Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmdump


perhultberg

Rekommendera Poster

perhultberg

Jag skulle vilja göra en skärmdump som jag vill skriva ut, men om jag tar en dump med "Skärmavbildning" eller shit+command blir den i 72dpi skrivarupplösning. Det är alldeles för lågt för att det ska bli bra kvalitet. Någon som vet hur man gör för att få högre skrivarupplösning på sin skärmdump i Osx? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja göra en skärmdump som jag vill skriva ut, men om jag tar en dump med "Skärmavbildning" eller shit+command blir den i 72dpi skrivarupplösning. Det är alldeles för lågt för att det ska bli bra kvalitet. Någon som vet hur man gör för att få högre skrivarupplösning på sin skärmdump i Osx? <_<

Det går inte utan vidare att trolla med upplösningen på skärmdumparna, men du kan trösta dig med att de dumpar du ser i Mactidningar och på andra håll är i just 72 dpi. Garanterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just så...En skärmdump kan aldrig vara tyngre än 72 dpi eftersom ingenting någonsin som visas på skärmen är tyngre än 72 dpi. Även om du tittar på en bild i Photoshop som har 400000 dpi så tittar du på 72 dpi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

perhultberg

Ok. Men om jag har en bild i 300 dpi så vet jag att den blir bra när jag skriver ut den, men en bild i 72 dpi blir dålig vid utskrift. Inte mycket att göra då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även tryckt skärmdumpar (72 dpi) ..... med mycket bra resultat... bara att se upp med att de inte blir för mycklet förstorade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju helt enkelt ändra på upplösningen och DPI på bilden i Photoshop (eller Graphic Converter, GIMP, whatever). Det kommer inte bli någon skillnad, dock. Dom minsta bildelementen kommer fortfarande vara 72 DPI. Det är en logisk omöjlighet att göra något åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som kan rädda en del av kvalitetsförsämringen vid uppforstoring, de fungerar olika bra på olika original, Extensis pxl SmartScale 1.0 är ett exempel. Kanske värt att prova. Kolla här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan ändra skärmens upplösning kan du sätta den till max (tex 1920x1080 som är max på min 19"-skärm)

Sen kan du ändra alla ikoners storlek till önskad storlek (i finder väljer du "Visa visningsalternativ")

Skärmdumpen du får sparas som 72 dpi.. men är mer!

Vid 1024x768 har jag (ca) 72 dpi, vid 1920x1080 har jag (ca) 1920*72/1024 = 135 dpi ( dpi= dots per inch )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Jonsson
Jag skulle vilja göra en skärmdump som jag vill skriva ut, men om jag tar en dump med "Skärmavbildning" eller shit+command blir den i 72dpi skrivarupplösning. Det är alldeles för lågt för att det ska bli bra kvalitet. Någon som vet hur man gör för att få högre skrivarupplösning på sin skärmdump i Osx? <_<

 

Ett par grundtips som redan nämnts är att skala ner bilden, känns som max 50-75% storlek monterad brukar bli bra. Strunt i att göra om bildens upplösning, finns ingen anledning.

 

Sen, en sak som inte pratats om, men som kan göra sitt till...

När du CMYK:ar bilden. Se till att använda så hög svartgenerering som möjligt... skärmdumpar tenderar att ha rätt mycket svarta, tunna linjer i sig... om man CMYK:ar dessa så kan man råka ut för att den "svarta" färgen byggs upp av C, M, Y och K, inte bara K.

Då får skärmdumpen ett suddigt utseende i tryck även vid väldigt lite misspass.

Genom att se till så att svart byggs upp av just bara svart så minskar man denna risken avsevärt och det är troligare att skärmdumpen ser bra ut i tryck.

 

Kan också vara viktigare ju sunkigare papper man kör på - t.ex om pappret blöder mycket...

 

/Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...