dun Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Ja, hur gör man för att t.ex. använda members.username två gånger för olika saker. JAg har en SELECT för en username men vill köra namn och pic på personen som skickar kommentaren med i samma select. Se frågan här: SELECT members.username as username, members.pic as pic FROM members, friends, logg WHERE friends.your_id='1' AND logg.some_id=friends.friend_id AND logg.my_id=members.id AND logg.date='1224972000' and logg.sort='comment' Den andra personen som skickar dessa comments får jag tag på att ändra logg.my_id=members.id till logg.some_id=members.id men jag vill ha båda personernas username och pic i samma question. Går detta? Jag har testat lite med INNER JOIN och andra JOIN utan framgång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tema Posted May 31, 2009 Share Posted May 31, 2009 Klart det går - allt går med sql! Men jag förstår inte hur du menar riktigt. Ska du hämta username för två personer, dvs två poster i samma tabell? Eller vad är problemet? Det känns som kanske en SELECT post.uname, svar.uname FROM members AS post, members AS svar WHERE … kanske vore lösningen. (Alltså med AS, då kan du jojna samma tabell med sig själv) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dun Posted May 31, 2009 Author Share Posted May 31, 2009 ah, så man kan göra as på tabelelr med. det förenklar ju allt. tack! ska testa det, annars återkommer jag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.