emulator som kunnat köra MacOS har inte funnits för x86 tidigare vad jag vet.

 

Och vad är speciellt med PearPC ?

 

Det är ingen Macintosh emulator, det är en CHRP PowerPC emulator, vilket betyder att den är inte skriven för att köra MacOS, utan det är bara en av dom system den stödjer.

Okej då. Jag är väl ingen Einstein direkt när det gäller emulering men...

Det var SoftMac jag hänvisade till. Jag har för mig att betalversionen kan emulera PPC.

SoftMac PowerPC har aldrig varit annat än en bluff - hoax eller vad du vill kalla det, företaget som tillverkar softmac har om jag inte minnsfel annonserat "SoftMac PowerPC" flera gånger under olika namn bara för att säga att projektet blivit nerlagt av olika anledningar senast "due to legal reasons".

 

Egentligen så tror jag det aldrig ens påbörjats, att skriva en PowerPC emulator som kan köra MacOS kräver mycket bra kunskap om MacOS och PowerPC architekturen, samma sak gäller inte 68k emulatorer som är riktigt lätta att skriva.

 

Det finns två PowerPC emulatorer som kan köra MacOS för x86 vad jag känner till, dom är Sheepshaver och PearPC.

Sheepshaver kan endast köra MacOS, men har fördelen att den är relativt snabb.

PearPC kan iprincip köra vilket PowerPC system som helst, nackdelen är att den är långsam största anledningen till detta är att PearPC måste emulera MMU:n på PowerPC, vilket är mycket processor krävande, om dom kommer på ett bra sätt att utnyttja den nativa MMU:n i x86 så kommer förmodligen hastigheten öka dramatiskt.

Sheepshaver o andra sidan kan iprincip ignorera MMU:n efter som den bara kör gamla MacOS, vilken inte utnyttjade den speciellt hårt; MMU:n används till skyddat minne, virtuellt minne och dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

 

Jag har precis installerat Jaguar på min IBM R40... Ska bli spännande att se hur/om det fungerar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

 

Jag har precis installerat Jaguar på min IBM R40... Ska bli spännande att se hur/om det fungerar....

Det funkar bra (bortsett från hastigheten och att det ser ut som om ikonerna i dockan får ryck - de studsar oregelbundet upp och ned när man startar ett program). Av någon anledning så var jag dock tvungen att ha i den virtuella cdinstallationsskivan för att kunna starta... (skumt men det fungerar).

 

Det här programmet var bland det roligaste som har hänt på länge. Jag hoppas verkligen att utvecklarna kan göra den snabbare bara och med ett grafiskt inställningsgränssnitt så att den blir lättare att konfigurera. Nätverksstöd under Windows vore också bra...

 

P.S Om någon vill ha hjälp med att installera 10.2... fråga mig ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra om denna lösning togs fram så man kan installera Mac OS X på diverse burkar med Power4-processor och liknande. Jag tycker att PPC-emulering på x86 inte är någon hit, då är det intressantare om man kan köra systemet på snabbare maskiner istället så man i teorin kan köpa en arbetsstation för t.ex 60 kkr eller mer och installera OS X på den och få bättre prestanda än en G5a.;)

 

Jag hade gärna kört Mac OS X 10.3 på en sådan här maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

 

Jag har precis installerat Jaguar på min IBM R40... Ska bli spännande att se hur/om det fungerar....

Det funkar bra (bortsett från hastigheten och att det ser ut som om ikonerna i dockan får ryck - de studsar oregelbundet upp och ned när man startar ett program). Av någon anledning så var jag dock tvungen att ha i den virtuella cdinstallationsskivan för att kunna starta... (skumt men det fungerar).

 

Det här programmet var bland det roligaste som har hänt på länge. Jag hoppas verkligen att utvecklarna kan göra den snabbare bara och med ett grafiskt inställningsgränssnitt så att den blir lättare att konfigurera. Nätverksstöd under Windows vore också bra...

 

P.S Om någon vill ha hjälp med att installera 10.2... fråga mig ;-)

Grattis - visst är det koolt! Just hastigheten torde väl var en av det högst prioriterade sakerna för utvecklarna att ta sig an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har faktiskt accelererat det redan, första versionen körde PowerPC:n med en hastighet motsvarande 1/500 av den nativa klock frekvensen vilket innebär på en 2Ghz PC skulle det motsvara en 4 Mhz PowerPC Mac.

Sedan skrev dom en rekompilerande emulator och fick upp farten till 1/40 av den nativa klock frekvensen så nu är hastigheten drygt 50 Mhz på en 2 Ghz PC, vilket nästan motsvarar en 6100.

Den stora hastighetsvinsten skulle komma om dom lyckas mappa x86 MMU:n som PPC MMU (iallafall delar av den) för det är den delen som drar ner prestandan så mycket.

 

vad det gäller att installera MacOS X på Power4 maskiner, vad är poängen ? det är inte riktigt så att man har ett antal burkar med Power4 hemma, dom är avsedda till server arbeten och är relativt dyra maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men idén med OS X på Power4 är att de som vill ha mer prestanda då kan få det och ändå köra OS X. Att köra det emulerat på x86 är helt meningslöst. Det är ju inte på något sätt så att man kan tänka: "Nej, jag köper den där noname-PCn istället, OS X kan ju köras i.s.f". Den hastighet Mac OS X har på en 601/60 (som emulatorn då motsvarar) vågar jag inte tänka på.;)

 

Det är säkert långsammare än Windows 98 i VirtualPC på mn 8500/120.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten är (som AVR4000 inte vill tänka på) seeeeeeeeeg. Men det är kul så vem bryr sig ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lite gammal diskussion kanske - men jag vill ju ändå visa min fina bild :)

 

macworld.jpg

 

Jag skriver förövrigt detta i safari under pearpc på en PC ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har ju snabbat upp emulatorn en del - bla så kan man använda musen utan "hack" numera.

 

Att surfa med safari går ganska bra, men visst är det en liten fördröjning varje gång man klickar på något.

 

Jag har bla laddat hem ett scanner-program på ca 5Mb och packat upp .sit filen - det tog ca 20 - 30 minuter att packa upp den ;)

 

Men allt fungerar ju inte - bla så fungerade inte min scanner som är ansluten via USB trots att min mus fungerar via USB. (testade mest på skoj)

 

Ska bli intressant att se hur det utvecklas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...