Nyhetsroboten Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 I dag släpptes den första betaversionen av Opera 10. Bortsett från ett nytt gränssnitt är den stora nyheten att det nu går riktigt snabbt att surfa. Läs hela nyheten på MacWorld.se! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.L Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Den flyter på bra, framförallt är den snabb och låter större delen av mitt ram-minne vara ifred ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 ... och låter större delen av mitt ram-minne vara ifred ! Sämre eftersom outnyttjad RAM är bortkastad RAM. Allt kan gå mycket snabbare om så mycket som möjligt kan buffras i RAM istället för att lämna allt på hårddisken eller rent av ladda om från nätverket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.L Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Sämre eftersom outnyttjad RAM är bortkastad RAM.Allt kan gå mycket snabbare om så mycket som möjligt kan buffras i RAM istället för att lämna allt på hårddisken eller rent av ladda om från nätverket. Ok det förstår jag, men det är ju inte lite ! Får starta om Safari flera ggr på en timme..nära 1,5 gig och då finns det inte mycket kvar till att göra annat .. Inte slukade den så mycket i Tiger o tidigare, skall det verkligen vara så ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Ok det förstår jag, men det är ju inte lite !Får starta om Safari flera ggr på en timme..nära 1,5 gig och då finns det inte mycket kvar till att göra annat .. Inte slukade den så mycket i Tiger o tidigare, skall det verkligen vara så ? Oj det låter mycket, min tror jag bara ligger runt 200 MB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Ok det förstår jag, men det är ju inte lite !Får starta om Safari flera ggr på en timme..nära 1,5 gig och då finns det inte mycket kvar till att göra annat .. Inte slukade den så mycket i Tiger o tidigare, skall det verkligen vara så ? Nej, troligtvis är där något fel. Prova med att återställa Safari i allt utom förslagsvis sparade namn och lösenord för att slippa knappa in dem igen. Annars ska minneskonsumtion vara något som vi inte ens ska behöva skänka en tanke åt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Oj det låter mycket, min tror jag bara ligger runt 200 MB. Han kanske tittar i fel kollumn, "Virtuellt minne" (VSIZE)? Det intressanta borde vara i kollumn "Verkligt minne" (RSIZE), det andra ligger ju på hårddisken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Han kanske tittar i fel kollumn, "Virtuellt minne" (VSIZE)?Det intressanta borde vara i kollumn "Verkligt minne" (RSIZE), det andra ligger ju på hårddisken. Ja så måste det ju vara så klart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Någon annan som noterat att Opera fungerar väldigt dåligt som vanligt med Mac? Att rendera sidor tar flera ggr längre tid och javascript test visar att Safari fortfarande är ~5 ggr snabbare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Någon annan som noterat att Opera fungerar väldigt dåligt som vanligt med Mac?Att rendera sidor tar flera ggr längre tid och javascript test visar att Safari fortfarande är ~5 ggr snabbare. Fungerar inte turbon Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Fungerar inte turbon Ja det låter ju SÅ ålderdomligt. Populärt på 80-talet, 1800 talet för många av er ynglingar alltså. Jag kom att tänka på att komprimering av dataströmmar är en del av HTTP1.1. Varför i hela friden utannonsera "turbo" som i "komprimering" som är en del av all surfande??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.L Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Ungefär så här, använder också MenuMeters Och efter 1 tim ca .. Som ni vet så är jag inte insatt i det tekniska, vet bara att 1,75gig ram i min G4 PowerPc snabbt tar slut om jag kör Safari..annars inte ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Ungefär så här, använder också MenuMeters Som ni vet så är jag inte insatt i det tekniska, vet bara att 1,75gig ram i min G4 PowerPc snabbt tar slut om jag kör Safari..annars inte ! Skumt, så här ser min Safari ut efter två timmars surfande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Mitt Safari tuggar minne också Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted June 6, 2009 Share Posted June 6, 2009 Mitt Safari tuggar minne också Fast efter 11000 sidor så är det inte så konstigt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.